Ik wil als het lukt volgend jaar graag naar Finland voor een tripje.
De pretparken Linnanmäki en Särkänniemi zullen dan zeker op de planning staan.
Maar welke sights mag ik in Helsinki en Tampere ook zeker niet overslaan?
En daar horen dan ook hotels bij, net als restaurants etc
Gezocht goede hotels, sights etc in Helsinki en Tampere
Ik luister mee op de achtergrond
- Bijgewerkt
Betreft Helsinki:
Hotels niet echt ervaringen mee, gezien we een appartement hadden.
Maar: als je zoekt kijk ook goed naar de gordijnen, het is er erg lang licht in de zomer iig.
Dingen te bezoeken (wij waren er maar kort) maar:
- https://maps.app.goo.gl/pcyUVXx9N3Dgtf1Z9 absoluut een must see/do. Met een rondleiding erg leuk.
- https://maps.app.goo.gl/2MgWuaoGDGHV8NbU7 mooi uitzicht uit de toren, ook over linnanmaki
- https://maps.app.goo.gl/1WGTygxZZx8oKuoW8 erg bijzondere kerk
- https://maps.app.goo.gl/1v21dBWVs6rkCvMGA echt een lokaal cafeetje, prima eten en echt fins.
- https://maps.app.goo.gl/PDoGkrAK1G2nKbXL9 heel toeristisch, maar toch wel een beetje het bezoeken waard
- https://maps.app.goo.gl/LjeUgugAaAaDmy3M9 zelf niet bezocht, maar ons wel aan laten raden
Haal een OV ticket voor meerdere dagen gewoon uit het automaat op het station (vliegveld bijvoorbeeld). Redelijk goedkoop en je kan dan zo goed als overal heen. Zone AB&C als ik het mij goed herinner. https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.hsl.app
Helsinki heeft wel wat te bieden om je een dagje te vermaken. Zelf vond ik het Suomenlinna-fort het tofste. Als je van bijzondere architectuur houdt mag je ook de Tempelkerk (Temppeliaukio) niet overslaan.
Van Tampere heb ik eigenlijk niks gezien behalve Särkanniemi, maar ik heb er ook nooit iets over gelezen, dus ik zou niet weten of die stad überhaupt de moeite waard is. Toeristisch gezien is Finland vooral interessant vanwege de natuurgebieden. Wij zijn nog een paar dagen in het merengebied in het oosten van het land geweest, in de buurt van Savonlinna, dat is zeker een aanrader als je in Finland bent.
Wat betreft attractieparken zou ik zeker ook aanraden om PowerPark te bezoeken. Het park heeft een eigen station, Härmä, hier stoppen alleen treinen op dagen dat PowerPark open is. Het kost ca 2 uur met de trein vanaf Tampere en iets meer dan 3 uur vanuit Helsinki, allemaal rechtstreekse treinen. Op die manier zou je er een dagtrip van kunnen maken vanuit een van die steden. Met de auto duurt de reis een stuk langer: 3u vanuit Tampere en 4,5u vanuit Helsinki.
Nog een aanvulling op wat MartinR zei: tegenwoordig kan je geen papieren tickets meer kopen voor het OV in Helsinki. Een kaartje kopen kan eigenlijk alleen nog met de app. Dagtickets zijn wel een aanrader: ook bijvoorbeeld de boot naar Suomenlinna is daarbij inbegrepen.
Tips voor restaurants en hotels heb ik niet echt. We hebben prima hotels gehad en in Helsinki ook prima gegeten, maar niet iets wat zo uitzondelijk was dat ik het specifiek zou aanraden. Wat restaurants betreft zou ik je verwachtingen niet te hoog leggen trouwens: in de grote steden kan je prima eten, in de iets-minder-grote-steden is het knap als je iets anders kan vinden dan een burgertent.
luc136 Een kaartje kopen kan eigenlijk alleen nog met de app. Dagtickets zijn wel een aanrader: ook bijvoorbeeld de boot naar Suomenlinna is daarbij inbegrepen.
