• Pretpark Talk
  • [Survey 2025] Wat is de beste achtbaan van Nederland?

Leuk voor de mensen die hier tijd in willen steken, om nog maar te zwijgen van al het werk van het verwerken van de data.

Maar heel eerlijk om nou op basis van 80 ingevulde enquetes te spreken van “de beste achtbaan” vind ik ook discutabel om eerlijk te zijn.
Misschien ligt het aan de opzet….64 pagina’s las ik dat mensen door moeten gaan, dat kan toch efficiënter denk ik?
Mij hield die opmerking al tegen om naar de enquete te gaan.

Audrey

Precies dat! Ik ben met veel enthousiasme gestart aan het invullen, maar na het zoveelste kinderbaantje gestopt.
Ik waardeer de inzet die is gestoken in deze enquête. Mijn tip voor een volgende keer zou zijn om echt kritisch te kijken naar de enquête en op voorhand kun je dan zo pak-m-beet 40 achtbanen schrappen. In plaats van de oorzaak extern te zoeken (minder populair worden forums) zou ik eerst kijken naar de enquête an sich.
Ik vind het jammer dat er veel tijd wordt ingestoken en de respons uiteindelijk matig is.

Ik ben het er wel mee eens dat de enquete vrij lang was. Als volwassene zal ik er niet zomaar aan denken om parken als julianatoren, de waarbeek of dippiedoe te bezoeken.

Persoonlijk zou ik meer voor de grotere parken gaan, zoals Efteling, Toverland, Walibi, Wildlands, Plopsa, Drievliet en Duinrell en de kleinere parkjes en parken met als doelgroep kinderen te schrappen.

Al met al zal ik volgend jaar zeker weer meedoen. Kijken of Untamed de eer hoog kan houden 😄

Ik roep al jaren: maak er een matrix van. De interface van google is een beetje smal/kut waardoor het een beetje gepropt is met een 10-puntsschaal, maar wie wil er daadwerkelijk de onderste regionen van de schaal gebruiken om onderscheid te maken tussen de butterflies en de wacky worms? Ik voel zelf ook wel wat voor een 7-puntsschaal, maar daar gaan anderen denk ik weer van steigeren.

Veel makkelijker om in te vullen, veel makkelijker om te maken.

Redelijk voorspelbare uitslag, toch verbaast het me wel dat Fenix beter wordt beoordeeld dan Troy. Fenix is een prima baan, maar niet meer dan dat waar Troy wat mij betreft nog steeds tot de wereldtop behoort,

Ron ik snap het juist wel! Ik weet dat ik de onpopulaire mening heb hierin, maar ik vond Troy een martelwerktuig met niet heel bijzondere layout of uitspringende elementen. (maarja ben uberhaupt geen woodie fan) Dus voor mij gaat de voorkeur echt wel naar Fenix!

• Ron heeft hierop gereageerd.

Fenix is te kort vind ik. Eén element meer had de baan echt goed gedaan wat mij betreft.

OntheMove Op zich is tachtig responses wel redelijk wat hoor.
        Als ik zo naar de resultaten kijk, dan verwacht ik:

• Untamed is de koning van de Nederlandse achtbanen
        • Fenix en Troy scoren beiden enorm goed, verschil waarschijnlijk eigenlijk niet te meten in deze groep.
        • Goliath en Lost Gravity staan iets onder Troy en Fenix, en zijn beiden even populair. Of het verschil Joris --> Goliath significant is weet ik niet. Dwervelwind tot Goliath zijn best wel veel banen met een klein verschil onderling.

Goliath wordt hier voor mijn gevoel best wel omlaag gewaardeerd ten opzichte van pak en beet vijftien jaar geleden, ik ben benieuwd wat die reviewscore veroorzaakt.

Untamed haalt wat mij betreft een meer dan terechte eerste plaats net zoals Fenix op een verdiende tweede plaats komt te staan.

Troy is een fantastische baan, maar ook ik moet wel bekennen dat ik toch een behoorlijk aantal nekslagen te verwerken krijg tijdens een rit. In principe is de Baron - ook al is het natuurlijk wel te kort - nog steeds een baan waarin ik een erg plezierige ervaring beleef. Net zoals de twee Joris en de Draak banen. Als achtbaan is Troy natuurlijk een pak imposanter, maar op vlak van "plezier" haal ik zelf toch nog net iets meer uit de vernoemde Efteling banen.

