John Wow! Ik ben misschien nog wel meer benieuwd naar deze upgrade dan naar het Grand Hotel.
Ik heb gemengde gevoelens bij deze update, om er een Kleine Boodschapje in te gooien; ik hink op twee gedachten.
Laten we positief beginnen. Het hotel heeft mij, voor wat betreft de begane grond, nooit kunnen bekoren. Ik heb in 2004 in het hotel geslapen en toen voelde de hele benedenverdieping al ontzettend gedateerd, kun je nagaan.
Dus wat dat betreft voelt dit als een hele toffe en broodnodige update. Het gaat er echt op vooruit.
Daarnaast mopper ik over de rest van de slaapgelegenheden binnen de Efteling incl. het Grand Hotel dat ik thema en uniciteit mis en het veel te veel op verblijflocaties buiten een themaresort lijkt. Dat kan je van deze update gelukkig niet zeggen, dus ook op dat vlak zeker geslaagd.
Tenslotte denk ik dat dit een heel tof horecaconcept is en op dat vlak zie ik me zeker hier eens eten. De menukaart oogt wat standaard qua gerechten, maar zeker niet slecht. Goedkoop is het niet, maar dat is het in de horeca buiten het park ook niet.
Dan beginnen voor mij echter de scheurtjes, ten eerste het thema zelf. Het gevoel van een luchtballon/vliegapparaat vind ik heel tof en de steampunk daarmee erg geslaagd. Het doet me wel wat denken aan Phantasialand, waardoor ik dit vooral even moet plaatsen in de Efteling. Het voelt voor mij op vlakken niet heel Eftelings, maar dat scheurtje zal gewoon wennen worden.
De afwerking van het plafond is vooral mijn grootste doorn in het oog. Ik waardeer dit in een gemiddeld restaurant al niet, tenzij een hippe brouwersbar in een oude industriehal, maar in een sjiek restaurant in een themeresort kan dit gewoon niet.
Erg zonde.
Tenslotte, die bar in een restaurant wat is dat voor een rare nieuwe trend? Het Grand Hotel heeft dit ook al, een etentje (rust) is zo'n andere belevenis als een borrel (drukte) en dat bijt elkaar. In sfeer, beleving en geluid. Hopelijk pakt dit bij beide beter uit als ik me nu voorstel.
Maar al met al lijkt dit een geslaagde ombouw te worden en heb ik er als daggast weer een mogelijke eetlocatie voor na een parkbezoek bij, en dat laatste maakt mij het meest enthousiast.