Een achtergrondverhaal kán zeker een waardevolle toevoeging zijn. Villa Volta, De Vliegende Hollander en Baron 1898 zijn goede voorbeelden van attracties waar het verhaal een verdieping en ook verklaring geeft aan de ervaring die je als bezoeker meemaakt. Echter, een verhaal kan de ontwerper zeker ook danig in de weg zitten ( @PretparkPower nu volgt een gedachtegang die ik zelf aanhang maar niet met harde bewijzen kan onderbouwen). Kijk naar Joris en de Draak: daar ben je als bezoeker water of vuur of een ridder die op een trein van water of vuur rijdt en die vecht tegen een draak of toch tegen de andere achtbaantrein of hoe of wat ik ben de draad al kwijt... Wat ik maar wil zeggen: Pegasus was een veel logischere attractie voor het park dat de Efteling is dan Joris en de Draak, juist omdát daar geen gekunsteld conflicterend achtergrondverhaal achter plakte.
Hetzelfde zie ik in het ontwerp voor deze vrijevaltorentjes gebeuren ( @PretparkPower het volgende is geen wetenschappelijk theorie). Iemand bedacht iets over schoorsteenvegers en toen moest er dus een schoorsteen met ladders komen maar er moesten toch ook zeker wel miniatuurmijnschachten komen want dat was immers de thematiek van Baron 1898 en oh leuk we zetten de schoorsteenvegers bovenop de mijnschachten maar hoe gaan zij dan de daadwerkelijk te vegen schoorsteen vegen of hoe of wat ik ben de draad alweer kwijt...
Dat dat uitgerekend gebeurt op wellicht de énige plek in het park waar een machine gewoon een machine had mogen zijn ( @PretparkPower nu volgt een mening) vind ik jammer en doet in mijn ogen af aan de kracht van de beleving.
PretparkPower En waar is je wetenschappelijke onderbouwing hiervan? Want zoals je het nu aangeeft lijkt het alsof je iets constateert ipv je mening uit.
Maar kom aan, we zijn hier toch geen kleuterklas. Kunnen we alsjeblieft forumbreed ophouden met het terechtwijzen van mensen die niet vóór iedere zin aankondigen dat de daaropvolgende tekst hun eigen mening is in plaats van een wetenschappelijk onderbouwd onomstotelijk bewezen feit!?