Ik ben oprecht blij te horen wat Kevjoe zegt, maar er zijn duidelijk her en der mensen die een veel matiger product hebben gezien vandaag. De harde kritiek die @Yolande leverde op de attractie zou ook van waarde moeten zijn voor De Efteling (en voor dit forum). Als een vaste bezoeker zegt "wat ik zag was zo matig dat ik 't liever niet had gezien" is dat hartstikke waardevol. Zo weet je waar de ondergrens ligt.

kraakstoel ik merk dat je vooral praat over de prijs van de attractie en dat stoort mij op de een of andere manier haha

Het prijskaartje (toen nog 25 miljoen euro, het werd volgens Looopings uiteindelijk 35 miljoen) stond een jaar geleden trots in de kop van 't Brabants Dagblad-artikel en interview over hoe je zo'n attractie als Danse Macabre nu bouwt en ontwerpt. Wij weten als liefhebbers wat je zoal voor moois voor dat soort centen kunt neerzetten. Inflatie heeft nogal een impact gehad, maar Symbolica was ook 35 miljoen.

Jules
    ik zal je maandag laten weten of het die miljoenen waard was, ja?

Jules Wij weten als liefhebbers wat je zoal voor moois voor dat soort centen kunt neerzetten. Inflatie heeft nogal een impact gehad, maar Symbolica was ook 35 miljoen.

Maar Symbolica vinden velen hier ook een mislukking. Dus dat zegt weinig 🙂
    Zoals ik al eerder zei: al besteedt de Efteling 150 miljoen, dan nog zal het resultaat een aantal mensen tegenvallen. Dat is al 72 jaar zo en dat gaat niet meer veranderen.

Daarnaast: de meeste reacties die ik heb gezien zijn echt wel positief. Veel positiever dan ik verwacht had. Zelfs van een aantal fans die ik als uiterst kritische Efteling-watchers beschouw.
    En alle mensen die vandaag bij de preview een ‘B-modus’ hebben gezien zijn premium abonnementhouders, dus hebben nog ontelbare bezoeken aan de attractie in het vooruitzicht. Zo’n drama is het dus allemaal niet. Bovendien was er duidelijk gewaarschuwd dat de ervaring mogelijk nog niet volledig zou zijn, dus niemand hoeft zich bekocht te voelen.

Áls er al een B-modus bestaat overigens, wat ik ten zeerste betwijfel. Eventuele verschillen in ervaring kunnen net zo goed te maken hebben gehad met een andere positie op de schijf, een andere kijkhoek, belichting die misschien niet altijd functioneerde, etc.
    Iedereen heeft de show maar één keer meegemaakt en het was voor iedereen nieuw. Ik lees bv. ook verschillende verhalen over hoe aanwezig het geluid van de aandrijving van de schijf was. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat iedereen vandaag gewoon dezelfde show heeft gezien (eventuele storingen/defecten daargelaten). Er zijn nog een aantal dagen te gaan tot de opening en de show zal tegen die tijd waarschijnlijk alweer wat gewijzigd zijn.

Blijkbaar is het ‘catacomben-effect’ (wat dat ook moge zijn) nog niet aanwezig. Misschien is het er volgende week wel, misschien niet. Ik betwijfel echter dat het dermate essentieel is dat het uitstel van de opening rechtvaardigt. Is het jammer dat het nog niet helemaal af is? Ja. Is het heel erg? Nee, waarschijnlijk niet.

Jules Ik leg de lat bij De Efteling gewoon heel hoog omdat ik weet dat ze het kunnen. Dat doe ik voor mezelf ook.

Verschil is dat je als intelligent persoon de lat bij jezelf goed op de juiste plek kan leggen. Ik heb het idee dat men van de Efteling téveel verwacht. Je geeft aan dat je had verwacht dat mensen totaal weggeblazen zouden worden door Danse Macabre, met als argument dat het veel geld heeft gekost. Progress maakt echter een goed punt: veel liefhebbers zijn extreem verwend en niet makkelijk overdonderd. Ik kan maar één attractie bedenken waar iedereen vanaf moment 1 lovend over is, en dat is Rise of the Resistance in Anaheim. Een ride die 250 miljoen dollar kostte, een luttele tienvoud van het budget van Danse Macabre. Dan verwachten dat de Efteling wel even eenzelfde ervaring neer zal zetten is mijn inziens gewoon inzetten op teleurstelling.

