• WereldwijdBouw
  • Kingda Ka en Green Lantern (Six Flags Gr. Adventure) voorgoed gesloten

laurenstp Toch heftig nu de sluiting van Kingda Ka officieel is...

Ja, gek genoeg, deze doet me ook wel wat. In oktober van 2005, het openingsjaar, was ik voor het eerst in Amerika. Onze vlucht terug was op een zaterdagochtend en we zijn toen last minute op vrijdag naar een uitgestorven regenachtige avondopening van Great Adventure geweest. Ik was een puber met misschien 150 credits op zak en stond plots voor Kingda Ka. Alles was onvergetelijk. De hoogste en toen snelste achtbaan ter wereld doen was magisch.

Ik wist toen nog niet dat ik tien jaar later nota bene naar New Jersey zou verhuizen vanuit Nederland. Ik heb uiteindelijk jarenlang op een half uur van Great Adventure gewoond en heb geregeld Nederlandse vrienden (en medeforummers) over de vloer gehad en vaak met dat ene doel: Kingda Ka doen. Meestal lukte dat, soms ook niet. Kingda Ka werd voor mij "gewoon", maar voor hen niet. Ik ging er vooral in om de gezichten van anderen te zien.

Nu ie dicht is ben ik een klap meteen minder negatief. Ja, het was best ruw en ook zo voorbij, maar wow, wat een thrill was 't en wat een indruk liet ie achter op mensen. En wat ruk dat Six Flags vooraf niets zei. Ja, geruchten, maar nu toch zomaar dicht en weg. Zonde.

MarkB Parachutes, Twister (topspin), Green Lantern, Kingda Ka, Zumanjaro en ook The Skyways, de kabelbaan gaat het park verlaten.

Je zou bijna denken dat ze het park willen opdoeken xD

ach.. om eerlijk te zijn zal ik van geen van deze attracties wakker liggen. KK vond echt niet de topper die het moest zijn. Mede dankzij belabberde operations en nog slechter onderhoud. Denk dat ik Green Lantern nog het meest jammere vind omdat het een vrij unieke baan was, maar bepaald soepel was deze inderdaad niet meer.

Op zich vond ik heel het park ook niet bijster geweldig, maar dat komt vooral omdat het éen van de laatste grote parken in Amerika is die ik bezocht.. en tsja: Dan kom je dus vooral een park tegen met redelijk standaard banen en verder weinig bijzonders. We hadden oorspronkelijk 2 dagen uitgetrokken voor het park, maar op de 2e dag heb ik enkel nog de safari gedaan en ben daarna door gereden naar Moreys Pier om de credits daar te doen.

Echter: Voor velen zij KK en El Toro natuurlijk dé grote (pun intended) redenen om naar het park te gaan. Nu de Hype rond El Toro ook niet meer is wat het ooit was, blijf ik het een vreemde zet vinden om KK te verwijderen. Vooral omdat ze de baan dus blijkbaar geen update geven, maar volledig verwijderen. Blijft een beetje aanvoelen als kapitaalvernietiging, want er was op zich niets mis met de constructie zelf.

Ik ben nu wel benieuwd waar ze mee gaan komen. Ik vermoed dat het record niet veel verder gaat komen dan "De ......... achtbaan van New Jersey". Op dat vlak dus weinig verwachtingen. Maar als het eens een originele layout word, kan het desalniettemin wél een goede toevoeging voor het park zijn. Al betwijfel ik dat het ooit de trek-kracht van KK gaat hebben.. We zullen zien, nieuwsgierig ben ik wel.

Themeparkmemeees Leuk dat je mee doet in diverse discussies, maar in driekwart van de discussies plaats je de door jou gemaakte memes met een link naar je instagram page. Die link mag je in je profiel plaatsen, maar ik heb hem verwijderd uit je berichten omdat het simpelweg reclame is voor je eigen instapagina. Een link posten naar je eigen pagina is prima, als je op die manier ook inhoud aan de discussie toevoegt.

Tonnie heeft de titel veranderd naar Kingda Ka en Green Lantern (Six Flags Gr. Adventure) voorgoed gesloten .

Niek Die link mag je in je profiel plaatsen, maar ik heb hem verwijderd uit je berichten omdat het simpelweg reclame is voor je eigen instapagina.

Top, ik zal hem er in de toekomst uit laten 🙂

theorder01 Ik vind het jammer dat er zo weinig eer wordt betoond aan deze baan; ze wordt nu een beetje in stilte afgedankt.

