Meelworm Als ik kijk naar hoeveel winst CDA draait (€570m/€142m) dan is dit het dubbele van de Efteling (€300m/€37m). Hiervan gaat de ruim de helft (55%) naar de aandeelhouders dus dat balanceert elkaar uit. Maar de investering liggen beduidend hoger (€105m vs €270m).
De komende 4/5 jaar wil men de winst met min. 7% laten groeien. Vorig jaar is dat gelukt door de kaart prijs met 5% te laten stijgen maar is dit houdbaar voor ieder jaar? Ergens moet dat geld vandaan gaan komen? Of zie ik het verkeerd?
Ik zit even te kijken naar de CDA cijfers, maar sowieso is t natuurlijk beetje gek want volgens mij pak je groep cijfers om lokale park-data te onderbouwen, dat gaat sowieso niet helemaal op, en is t wel heel realistisch om een groep met een hoop parken, skigebieden etc 1 op 1 zo plat te slaan en te vergelijken met 1 groot lokaal park.
De meeste groei in omzet kwam bij CDA bijvoorbeeld uit de Ski resorts/berg activiteiten groep, niet uit de parken.
Daarnaast gaan investeringen in principe al van de genoemde winst af, dus voor de investeringen hadden ze bij CDA "nog meer winst" over, wat natuurlijk logisch zou moeten zijn gezien CDA als groep ook veel meer "bezoekers" verwerkt, dus per "bezoeker" wordt er in verhouding veel minder geinvesteerd dan een Efteling, dus stellen dat het zo onhoudbaar is betwijfel ik.
En mbt tot de cijfers zit er natuurlijk veel meer achter dan "ze verwachten de groei, dat moet wel uit bezuinigingen komen".
CDA heeft bijvoorbeeld in 2024 een uitbater van voetbalvelden en padelbanen overgenomen, dat zullen ze ook gedaan hebben met als doel extra winst te genereren voor de groep, ze verwachten ook in de komende 4 a 5 jaar overnames te gaan doen.
Ook gaat er de komende jaren volgens mij nog wat veranderen in de franse skiresorts die uitgebaat worden.
Sowieso zijn er een aantal die 6 tot 8 jaar verleningen getekend hebben met CDA, hierdoor verwachten ze alleen al 8% groei in skipas sales de komende periodes, ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld minder investeringen nodig zijn (als alle liften gemoderniseerd zijn, en het gebied kan geen nieuwe verbindingen maken bijvoorbeeld) dan zullen die bestaande gebieden meer rendement gaat leveren.
Het Tigne's gebied wordt daarintegen weer overgenomen door de lokale overheid in een andere rechtsvorm, dit levert ze geld op, maar dit zal weer deels met financieringen weg gestreept worden.
Maar er worden ook weer andere gebieden aanbesteed dacht ik, waarbij in frankrijk een soort beweging gaande lijkt om lokale partijen voorkeur te geven over buitenlandse (de amerikaanse overnames bevallen niet zo goed in Frankrijk) wat ook weer kansen geeft.
CDA zelf geeft aan dat de investeringen in de groep in principe redelijk gelijkwaardig blijven, afgelopen boekjaar €262M en dit worden voor de groep zoals die was €270M, tellen ze de overname mee en de geplande investerignen dan zie je dat het zelfs naar €276 miljoen gaat.
Dus ja, ik denk idd dat je het verkeerd ziet.