Coasterfrenzy
Natuurlijk heb je veel concurrentie in Nederland, meer dan in België.
Al valt dat ook wel mee, Nederland heeft maar 2 andere parken die zich qua aanbod kunnen meten met Walibi, namelijk Toverland en de Efteling. Van alle pretparken is Walibi op de Efteling na het best geëquipeerd.
België heeft Bobbejaanland, Walibi Belgium en Plopsaland De Panne met een veel kleiner aantal inwoners.
Het grootste deel van de pretparkmarkt richt zich vooral op gezinnen met hele jonge kinderen, zoals Hellendoorn, Julianatoren of Slagharen. En Bommelwereld en Attractiepark Rotterdam (als het ooit open gaat) liggen in hele andere marktsegmenten.
Alleen de Efteling en Toverland vissen deels in dezelfde vijver, en die liggen geografisch heel ver van Walibi verwijderd.
De markt voor gezinnen met kinderen vanaf een jaar of 12 wordt niet bijzonder goed bediend, daar kan Walibi echt wel een grote rol in spelen met het achtbanenaanbod.
Ik vind Europese concurrentie niet echt heel relevant: internationale bezoekers zijn vooral pretpark- en coasterfans, een groep die niet heel erg groot is. Het grootste gedeelte van de bezoekers komen toch echt uit Nederland, zeker Walibi dat ver van de landgrenzen ligt. Een achtbaan die zich kan meten met andere attracties in Europa lijkt me niet echt nodig: als je alleen al kijkt hoe populair een relatief tamme baan als de Baron in de Efteling is onder jongeren denk ik dat Walibi echt wel goed zit met wat ze hebben.
Misschien een vraag die relevant is om te stellen: waarom is Walibi vrijwel het enige park in Europa en wellicht daarbuiten dat zich specifiek richt op tieners en twintigers? Omdat het een strategie is die niet werkt; de markt is te klein en de portemonnee van deze doelgroep nog kleiner. Daarbij helpt de ligging ver buiten de Randstad ook niet mee.
Ik vind het gewoon een domme strategie om zo'n beperkte doelgroep te kiezen, slechts 900.000 bezoekers en maar een paar ton winst per jaar, jaar in jaar uit met zo'n groot attractieaanbod zou voor mij als ik CdA was niet acceptabel zijn. Zelfs Toverland trekt meer bezoekers, met een grote buurman die vrijwel volledig in dezelfde vijver vist als de Efteling.
Als ik Walibi Holland zou zijn, zou ik wat er nog over is van Walibi Playland verspreiden over het park, zodat je overal een mix krijgt van trills en kinderattracties, zoals de Efteling probeert rondom de baron met de droptowers. Maak wat immersieve themagebieden zoals Walibi Belgium doet en ga vrolijk door met evenementen als de Fright Nights, en voila, je hebt een goed familiepark voor de wat oudere kinderen zonder daarbij de jongeren weg te jagen: die blijven wel komen omdat je de meeste trills hebt en de HFN.
Ik denk dat dan de 1 miljoen tot 1,5 miljoen bezoekers wel haalbaar is.