Op de inhoud: ik was er vandaag niet bij en zal de attractie überhaupt pas over een maand (of twee) mogen beleven, dus dank aan iedereen die hun ervaringen heeft gedeeld! Jammer dat men de catacomben nog niet juist werkend heeft gekregen en dat de show nog niet af was. Desondanks is op één review na iedereen hier wel (voorzichtig) positief, wat ik als een plus zie, omdat de rit de komende dagen immers alleen maar beter zal worden. Ik ben daarnaast blij om te lezen dat de basis van de attractie, de sfeerzetting, volledig geslaagd is. Samen met de ogenschijnlijk enorme hoeveelheid details lijkt dit me een attractie die met iedereen bezoek alleen maar beter en beter gaat worden.

Wel heb ik nog een vraag over het geluid van het ritsysteem: hoe luid is deze machine ten opzichte van de gondels in Droomvlucht? Daar is het dusdanig aanwezig (met name in de gangen tussen scènes in) dat het de rit voor mij naar beneden haalt. Moet ik me een soortgelijk volume voorstellen bij Danse Macabre?

Progress Áls er al een B-modus bestaat overigens, wat ik ten zeerste betwijfel. Eventuele verschillen in ervaring kunnen net zo goed te maken hebben gehad met een andere positie op de schijf, een andere kijkhoek, belichting die misschien niet altijd functioneerde, etc.

Er zijn vandaag 2 verschillende programma's gedraaid. Degene die ik zelf had en B-modus genoemd wordt, maakt de vrije val niet volledig. In dat geval maak je de val van de hoogste positie terug naar het begin niveau van de attractie. Personen die ik sprak die voor mij de preview hadden beschreven dat zij wel tot in de kelder de vrije val maakten (A-modus), echter waren daar geen effecten ingeschakeld. Wat waarschijnlijk de reden is geweest om over te schakelen op de B-modus.

Sjiebert @Progress jullie halen de woorden uit m'n mond

Al dat gepraat over geld en "ohhh dit werkt niet en dat ook nog niet klaar" is gewoon zonde.. de Efteling is een bijzonder park die nu een nieuwe type intamin op de wereld zet. een attractie type die de Efteling zo mooi heeft aangekleed voor dit spookthema en mee swiert op de muziek van Danse Macabre

wees toch ns blij met wat we voorgeschoteld krijgen..
          "never judge a book by its cover" want het wordt alleen maar mooier na enkele fixes!

kraakstoel Nu doe je net alsof men geen kritiek mag leveren. Dat is natuurlijk niet waar. Mijn punt is alleen dat men realistisch moet zijn met hun verwachtingen.

Het is een beetje hetzelfde als met het Nederlands Elftal. Als 'we' geen wereld- of Europees kampioen worden is het helemaal ruk en is het elftal niets waard. Het is echter totaal onrealistisch om te verwachten dat het Nederlands Elftal goed genoeg is om kampioen te worden, want ondanks dat Nederland kwalitatief goede spelers heeft, zijn er andere landen die kwalitatief nóg beter spelers hebben én in grotere getale. Je kúnt als Nederland dan wel van zo'n land winnen, maar die kans is klein. Je mag er op hopen, natuurlijk, maar je moet er niet van uit gaan.

In die context is de Efteling Nederland, en is Disney bijvoorbeeld een Spanje. Kijk naar het materiaal waar Spanje mee speelt en kijk dan naar wat Nederland heeft. Maak diezelfde vergelijking voor Disney en de Efteling. Iedereen verwacht dat Spanje zal winnen. Iedereen weet ook dat Disney zal winnen, maar sommigen verwachten tegelijkertijd dat de Efteling wint en leveren met die mindset kritiek. Vrij toxic gedrag imo.

