Allereerst fijn dat de Efteling weer eens investeert in een infill. Dat was hard nodig! Daarnaast denk ik dat de keuze voor dit attractie-type op deze plek een goede keuze is. Zo kan de oudere jeugd de durfal uithangen in de Baron terwijl een ouder met de jongere kids in de droptowers gaat en de rest zich volstouwt met churros. Ik zie het al wel voor me.
Ook ben ik blij met de keuze om er meteen drie te bestellen. Voldoende capaciteit voor drukke dagen en daarnaast makkelijk af te schalen op rustigere dagen. Ook handig dat onderhoud aan één toren kan plaatsvinden terwijl de andere twee in gebruik kunnen blijven.
Zover mijn enthousiasme, dan toch een kritische noot: wat een vage thematisering. Hier snap ik nou werkelijk niets van. Drie schoorsteenvegers op torentjes met dezelfde top als de droptoren van de Baron die zogenaamd aan de slag gaan aan een schoorsteen die met planken aan elkaar zit en waar al acht ladders tegenaan staan en dan achter de schoorsteen staat een kale vierkante loods . . . Dit is zo'n onsamenhangend concept. Helemaal gezien het qua stijl en toon enorm detoneert met de serieuze (en veelvuldig geprezen) vormgeving van de Baron ernaast. Ik ben over het algemeen helemaal niet zo van 'less is more', eerder van 'more is more', maar in dit geval was ik zelf toch echt voor minder gegaan. Zo'n bij-attractie heeft toch helemaal geen eigen verhaal nodig en al helemaal geen ingewikkeld verhaal.
Ik had liever gezien dat ze hadden gekozen voor een meer algemeen industrieel-, fabriek-, steampunk thema. De torens in dezelfde kleurstelling als de Baron, een flinke stoommachine er naast met wat grote draaiende tandwielen en een verlengd stukje van die mijnkarretjes. Als overdekking van de wachtrij gewoon een loods in dezelfde stijl als het stationsgebouw van de Baron. Halverwege de rit hoor je subtiel de zang van de Witte Wieven waarna de stoommachine op hol slaat met wat herrie, extra stoom en de tandwielen die wat harder gaan draaien (beetje zoals de kookstoof bij Polle's) en dan gaan de droptorentjes tegelijkertijd ook een tikkie sneller. Spannend genoeg voor de kleintjes en aansluitend bij het thema van de Baron. Als je dan toch nog persé een 'grappig' dingetje voor de kinderen er in wil verwerken, zorg je ervoor dat er een simpele animatronic gedecoreerd als mijnwerker af en toe achter zo'n mijnkarretje vandaan kijkt en zich snel verstopt als de machine op hol slaat.
Edit: toevoeging van simpele schets om concept toe te lichten. 'De Machinerie'.