Ja exact en vanuit economisch standpunt is er toch ook helemaal niks van te begrijpen. Beeld je even in hoeveel mensen er naar het park gekomen zouden zijn en hoeveel extra inkomsten ze konden genereren als ze begin dit jaar aangekondigd hadden dat dit het laatste seizoen van Kingda Ka (en een aantal andere attracties) zou zijn. Het had echt een succesjaar kunnen geweest zijn en wat ze nu hebben is een hoop (terecht) kwade fans 😅

Themeparkmemeees Die kwade fans hadden ze anders ook wel gehad.. maar dan waarschijnlijk bij de klantenservice van het park.. (en daar staat standaard al een meandering voor gebouwd die bij ons bezoek ook volledig vol stond met mensen met klachten).

Ik zie zelfs mensen in staat om van die acties uit te voeren als zichzelf gaan vastbinden aan de baan ofzo.. uiteindelijk kost dat ongetwijfeld meer dan wat ze aan een paar bezoekers extra hadden kunnen verdienen, want de meeste fans hebben toch al een abonnement (verdien je dus amper op) en van verder weg ga je er echt niet veel meer trekken.

4 dagen later

De befaamde National Geographic aflevering over Kingda Ka staat gewoon op YouTube. Nostalgisch!

Ben benieuwd of er iets leuks voor in de plaats komt 🙂 heb beide gedaan en waar green lantern ( op het ruwe na) een leuke achtbaan was, vond ik Kinga Ka maar een one trick pony die me niet echt kon bekoren. Ik heb meer lol gehad in El Torro die er naast staat.

Een pretpark vlogger in de VS beweert uit een paar goede bronnen die hij kent dat Six Flags Great Adventure een Mack Rides Extreme Spinner Strata Coaster gaat bouwen, denk dat het nog een beetje te vroeg is om nu al conclusies te trekken wat voor coaster dit park gaat bouwen maar een Extreme Spinner model van Mack Rides die meer dan 121m hoog gaat worden is wel interessant gezien Mack Rides best wel intense coasters kan maken met unieke elementen erin.

Fantaman ja, die is voorbij gekomen als mogelijke optie voor een nieuwe attractie in een van de surveys die is gedaan door het park. Ik zou het een hele rare vervanging vinden, zeker nu Flash net volgend jaar open gaat hoeven ze toch geen 2 extreme shuttle achtbanen direct na elkaar te bouwen?

CoasterAnne 2 extreme shuttle achtbanen direct na elkaar

Een Mack spinner is toch ook geen shuttle? Ik denk alleen dat het veel zieke mensen op gaat leveren als het er een van dat formaat zou worden ☺️

FlyingTimo in dit geval stond er specifiek een Mack extreme shuttle in de survey! Zie afbeelding hieronder. De lay-out zou dan zijn: launch uit het station, gigantische stall, en dan een toren waar de baan omheen cirkelt. Om vervolgens hetzelfde terug te doen. Maar deze optie is door meerdere CF parken gepolst bij hun publiek, niet alleen SFGA.

CoasterAnne hopelijk wordt dit het niet... Liever een deftige Intamin die weer wat records breekt.

CoasterAnne in dit geval stond er specifiek een Mack extreme shuttle in de survey! Zie afbeelding hieronder. De lay-out zou dan zijn: launch uit het station, gigantische stall, en dan een toren waar de baan omheen cirkelt. Om vervolgens hetzelfde terug te doen. Maar deze optie is door meerdere CF parken gepolst bij hun publiek, niet alleen SFGA.

Fantaman denk dat het nog een beetje te vroeg is om nu al conclusies te trekken wat voor coaster dit park gaat bouwen maar een Extreme Spinner model van Mack Rides die meer dan 121m hoog gaat worden is wel interessant gezien Mack Rides best wel intense coasters kan maken met unieke elementen erin.

Er werd inderdaad een Mack Extreme Spinning Shuttle Coaster beschreven voor zowel Cedar Point als Kings Island eerder dit jaar. Maar dat was zeker geen "Strata" coaster qua hoogte. De baan zou maar 61meter hoog worden. Met die hoogte of drop, zou het net een hypercoaster worden.
              En die 61meter is al bijna 2 keer zo hoog als de huidige hoogste xtreme spinner, welke de Ride to Happines is in Plopsaland met 33meter,
              https://forum.pretpark.club/d/3397-vragen-aan-parkbezoekers-over-nieuwe-coaster-concepten-cp-ki-carowinds

Het materiaal om Green Lantern uit elkaar te halen is gearriveerd.

Philosopher Het materiaal om Green Lantern uit elkaar te halen is gearriveerd.

Als ik dat zo zie, denk ik dat het eerder "slopen" word, dan "uit elkaar halen".

The_Bullgod Dat ziet er inderdaad uit als o.a. een grote mechanisch schaar en de nodige sloop units. Had ook niet verwacht dat deze coaster een 2e leven in een ander park zou gaan krijgen... (of eigenlijk een 3e leven zelfs 😅)

4 dagen later

Helaas. Green Lantern zal niet ergens anders verschijnen. Het is de grote knipschaar geworden.