Gisteren het park - na redelijk lange tijd - nog eens bezocht.
Zoals verwacht zou het wat drukker worden omdat het park zaterdag gesloten was. Daarnaast was er een bedrijfsevenement, wat aardig wat volk trok voor de tijd van het jaar. Al met al was er een gezellige drukte. Achtbanen kwanten zat er zeker niet in, maar dat hoefde eigenlijk ook niet. Mijn vriendin was er nog nooit geweest, dus we moesten gewoon alle grote attracties minimaal een keer doen. Dat is ook gelukt, waarbij we El Rio moesten overslaan (hele dag dicht), maar uiteindelijk Untamed 2x gedaan hebben.
Allereerst het kleine beetje slecht dat we hebben: De dag ervoor was er dus een enorm bedrijfsfeest van Kruidvat, die tot 22u in het park huis gehouden hebben (met zelfs nog vuurwerk als afsluiting). Allemaal mooi en aardig, maar gisteren was er dus geen Postmix meer te krijgen in het park. Met als gevolg dat je dus ook geen menu-opties meer had, maar alles los moest kopen (drank in blikjes dus).
Sorry, maar dan ben je dus écht waardeloos als inkoper van het park als je zo'n enorme fout maakt. Je kunt beter teveel hebben (meestal kun je het gratis terug geven aan je leverancier), dan te weinig.. en met de Fright Nights nog op komst, is de kans sowieso nogal klein dat je te veel in koopt want juist Halloween is hun hoogseizoen.
Het tweede minpuntje is wellicht dat het kindergebied dringend een beurt moet krijgen. Alles zag er vaal en oud uit.
Afgezien daarvan heeft het park ons eigenlijk bijzonder positief verrast. Natuurlijk: De zon heeft de hele dag geschenenen en dankzij het bedrijfsevent waren er vooral families in het park: Beiden helpen natuurlijk aan een betere sfeer, maar dat is zeker niet alles. Het viel écht positief op hoe enorm vriendelijk het personeel overal was en er werd best redelijk door gewerkt (OK: Het is onzin om de beugels bij Untamed 3x te controleren. Als er eentje niet goed dicht zit heb je daar gewoon controlelampjes voor om te zien welke - maar al met al werd gewoon goed gewerkt). Het park lag er ook gewoon heel goed bij. Op veel punten vond ik het zelfs bosrijker aanvoelen dan de Efteling tegenwoordig nog doet. Er was op veel plaatsen op een positieve manier gewerkt aan sfeer. Sommige gebieden hebben duidelijk nog wat hulp nodig (vooral het voormalig italiaanse gebied) maar er is een goede mengeling van groen en Pop-art/street art en/of Festival-achtige theming. Natuurlijk: Ik verwacht van het park geen immersieve themagebieden zoals we ze kennen van een PHL, Port Aventura of Disney.. maar sinds de laatste keer begint alles wél goed in elkaar te versmelten. Het doet een beetje denken aan sommige stadsparken zoals Tivoli in Kopenhagen: Veel groen met hier en daar wat simpele theming om de sfeer te zetten. Het pad tussen YoY en Mexico in mag dan weliswaar te klein zijn voor een hoofd-pad, het is écht sfeervol en leuk aangelegd. Het smaakt zo wel naar meer.
Met de Ervaring zoals het gisteren was is het gewoon een prima park waar ik graag terug zou komen. Helaas weet ik dat de kans groot is dat ik bij een volgend bezoek wat minder goed weer heb en er toch weer wat meer van het typische volk in het park loopt dat de sfeer kan verzieken (Tieners zonder begeleiding die denken dat ze stoer moeten doen bijv.).
Ik zou denken dat ik een glimps heb opgevangen van hoe het park kán zijn. Als ze er inderdaad naartoe werken en meer op - Laat ik het "Sfeer door groen" noemen - inzetten, en nog wat meer naar die families toe werken.. dan rouw ik er zeker niet om dat de originele "klassieke" themagebieden verdwijnen en er meer word ingezet op veel groen en wat simpele theming rondom een attractie zelf.