Tooen wij er afgelopen juli waren kon je niet via de app betalen als buitenlander. Maar je kon wel gewoon papieren kaartjes kopen op het station in de automaat.
Multi dagen kaartjes zijn vele malen goedkoper trouwens.
luc136 We hebben prima hotels gehad en in Helsinki ook prima gegeten, maar niet iets wat zo uitzondelijk was dat ik het specifiek zou aanraden.
Ik ben ook niet opzoek naar uitzonderlijke gevallen, maar juist gewoon goed. Ik heb namelijk geen zin om de hoofdprijs te moeten betalen.
The_Bullgod Voor een 'gewoon goed' hotel kan ik Scandic Kallio aanraden. Op loopafstand van Linnanmäki en tramhalte voor de deur die je in 10/15min naar het centrum van de stad brengt.
- Bijgewerkt
MartinR Tooen wij er afgelopen juli waren kon je niet via de app betalen als buitenlander. Maar je kon wel gewoon papieren kaartjes kopen op het station in de automaat.
Da’s gek, uit onze groep heeft volgens mij iedereen afgelopen juni kaartjes in de app gekocht zonder problemen. Je hebt volgens mij wel een creditcard nodig, maar goed, dat geldt voor driekwart van de buitenlandse betalingen. Kaartjesautomaten staan in elk geval lang niet overal, dus als je op een kleinere halte opstapt ben je simpelweg aangewezen op de app.
- Bijgewerkt
Ik heb zelf in het Ibis-hotel naast Helsinki Centraal overnacht. De prijs is goed, ongeveer 100 euro per nacht, en de locatie ook top. Vanuit mijn hotel kon ik de achtbanen van Linnanmäki al zien liggen. Enige nadeel is dat de kamers boven het spoor liggen waardoor de ramen niet open kunnen en het wat benauwd aan kan voelen. Vanuit het hotel zit bijvoorbeeld een Lidl op loopafstand wat erg van pas komt als je met waterflessen moet zeulen haha.
Wat betreft Linnanmäki kan ik de avondkaart aanraden. Met die kaart heb ik alle attracties meerdere keren kunnen doen. Ligt natuurlijk wel aan de drukte. Ik heb Taiga, mijn favoriet, meerdere keren kunnen doen en zelfs op de eerste rij. Sla zeker de houten achtbaan niet over. Dat is puur genieten, let zeker op de airtime die dit unieke baantje heeft. De ervaring hangt wel af van de remmer die op de achterste trein meegaat, sommigen remmen wat steviger waardoor je minder vaak airtime hebt.
- Bijgewerkt
MartinR Bij die mooie kerk kan ik restaurant The Shelter aanraden. Hele goede ervaring gehad met hun service. Sowieso is het een heel sfeervol gebied bij deze kerk, je kan er bijvoorbeeld ook een karaoke en koffiebar vinden.
Suomenlinna kan ik niet genoeg aanraden, dat is zo mooi. Je kan er zelfs gratis met de boot naartoe als je een ov-kaart voor meerdere dagen hebt. Een ander mooi eiland Pihlajasaari, is voornamelijk in de zomer populair vanwege de mooie stranden. Sowieso heb ik zelf erg kunnen genieten van al de eilanden.
In de buurt van Helsinki ligt ook een nationaal park wat redelijk goed met ov bereikbaar is. Heb ik zelf alleen niet bezocht.
- Bijgewerkt
Ik heb mijn kaartjes ook bij de automaten gekocht, de app deed het bij mij niet op Nederlandse data. Op wifi deed hij het weer wel. Op het centrale station van Helsinki vind je genoeg automaten. Kies wel de grotere variant van de apparaten, daar krijg je een dikker kaartje mee. Je hebt er ook een loket waar ze je tips voor de omgeving kunnen geven en waar je ook kaartjes voor het ov kan kopen.
O, nu ik er aan denk: als je in Linnanmäki een ongelimiteerde rittenpas gaat halen (bandje), dan kan dit ook bij de "werp spellen" en dergelijke. Dus je hoeft niet in de rij te gaan staan voor het ticket loket (dat is enkel nodig als je maar een paar ritten wil doen).
