Hallo allemaal,

Vorige zomer ben ik samen met mijn broertje en ouders naar Europa park geweest nadat het hier was aangeraden. Mijn ouders zijn in de omgeving gaan wandelen en steden bezoeken, en mijn broertje en ik gingen 3 dagen europa park binnen en 1 dag rulantica. Het was echt een van de leukste vakanties ooit. Vantevoren was ik bang dat europa park te kinderachtig was maar dat was zeker niet het geval.

Dit jaar willen we weer het zelfde gaan doen, alleen dan natuurlijk een ander pretpark. Mijn vraag is dus welk park jullie nog meer aanraden? We willen er graag met de auto naartoe, dus engeland en scandinavië valt al af. Ik zat zelf te denken aan energylandia, park astrix of portavontura in combinatie met ferrariland. Die laatste is wel een flink stuk rijden dus ik weet nog niet of mijn ouders dat willen, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie mening en bevindingen puur op het gebied van kwaliteit van het park. Mijn broertje en ik vinden heftige achtbanen en thrill rides geweldig. Het kan echt niet heftig genoeg. De thematisering in EP was mooi, maar dat is zeker niet het belangrijkste.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes

Edit: Ik hoor dat de meningen best verschillen😅 alhoewel park astrix er wel een beetje bovenuit steekt. Ik heb het er met mijn ouders over gehad en qua rijden maakt het ze niks uit. In de omgeving barcelona, parijs en ook krakau/auswitsch is genoeg te doen vinden ze. Dus mijn vraag is nu eigenlijk hoe jullie er naar kijken als je alleen puur naar de kwaliteit van de achtbanen en thrill rides kijkt. Welk park heeft de meest heftige achtbanen?

Beste pretpark voor 2 a 3 dagen

Energylandia
Park astrix
Portavontura & ferrari land
Ander park?

Ik zou gaan voor een combinatie van Holiday Park (Plopsa Deutschland) en Tripsdrill. Prima reisafstand en beide regio’s ook leuk voor niet-pretparkliefhebbers.

Als je van thrill houd zou ik Energylandia aanraden. Maar omdat je met je ouders van plan bent om te reizen is de regio van Energylandia niet echt heel interessant. Het is vooral de vraag, waar houden je ouders van, wat voor gebied om te lopen. Maar voor nu zou ik Parc Asterix aanraden, met Parijs in de omgeving is er genoeg leuks te zien en te doen, en Parc Asterix heeft genoeg toppers en thrillrides om je 2-3 dagen te vermaken.

Ook zou je je reis misschien wel een weekje noord-duitsland. Heide en Hansa park bieden beide toffe thrill en thematisering, en er is genoeg te doen in de omgeving met bossen en steden.

Ik vond Parc Asterix hartstikke leuk, ook voor 2 dagen!

Naar Engeland kun je ook gewoon met de auto he, als je de ferry pakt. Ook dat is al een leuke ervaring en ik denk dat je dan een stuk korter onderweg bent dan als je helemaal naar Polen of Spanje moet rijden.
    En qua steden of omgeving vind ik Engeland echt heel leuk.

pretparkgekkie05-10 de regio van Energylandia niet echt heel interessant

Dat moet ik toch even tegenspreken.
    Krakau is vlakbij en echt wel de moeite voor enkele dagen. Zakopane perfect voor laagdrempelige hiking. En vergeet Auschwitz niet, dat elke mens zou moeten bezoeken.

Scandinavië is juist prima te doen met de auto, 2 jaar geleden een rondreis gemaakt door Noorwegen en Zweden, waarbij Liseberg en Kolmarden ontzettend goed te doen zijn.
    Denemarken met Farup, Djurs en Legoland is ook een leuke trip, waarbij je zelfs een uitstapje zou kunnen maken naar Tivoli in Kopenhagen. Ontzettend leuk en tevens een interessante omgeving voor de ouders!

Als je nog niet eerder in Parc Asterix bent geweest dan zou ik die het meest aanraden. Een park dat de afgelopen jaren enorm positief aan de weg timmert en er staan een aantal prima achtbanen. Er staan ook een aantal hele leuke thema hotels waar je eventueel zou kunnen overnachten of anders gewoon eens kan bezoeken in de avond voor een drankje!

Ik zou voor de optie Denemarken gaan of Polen, Denemarken is leuk als citytrip met Kopenhagen en 2 interessante pretparken zoals Tivoli en Bakken.

Polen is voor Energylandia en Legendia leuk, ook de omgeving met de zoutmijnen, Auswitch en steden is ook mooi

Wil je bijna on-Europees ondergedompeld worden in echte themagebieden? 100% Port Aventura , los van de operations is dit park in mijn optiek het beste van Europa op dit gebied. Het attractie aanbod is ook heel sterk en de parkshows en entertainment zijn van een hoog niveau!

Verder geef je aan dat je op zoek bent naar thrill:

• Red Force, Europa’s hoogste en snelste coaster
    • Shambala, een geweldige b&m hyper
    • Furious Baco met zijn geweldige launch
    • Dragon Khan, een ouderwetse brullende B&M met 8 inversies
    • De freefall met zitjes die naar beneden kantelen is gigantisch hoog en lijkt nog hoger dan hij werkelijk is omdat deze op een flinke heuvel staat( Huracan Condor)
    • Stampida , een houten racer die heel erg ruw is maar leuk blijft!
    • Een paar serieuze water rides

En in het bijzonder:

• Templo Del Fuego , een show experience met veel water/vuur en schrikeffecten die zelfs na al die jaren nog een enorme indruk achtergelaten!