Lost Gravity en Goliath zijn prima, maar ik moet zeggen dat ik bij Lost Gravity nu ook niet veel meer dan "leuk baantje" voel. Goliath is an sich ook een sterke coaster, maar wat mij betreft werd hij wat later in al zijn aspecten overklast door jonger broertje Kondaa. Misschien dat dit ook een verklaring is voor de waardering omlaag.

TheKillingJoke1991 Lost Gravity en Goliath zijn prima, maar ik moet zeggen dat ik bij Lost Gravity nu ook niet veel meer dan "leuk baantje" voel. Goliath is an sich ook een sterke coaster, maar wat mij betreft werd hij wat later in al zijn aspecten overklast door jonger broertje Kondaa. Misschien dat dit ook een verklaring is voor de waardering omlaag.

Tja, dat Kondaa veel beter is dan Goliath, dat kan ik wel begrijpen. Maar dat wordt hier niet gevraagd.
          Want dan zou de Baron ook stukken lager scoren dan Oblivion en Valkyria. En zo kun je nog wel meer voorbeelden opnoemen.

Qua Goliath heb ik vaak het gevoel dat 'ie wat omhoog geschreven wordt. Zo heel spectaculair vind ik 'm niet, en de laatste ritten die ik er in heb gedaan hadden ook nog best een vibratie (achterin). Ook de airtime vind ik niet meer zo sterk als dat 'ie voorheen had, maar misschien dat ik te roze-kleurig terug kijk naar jaren geleden.

Dit betekent niet perse dat het een slechte baan is, maar ik vind het persoonlijk niet ZO'N topper meer. En ik denk dat ik zelf liever een ritje maak in Joris en de Draak (even vlug kijkend naar wat achtbanen die lager staan dan Goliath), want daar hoort het trillen erbij 😅

Misschien heb ik 'm de laatste keer op een slechte dag gedaan, dus ik blijf het wel een kans geven 🙂

TheKillingJoke1991

Persoonlijk vind ik Goliath nog steeds de beste achtbaan van Nederland. Ik heb de enquête dan ook ingevuld, al heeft het weinig gescheeld of ik was ook gestopt wegens de vele niet relevante achtbanen die er bevraagd werden.
            Ook beoordeel ik hem hoger dan Kondaa in mijn ervaring, al snap ik wel dat men Kondaa hoger kan waarderen als ik ook comfort meeneem. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van al die kleine bunny hops op RMC en Intamin banen. Ik heb mijn airtime dan liever langduriger als telkens in mijn beugel gesmeten te worden.

• R013 heeft hierop gereageerd.

StefanV ik vond Troy een martelwerktuig met niet heel bijzondere layout of uitspringende elementen.

Nu is het al een paar jaar geleden dat ik in Toverland ben geweest, maar toen was er weinig mee aan de hand en volgens mij is het onderhoud aan Troy niet zo slecht toch? Met de lay-out ben ik het sowieso niet eens. Ik denk niet dat ik 10 houten achtbanen kan noemen die wat dat betreft beter zijn in ieder geval.

Ik zag het in ieder geval niet aankomen, maar dat komt misschien ook omdat er hier naar mijn mening relatief weinig over Toverland geschreven wordt op het forum.

Goliath is een prima baan. Haalt het niet bij de pacing, variatie en intensiteit van Untamed, maar top drie van Nederland is ie voor mij wel. Als Troy soepel loopt is dat mijn nummer twee. Het grote probleem van Goliath blijft wat mij bereft dat bloedeloze middenstuk met de twee helices. Dat doet grote broer Kondaa beter. Niet alleen veel fijnere treinen, maar ook een betere lay-out.

The_Bullgod Tja, dat Kondaa veel beter is dan Goliath, dat kan ik wel begrijpen. Maar dat wordt hier niet gevraagd.

Nee, maar het kan onbewust wel meespelen in de beoordeling van mensen. Je gaat automatisch iets lager waarderen wanneer je iets soortgelijks intussen elders naar je eigen gevoel beter hebt gekregen.

Opvallend dat Condor (walibi) nog zo hoog eindigt is het lijstje.

The_Bullgod Want dan zou de Baron ook stukken lager scoren dan Oblivion

Ik neem aan dat je die in Gardaland bedoelt? Of tenminste, dat mag ik hopen…

Quefox_ Ik neem aan dat je die in Gardaland bedoelt? Of tenminste, dat mag ik hopen…

Nee, ik vind die in Alton Towers een veel vettere drop hebben. En daardoor vind ik die Engelse baan stukken beter.