Er is een grote kans dat we binnenkort rond kunnen lopen in een fysiek Minecraft themagebied. Merlin Entertainments, bekend van verschillende prominente pretparken, experiences en tourist traps, heeft een deal van ruim 100 miljoen dollar gemaakt met de uitgevers van Minecraft om themagebieden te kunnen bouwen die gebaseerd zijn op het beroemde videospel. Binnen deze deal mogen er attracties, souvenirshops en hotel(kamer)s geopend worden in Minecraft thema.

Volgens het nieuwsartikel van The Guardian beschrijft de deal onder andere dat Merlin ruim 85 miljoen pond ($110 miljoen) zal investeren in twee attracties die zullen openen in de UK en de USA in 2026 en 2027. Op de lange termijn zijn er grotere plannen om deze samenwerking verder te exploiteren, onder de noemer 'Adventures Made Real'.

Volgens vice-president Kayleen Walters van de Microsoft video-game divisie, waar Minecraft onder valt, is het belangrijk om na te denken over manieren om het merk buiten de videogame neer te zetten. Zij zegt over de samenwerking:

“It is about how do we expand Minecraft beyond the game. Mojang and Microsoft are experts on Minecraft and the brand, Merlin are the experts on location-based experiences; it is a shared vision.”

Bron volledige artikel: https://www.theguardian.com/business/2024/nov/19/minecraft-theme-park-deal-uk-us-merlin-entertainments

Edit: Ik zie nu dat @QDude24 hier ook over heeft geschreven in het topic over Chessington, waar dit themagebied mogelijk gaat openen, maar het lijkt me nog steeds interessant om dit breder te trekken in dit topic dan alleen Chessington.

Dit lijkt me een heel slim en tof thema om iets van te maken. Als Super Nintendo World slaagt, dan kan dit ook slagen. Iets jongere doelgroep, denk ik, maar herkenbaar en veel opties. Landschappen, mijnen, kastelen.

Scheelt wel weer, je kunt weinig verkeerd doen aan vierkante thema’s. Ik vind dit persoonlijk echt een suffe deal, maar dat heeft denk ik meer te maken dat ik echt nul met dit verhaal heb.

Hjalmar dit verhaal

Een verhaal is er ook niet echt in Minecraft. Je kan creative / sandbox mode lekker bouwen of in survival mode een hutje bouwen en zombies afweren terwijl je naar diamonds zoekt. Het zal dan meer de Minecraft stijl en herkenbaarheid zijn die dit gebied moeten dragen. Super Nintendo World heeft veel meer verhaal uit de Mario games om op te bouwen.

Maar ik denk dat het geen groot probleem moet zijn om het herkenbaar te maken voor veel mensen, want het is een van de populairste games ooit en de stijl is simpel na te maken maar wel iconisch.

Hjalmar Mijn thema is het ook niet, maar vergeet niet dat het het meestverkochte spel te wereld ooit is. Daarnaast zijn volgens mij ook meer dan de helft van de Youtubegamers ooit wel begonnen met Minecraft. Alleen had ik de connectie met Chessington niet gezien, Thorpe Park zou een logischere keuze zijn geweest als je kijkt naar de doelgroep.

Simpelweg omdat iets IP is maakt t niet goed. Ik zie hier totaal geen meerwaarde in behalve dat het park duurder wordt vanwege al het geld dat ze moeten aftikken aan de makers van Minecraft.

• domo heeft hierop gereageerd.

Jules Dit lijkt me een heel slim en tof thema om iets van te maken. Als Super Nintendo World slaagt, dan kan dit ook slagen.

Het Universum van Super Nintendo is wel echt duizenden keren groter dan dit. Super Nintendo heeft vele uiteenlopende karakters, verhalen en stijlen.. Dit is een sandbox spel met eigenlijk maar 1 stijl.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Wuiles
          Het ergste van al vindt ik nog dat Merlin bepaalde attracties en onderdelen van Merlin sluit. Waardoor mensen hun baan verliezen en dan met zo iets afkomen.

domo goede aanvulling. Mensen verliezen hun baan, terwijl ze de attracties die ze hebben niet aan kunnen houden. Disney heeft haar eigen IP, dus dat kost ze geen cent, maar Merlin kost dat dus wel geld. Geld dat ze beter kunnen steken in ervoor te zorgen dat hun attracties en hun mensen.

