Dit lijkt me weer pure paniekzaaierij. Misschien dat er wat kortingsacties zijn en er wat zaken geschrapt zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat het meteen slecht gaat. Zoals Wessel ook aangeeft in zijn tweet, niet meteen reden tot paniek.
Ik vraag me soms af of CDA een groeiend Walibi Holland wel als doel heeft. Ze krijgen immers vanuit CDA niet dezelfde budgetten als andere parken, en ook de soms ietwat bedenkelijke thematisatie en marketing lijkt voor CDA geen probleem te zijn. Anders zou er vast zijn ingegrepen. Moet Walibi het niet puur hebben van de Halloween Fright Nights en de evenementen en het evenemententerrein naast het park? En dat puur kijkend naar de (financiële) resultaten het pretpark zelf meer een soort side hustle is die slechts redelijk hoeft te draaien en vooral klaar moet zijn voor de piekdagen?
Dat laatste bedoel ik niet per se als een negatief iets overigens. Ik kwam laatst een kaart tegen van Walibi uit 2013. Als je dat vergelijkt met 2025 ligt het park er nu veel beter bij met ook een beter attractieaanbod, dus het is zeker niet zo dat het park stilstaat.
nevelig_nat Het zijn de twee grootste pretparken van Nederland (al maakt Toverland een inhaalrace) dus om een vergelijking onzin te noemen vind ik dan ook weer wat ver gaan.
Om even aan te geven hoe onzinnig de vergelijking is: de Efteling had in 2023 4,9 bezoekers, Walibi 936.000 bezoekers, en Drouwenerzand vlak boven de 200.000. Tussen de Efteling en Walibi zit een groter verschil qua bezoekersaantallen dan tussen Walibi en Drouwenerzand, maar niemand zal Walibi met Drouwenerzand vergelijken omdat het verschil tussen de twee parken te groot is.
Japio Voor vrijwel iedereen ver rijden en met het OV een schier onmogelijke queeste om daar op een deftige manier te komen.
Dat valt mee. Vanuit Amsterdam en Utrecht is Walibi dichterbij dan de Efteling, en vanuit Rotterdam is Walibi slechts een halfuur verder dan de Efteling. Qua OV mag je voor beide parken naar een treinstation om daarna nog een tijdje in de boemelbus te zitten. Het is niet alsof de Efteling nou zoveel beter bereikbaar is, maar mensen zijn bereid langer te reizen voor de Efteling omdat de Efteling een iets grotere jongen is met een sterkere reputatie.