Hoewel we er natuurlijk vooral waren voor de pretparken, kreeg niet de indruk dat er in Helsinki veel bijzonders te zien was. Hoewel de ligging aan het water en de eilanden rondom erg mooi zijn, vond ik de stad zelf weinig sfeervol overkomen. De grote Domkerk is sowieso mooi om even te bekijken. De nabij gelegen historische markthal vond ik ook leuk om even doorheen te wandelen.
Tampere heeft volgens mij weinig bezienswaardigheden. Ik raad wel aan de uitkijktoren van Sarkanniemmi mee te pakken. Erg mooie vergezichten.
Verder zou ik nooit Powerpark overslaan als je naar Finland gaat. Verrassend leuk park, en Junker is fantastisch .
luc136 Wat betreft attractieparken zou ik zeker ook aanraden om PowerPark te bezoeken. Het park heeft een eigen station, Härmä, hier stoppen alleen treinen op dagen dat PowerPark open is. Het kost ca 2 uur met de trein vanaf Tampere en iets meer dan 3 uur vanuit Helsinki, allemaal rechtstreekse treinen. Op die manier zou je er een dagtrip van kunnen maken vanuit een van die steden.
Jozz Verder zou ik nooit Powerpark overslaan als je naar Finland gaat. Verrassend leuk park, en Junker is fantastisch
Bedankt ook voor deze tip, Zeker als de treinreis vanuit Tampere inderdaad maar 2 uur duurt, dan zou dat geweldig zijn.
Maar ik krijg dat nu niet gevonden via de online reisplanners omdat het park zelf gesloten is.
Jozz Tampere heeft volgens mij weinig bezienswaardigheden. Ik raad wel aan de uitkijktoren van Sarkanniemmi mee te pakken. Erg mooie vergezichten.
Daar zat ik ook al aan te denken.
- Bijgewerkt
The_Bullgod Bedankt ook voor deze tip, Zeker als de treinreis vanuit Tampere inderdaad maar 2 uur duurt, dan zou dat geweldig zijn.
Ja, en die treinreis beviel mij overigens heel erg goed. Je boekt deze makkelijk online bij VR en krijgt een eigen stoel toegewezen. Omdat ik een dagje eerder terugging dan de rest, ben ik afgezet door mijn reisgenoten op station Seinajoki, en heb daar de Intercity naar Helsinki gepakt (deze stopte ook in Tampere). Dat ging snel en stipt volgens schema. Dat zal andersom hetzelfde zijn. Voor Powerpark is station Lapua ook een optie, ligt nog dichterbij. Alleen zul je nog iets met bus/taxi moeten regelen voor het laatste stukje.
The_Bullgod Maar ik krijg dat nu niet gevonden via de online reisplanners omdat het park zelf gesloten is.
De dienstregeling is te vinden op de website van PowerPark zelf: https://www.powerpark.fi/en/info/travelling-to-powerpark-by-train/
Goed hotel in Helsinki is "Scandic Grand Central Helsinki". Dit ligt naast het centraal station en dat is qua vervoer ideaal. Wandelen naar Linnanmäki is een leuke route en goed te doen. De traditionele kamers van dit hotel hebben soms uitzicht op Linnanmäki. Je kunt van te voren een verzoek indienen om een kamer met dit uitzicht te hebben. Ter plaatse dat regelen is niet zo'n goed idee, want het hotel is vrij vaak vol.
Restaurants in Helsinki die wat mij betreft de moeite waard zijn vanwege de traditionele Finse keuken:
- Kappelli
- Savotta
- Kolme Kruunua
- Lehtovaara
Ik ben vorig jaar naar Finland geweest en heb toen 1 nacht geslapen in het Aapiskukko Hotel, een half uurtje rijden ten zuidoosten van Särkännimie. Een prima en betaalbaar hotel langs een N-weg en aardig op de route richting Helsinki. Misschien niet echt handig met het openbaar vervoer, maar mocht je een auto huren dan is het een aanrader.