OlympiaLooping ik ben geen expert in achtbaanverf maar normaliter is de regel juist exact andersom: hoe donkerder de kleur, des te sneller wordt het lelijk en vaal.
Ik ben ook geen expert in achtbaanverf; maar weet wel wat van duurzaamheid van verfkleuren.
Over het algemeen worden kleuren in de oranje/rood/paarse hoek redelijk snel vaal (kijk maar in Walibi).
Vroeger werden rode auto's na een jaar of 10-15 ook helemaal wit) Maar de kwaliteit van de verf en de gebruikte pigmenten zijn belangrijker.
Door een transparante laag over de kleur heen te zetten (zoals bij auto's veel gebeurt) kun je het vaal worden (lang)voorkomen. Uiteraard kost dat meer geld (extra verflaag) en kiezen parken daar niet voor. Die hebben een vaak een onderhoudstermijn van 10-15 jaar en geven dan een attractie een opknapbeurt.
Hjalmar Ik moet het even opzoeken maar kan mij herinneren dat premier rides of Vekoma opties bood voor verschillende soort afwerkingen die een park kon kiezen op het gebied van verf. Daar zat dan een verschil van 5, 10, 15 jaar garantie aan vast qua kwaliteit van de verf. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dit zou prima kunnen. Technisch kan er veel; maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.