Helsinki heeft wel wat te bieden om je een dagje te vermaken. Zelf vond ik het Suomenlinna-fort het tofste. Als je van bijzondere architectuur houdt mag je ook de Tempelkerk (Temppeliaukio) niet overslaan.
Van Tampere heb ik eigenlijk niks gezien behalve Särkanniemi, maar ik heb er ook nooit iets over gelezen, dus ik zou niet weten of die stad überhaupt de moeite waard is. Toeristisch gezien is Finland vooral interessant vanwege de natuurgebieden. Wij zijn nog een paar dagen in het merengebied in het oosten van het land geweest, in de buurt van Savonlinna, dat is zeker een aanrader als je in Finland bent.
Wat betreft attractieparken zou ik zeker ook aanraden om PowerPark te bezoeken. Het park heeft een eigen station, Härmä, hier stoppen alleen treinen op dagen dat PowerPark open is. Het kost ca 2 uur met de trein vanaf Tampere en iets meer dan 3 uur vanuit Helsinki, allemaal rechtstreekse treinen. Op die manier zou je er een dagtrip van kunnen maken vanuit een van die steden. Met de auto duurt de reis een stuk langer: 3u vanuit Tampere en 4,5u vanuit Helsinki.
Nog een aanvulling op wat MartinR zei: tegenwoordig kan je geen papieren tickets meer kopen voor het OV in Helsinki. Een kaartje kopen kan eigenlijk alleen nog met de app. Dagtickets zijn wel een aanrader: ook bijvoorbeeld de boot naar Suomenlinna is daarbij inbegrepen.
Tips voor restaurants en hotels heb ik niet echt. We hebben prima hotels gehad en in Helsinki ook prima gegeten, maar niet iets wat zo uitzondelijk was dat ik het specifiek zou aanraden. Wat restaurants betreft zou ik je verwachtingen niet te hoog leggen trouwens: in de grote steden kan je prima eten, in de iets-minder-grote-steden is het knap als je iets anders kan vinden dan een burgertent.