Michael Het gaat om de uitgaves per persoon, tien gasten per jaar die ieder een miljoen uitgeven of 100.000 gasten die ieder een tientje uitgeven
R013 Duinrell heeft veelal gezinnen die kwa uitgaven vele malen interessanter zijn.
Ik heb hier puur uit interesse een simpel rekensommetje op lostgelaten:
- Efteling (2023): omzet 288,7 miljoen, bezoekers 5.560.000, uitgaven per bezoeker 51,92
- Walibi Holland (2023): omzet 44 miljoen, bezoekers 936.000, uitgaven per bezoeker 47,01
- Duinrell (2016): omzet 32 miljoen, bezoekers 1.398.802, uitgaven per bezoeker 22,88 (na inflatie 28,75 in 2023)
Helaas heb ik van Duinrell geen recentere gegevens over de omzet kunnen vinden, dan maar zo. Hoewel je zou denken dat die gezinnen in Duinrell meer geld kunnen uitgeven, moeten we ook niet vergeten dat het gewoon een budgetuitje is voor de meesten. Je zit daar qua prijs gewoon in een ander segment te kijken dan bij de Efteling of Walibi Holland, want wat dat betreft liggen die twee echt niet zo gek ver uit elkaar. En Walibi Holland heeft natuurlijk ook een gigantische cashcow in de Halloween Fright Nights. De uitgaven per bezoeker liggen bij de Halloween Fright Nights waarschijnlijk eerder tussen de 60-100 euro, dan kunnen ze het zich ook veroorloven dat dit de rest van het seizoen wat lager ligt.
Overigens, om mijn berekening van Duinrell hierboven even wat extra geloofwaardigheid te geven, hieronder dezelfde berekening maar dan voor cijfers van de Efteling uit 2016. Dat is dus niet eens zo'n gekke rekensom, en gelukkig is de consument een gewoontedier en erg voorspelbaar.
- Efteling (2016): omzet 190 miljoen, bezoekers 4.760.000, uitgaven per bezoeker 39,92 (na inflatie 50,17 in 2023)
Enfin, onderaan de streep doet Walibi Holland het financieel waarschijnlijk gewoon prima, anders had CDA wel ingegrepen. Het enige wat me nog niet helemaal lekker zit, is dat er blijkbaar geen echte ROI is. Nieuwe attracties lijken niet voor veel extra inkomsten te zorgen, de bezoekersaantallen blijven redelijk gelijk. Walibi Holland investeert eens in de vijf à zes jaar miljoenen, enkel en alleen om de omzet voor de komende vijf à zes jaar zeker te stellen. Op lange termijn is deze strategie gezond gebleken, maar het lijkt me dat je toch meer uit je investering wilt halen.