Sjiebert Nu doe je net alsof men geen kritiek mag leveren. Dat is natuurlijk niet waar. Mijn punt is alleen dat men realistisch moet zijn met hun verwachtingen.

nee mensen mogen kritiek hebben, ik vond alleen het hele geld argument een beetje vaag gevonden en jouw tekst omschreef n beetje waarom ik juist zo blij ben met de efteling haha

Jeroen_uit_tilburg Ik vond in dit geval dat het wel iets toevoegde omdat ik vertelde dat een preview niet af hoeft te zijn, ik heb nergens een mening belachelijk gemaakt of iets. Wat ik ook meermaals aangeef in mijn berichten. Dus dat ik niet normaal om zou gaan met iemands mening vind ik in dit geval een beetje een raar statement.

Maar laten we daar maar niet verder over gaan discuseren, nergens voor nodig denk ik.

We gaan altijd vanuit dat iemand met de beste intenties dingen deelt, maar in dit geval laat de ontvangende partij ook duidelijk merken dat ze in haar mening niet serieus wordt genomen door dit soort definities te delen. Het delen van definities is prima, als je een feitelijke discussie hebt. Alleen de meningen over deze attractie zijn geen feitelijke discussie. Ook de verwachtingen van “preview” dus niet.

We hebben je erop aangesproken omdat we vinden dat je als boodschapper best sensitiever mag zijn hoe zo een reactie binnenkomt bij een ander, ook als je zelf de beste bedoelingen hebt. Daarbij gaan we er inderdaad geen discussie van maken in dit topic. Mocht iemand zich toch geroepen voelen te reageren is een ieder vrij om ons te mailen op team@pretpark.club of een topic te maken in feedback.

Dit is een topattractie. Alleen is denk ik de nachtmerrie voor vele fans uitgekomen!! Het originele spookslot liedje is in feite gewoon gehalveerd. Toen ik in Danse Macabre zat klopte er iets niet. En toen ik later de onride muziek op youtube opzocht werd mijn gevoel bevestigd. Dit filmpje hieronder is niet mijn filmpje trouwens

Van de spookslot versie zit van 0:00 sec tot 0:53 in de attractie verwerkt maar het hele stuk van 0:53 tot 2:30 van de spookslot versie is eruit. En van 2:30 tot eind zit erin. Ze hebben geneens de moeite gedaan om 0:53 tot 1:35 van de spookslot versie erin te verwerken, dat was zo vet geweest als dat in ieder geval erin zat. Echt zonde als dit niet in de eindversie zal zitten en we de volledige versie niet meer gaan horen. Al helemaal aangezien Danse Macabre een van de beste muziekstukken in het park is

Echt echt zonde dat 0:53 tot 1:35 van de spookslot versie er niet inzit.

Kevjoe Voor mij is dit - na mijn eerste rit - al mijn favoriete attractie in de Efteling. Ik wou zo opnieuw een rit maken.

Dit is ook een samenvatting van mijn mening na mijn eerste rit, maar toch ben ik nog steeds wel kritisch.

Progress Daarnaast: de meeste reacties die ik heb gezien zijn echt wel positief. Veel positiever dan ik verwacht had. Zelfs van een aantal fans die ik als uiterst kritische Efteling-watchers beschouw.
                En alle mensen die vandaag bij de preview een ‘B-modus’ hebben gezien zijn premium abonnementhouders, dus hebben nog ontelbare bezoeken aan de attractie in het vooruitzicht. Zo’n drama is het dus allemaal niet. Bovendien was er duidelijk gewaarschuwd dat de ervaring mogelijk nog niet volledig zou zijn, dus niemand hoeft zich bekocht te voelen.