Die miljoenen gaan ze nu steken in een IP dat geen enkel verhaal heeft en waar niemand enthousiast over lijkt te zijn. Enige wat je hier leest is dat het zo goed verkocht spel is, maar dan ook maar pac-man land gaan bouwen dan?

domo Het ergste van al vindt ik nog dat Merlin bepaalde attracties en onderdelen van Merlin sluit

Wuiles Mensen verliezen hun baan, terwijl ze de attracties die ze hebben niet aan kunnen houden

Hoe vervelend dat ook is, dat heeft niks met de licentie voor het gebruik van de Minecraft-IP te maken. Als een attractie winst draait, is er geen reden om die te sluiten. Klaarblijkelijk vielen de resultaten van die specifieke attracties dus tegen. Het zou in ieder geval erg kortzichtig zijn om een aantal winstgevende attracties te sluiten om de financiën rond te krijgen voor een licentiedeal.

Quefox_ Het heeft vooral te maken met de nieuwe strategie van Merlin Entertaiments. Waar ze eerst de focus hadden op snelle groei en zo veel mogelijk nieuwe locaties te openen om investeerders tevreden te houden is de prioriteit verschoven naar het uitbreiden van bestaande resorts en winstgevender worden. Hierdoor is er bijvoorbeeld een Peppa Pig themapark gebouwd bij Legoland Deutschland en geen nieuw Legoland Charleroi. Ik denk dat dit een juiste koers is, het openhouden van allerlei verliesgevende locaties die hun belofte niet hebben kunnen waarmaken is geen duurzame strategie voor de lange termijn.

The_Bullgod Ik betwijfel dat. De film wordt gemaakt door Warner Bros, zou Merlin dan niet ook een overeenkomst met hen moeten hebben om de elementen uit de film te mogen gebruiken? Verwacht zoals ik het nu lees meer een algemeen Minecraft vibe themagebied dan een Minecraft Movie gebied.

The_Bullgod Dat maakt echt heel heel erg veel uit. Dit soort rechten zijn meestal in kleine brokjes opgedeeld. Dat je rechten hebt voor de videogame betekent absoluut niet dat je ook de filmkarakters mag gebruiken.

Als je meer wil weten over dat werkt kan je dit interview van DRdb lezen. Daarin wordt beschreven hoe Sally voor de Justice League darkrides een joker moest ontwerpen die niet leek op Jack Nickelson en niet op Heath Ledger. Want ze hadden dan misschien de rechten voor een Justice Leage darkride, maar niet de rechten van die twee films.

Tja het is 1 van de meest gespeelde spellen ter wereld en wordt door een hele hoop bekende youtubers en twitch streamers gebruikt om er smerig veel geld mee te verdienen.. Er wordt gezegd dat minecraft voor kleine(re) kinderen is maar minecraft is gewoon booming. ook bij de jong volwassenen.

Ik heb er niks mee maar snap wel dat het, mits goed uitgevoerd, een geniale zet kan zijn.

Minecraft is een digitale oneindige legoset, ik snap dat dat mensen op alle leeftijden aanspreekt.
                    Dit betekent ook dat er oneindig veel opties zijn voor pretparkgebieden, dus hopelijk zet Merlin er goede ontwerpers op. Het zou zonde zijn om heel basic constructies te zien.

Coasterfrenzy Ik ben geen Minecraft-speler, maar ik ken 't spel wel goed omdat mensen die ik ken er veel in bouwen. De magie van Minecraft lijkt de vrijheid te zijn. Ik snap dat 't om een film gaat nu met een beperkt verhaal, maar de elementen zijn er om er als park iets creatiefs mee te doen en de merchandise verkoopt nu al heel goed.

Jules Iets jongere doelgroep, denk ik

Vergis je niet dat de eerste officiële release van Minecraft al in 2011 was (als we eerste versies vanaf 2009 niet meetellen). Het is een spel met een enorm lange lifecycle waarmee inmiddels al een generatie is opgegroeid. De spelersgroep is dus juist enorm breed qua leeftijd. Ik verwacht ook wel dat het zwaartepunt bij wat jongere spelers zal liggen, maar dat zullen zeker niet de enige zijn die dit interessant vinden.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit in de parken gaat uitpakken. Ik hoop den persoonlijk op een gebied dat echt helemaal uit Minecraft blokken is opgebouwd met een wat meer uitgebreide attractie. Niet dat ze simpelweg een of andere spinner kopen, daar een poppetje van Steve bovenop plakken en 3 random blokjes omheen zetten.

Ik denk overigens dat de Minecraft film sowieso ook kan bijdragen aan het succes van deze themagebieden. Natuurlijk zal de uitbeelding van de film anders zijn dan die van het daadwerkelijke spel en de uitbeelding in de parken, daarover gaf luc136 al een uitleg. Maar het is natuurlijk wel allemaal onder één en dezelfde naam.