Coasterfrenzy of je gelijkblijvende bezoekersaantallen gezond wil noemen is natuurlijk nog maar de vraag. Uiteindelijk is "groei" wel een kernstreven van een normaal bedrijf
Hoewel groei vaak een streven is, is het geen vereiste. Als je als bedrijf jaar na jaar dezelfde marges kunt blijven behalen, is er niks mis met je financiële positie. Maar... ik heb zelf natuurlijk ook de kanttekening van het verhaal al genoemd die je zelf strategisch niet hebt geciteerd:
"Het enige wat me nog niet helemaal lekker zit, is dat er blijkbaar geen echte ROI is. Nieuwe attracties lijken niet voor veel extra inkomsten te zorgen, de bezoekersaantallen blijven redelijk gelijk. Walibi Holland investeert eens in de vijf à zes jaar miljoenen, enkel en alleen om de omzet voor de komende vijf à zes jaar zeker te stellen."
Hoewel je het als bedrijf financieel goed kunt blijven doen en gezond kan zijn, kan het ook zeker wel zorgwekkend zijn wanneer de ROI zo laag is. Voor Yoy is 18 miljoen euro geïnvesteerd, daar zou je toch wel iets meer voor terug willen zien dan "nog eens vijf jaar dezelfde marges". En dat is in mijn eigen het echte probleem waar Walibi Holland toch tegenaan blijft lopen, iets wat waarschijnlijk ook uit de identiteitscrisis en de reputatie van het park voortkomt. Ze hebben een erg wispelturig marketingbeleid met constant veranderende doelgroepen, het attractieaanbod bevat een enorm gat waardoor het voor families oninteressant blijft en de reputatie die ze hebben van de Halloween F(r)ight Nights schrikt ook een groep potentiële bezoekers af.
Als Walibi Holland echt groei voor ogen heeft, dan zijn dat toch wel de dingen waar ze iets aan moeten doen. Maar het lijkt er niet op dat dat de ambitie is. Als dat wel zo was, dan was er inmiddels al wel eens ingegrepen.