Kosten:
    Aangezien je in de zomer gaat raad ik je dan toch wel voordring-tickets aan , anders ga je echt uren moeten wachten voor een enkele rit. Dit loopt dan wel weer flink op in de prijs.

Met de auto zou ik PortAventura en Energylandia sowieso niet doen. Althans, ervanuitgaande dat jullie er in één keer naartoe willen rijden en dan daar een tijdje verblijven. Als je er een hele roadtrip van wil maken dan kan het natuurlijk wel, maar dan wordt de hele reis sowieso een ander verhaal.

Dan blijft van jouw lijstje Parc Asterix over en das echt een prima keuze. Heerlijk park! Bedenk wel dat het een stuk kleiner is dan Europa-Park, voor Asterix zou ik hooguit twee dagen uittrekken.

Andere opties die je kan overwegen zijn nog Hansapark+Heidepark, of toch Engeland met de veerboot, das erg goed te doen hoor voor een autovakantie.
    En mocht je je ouders weten te overtuigen van een veerboot: je kan ook vanuit noord-Duitsland naar Göteborg varen en dan Liseberg bezoeken, dat is ook een fantastisch park.

• Lin vindt dit leuk.

Aangezien je met de auto gaat, zou ik zelf Parc Astérix aanraden. Eventueel kan je dat nog combineren met Disneyland Paris, die liggen ongeveer een uurtje rijden uit elkaar. Maar als dat je ding niet is, is Parc Astérix ook prima op zichzelf te bezoeken. En Parijs ligt om de hoek, dus een dagje de stad in is ook zeker mogelijk. Neem voor Parc Astérix wel 2 dagen of koop een Filotomatix (fast pass), het kan er snel heel druk zijn en dan lopen de wachttijden goed op.

Als je bereid bent naar Spanje te rijden, kan ik PortAventura ook zeker wel aanraden. Daar mag je ook best een dag of 3 voor plannen, het is best een tof resort om gewoon een beetje het vakantiegevoel te krijgen. En aangezien je in de zomer gaat, zou ik voor minstens 1 dag wel een express pass aanraden.

En Energylandia, tja... puur voor achtbanen zit je daar goed maar verder is er weinig reden om die kant op te rijden.

Port Aventura is fantastisch en ook wel genoeg in de omgeving te doen (Barcelona is een prachtige stad om te bezoeken). Zoals je echter al aan geeft is dat qua rijden al bijna niet te doen (tenzij je echt wat langer uit trekt). Daarom zou ik Parc Asterix doen. Ook daar is wel genoeg in de buurt te doen (eventueel Parijs zelf natuurlijk).

Veel tijd?: Port Aventura.
    Anders: Parc Asterix

Als ik jouw verhaal lees denk ik gelijk aan de combinatie Phantasialand & Tripsdrill. Beide parken liggen ook direct naast mooie wandelgebieden.

Wat je ook gaat doen, het klinkt nu al als een heel mooi plan, veel plezier deze zomer!

Bazabaz phantasialand is erg leuk ja. Maar ik woon vlak aan de duitse grens dus ben daar al meerdere keren geweest hahah.

Ik hoor dat de meningen best verschillen😅 alhoewel park astrix er wel een beetje bovenuit steekt. Ik heb het er met mijn ouders over gehad en qua rijden maakt het ze niks uit. In de omgeving barcelona, parijs en ook krakau/auswitsch is genoeg te doen vinden ze. Dus mijn vraag is nu eigenlijk hoe jullie er naar kijken als je alleen puur naar de kwaliteit van de achtbanen en thrill rides kijkt. Welk park heeft de meest heftige achtbanen?

kriel134 Dan zou ik inderdaad voor Engergylandia gaan. Abyssus, Hyperion en vooral Zadra zijn echte toppers. Daarnaast heb je ook nog Formula, Mayan en Speed die wel wat thrill kunnen geven. Ik denk dat dit Park ook het beste aan sluit bij je ervaring met EP: Energylandia heeft wat meer Thrill te bieden, maar doet het slechter op theming (ik heb niet het gevoel dat dit voor jou een issue is), maar beide parken hebben vooral enorm veel te bieden. De andere parken in de lijst zijn weliswaar ook dagvullende parken, maar focussen toch iets meer op kwaliteit, storytelling en theming, waardoor er minder attracties in totaal staan.

• R013 heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Kanttekening dat meer dan de helft van Energylandia bestaat uit nietszeggende attracties waar parken als Parc Asterix & Port Aventura voor de absolute thrill niks onder doen en ik P.A zelfs de betere banen vind hebben in de vorm van Shambala & Red Force.( en stiekem ook Dragon Khan)

kriel134 In dat geval PortAventura! Geweldig resort, veel thrillrides, en ook een heerlijke omgeving met Barcelona, Tarragona, Montserrat, en zo veel meer. En dan zou je onderweg waarschijnlijk wel ergens moeten stoppen om de autorit te onderbreken, dus kan je ook nog wat moois in Frankrijk bezoeken. Parc Asterix bijvoorbeeld 😜

Energylandia is imo echt minder dan PortAventura. Veel schreeuweriger en veel meer middelmatige gebieden/attracties, ondanks een paar toppers.

Als het het hoofdbestanddeel van de vakantie is zou ik Port Aventura of Park Asterix kiezen. Als je je ouders meesleept heb je bij deze parken denk ik de grootste kans dat ze in de toekomst bereid zijn om nog een keer zo'n end te rijden, in vergelijking met Energylandia. Love Energylandia, maar het roept niet echt een vakantiegevoel op. Qua achtbanen zijn alle genoemde parken zeer de moeite waard.