Ik heb de B-modus gehad met de lage vrije val en dit was een enorme anti-climax. De Efteling heeft (weer) een onvolledig product uitgeleverd. Ja, het zijn previews, maar wél voor de groep gasten die de duurste abonnementhoudersvorm betalen en daarvoor iets moois verwachten. Een attractie die niet af is, is dan niet hetgeen wat je verwacht als premium abonnementhouder. Het is bijna typerend voor de huidige bedrijfsvoering van de Efteling om zulke steken te laten vallen. Een bakje popcorn met de inkoopprijs van een paar cent voelt dan (letterlijk) als een zoethoudertje van het leveren van dit incomplete product.

De storingen van het ritsysteem zijn een domper, maar niet onverwachts bij een Intamin prototype. Hopelijk valt dit vanaf donderdag mee, maar ik ben er bang voor dat het een derde keuzefout gaat worden na Droomvlucht en DVH.

Maar nu mijn mening buiten bovenstaande feitjes om:

• De wachtrij is ontzettend mooi! Vanaf de entreepoort tot de ingang van het gebouw is het elke seconde genieten van de velen details die de wachtrij bevat. Qua prikkels is de kruidentuin een hel voor mensen met een cognitieve beperking, welke wel verplicht door deze rij moeten lopen/wachten. De Efteling heeft veel rekening gehouden met gasten met een fysieke beperking, maar gasten met een mentale beperking kunnen op drukke momenten mogelijk niet de attractie bezoeken vanwege deze overprikkeling. Dit is een zeer kwalijke zaak voor een pretpark die zich wilt profileren als een pretpark die rekening houdt met gasten met elke beperking.
                • Eenmaal gegroupt is het pikdonker. Dit werkt 2 kanten op: eerst struikel je over alles heen en knal je tegen de muren aan. Als je er eventjes staat, wennen je ogen aan het donkere en dan zie je steeds meer details in deze gangen. Dit is stiekem heel slim gedaan, want zodra je de show instapt, zijn jouw ogen veel meer gewend aan het donkere en komt de attractie veel meer tot zijn recht dan wanneer je in die ruimte niks zou zien omdat jouw ogen nog niet gewend zijn aan het donkere.
                • Bij ons verliep het groupen vrij soepel, maar het instappen niet. De medewerkers moeten hier echt meer praten. Gasten gingen random op een rij zitten waardoor de plekken niet goed verdeeld waren en groepen alsnog opgesplitst moesten worden over verschillende rijen.
                • De attractie en wachtrij zijn verder echt prachtig. De attractie is vrij kort, maar de spanningsopbouw is perfect en de combinatie van de herkenbare muziek, de subtiele verwijzingen naar het Spookslot en alle details die je kunt zien, maken dit echt de beste attractie van de Efteling. Ik had zelf niet zoveel last van de geluiden van het ritsysteem.
                • Ik deel wel de mening van de projectie van de viool: die is echt ondermaats en onscherp. Hier moet nog even naar gekeken worden.
                • De personeelskleding is gewoonweg lelijk en past totaal niet bij de attractie en het verhaallijn. Het enige wat echt mooi was, zijn die lange jassen. Deze zitten vol toffe, subtiele details. De overige kleding is echt overbodig lelijk en heeft niks met Danse Macabre te maken.
                • Het personeel van het Koetshuys zat heerlijk in hun rol en hadden het constant over "tante Virginie". Top! De popcorn was lekker en de popcornemmers zijn toffe hebbedingetjes!

In totaal is dit het beste wat de Efteling heeft gebouwd sinds minstens Fata Morgana. De afstelling van de rit en de puntjes op de i moeten nog gemaakt worden. De personeelskleren moeten spoedig vervangen worden en de storingen worden hopelijk een uitzondering op de regel, want die halen ook de beleving momenteel naar beneden. Ik hoop dat er voor de rustige dagen een apart, langer programma is zoals in Mistery Castle met de volledige Danse Macabre soundtrack. Als dit allemaal opgelost is, is Danse Macabre op afstand de mooiste en beste attractie in de Efteling.

msnguy Bij ons verliep het groupen vrij soepel, maar het instappen niet. De medewerkers moeten hier echt meer praten. Gasten gingen random op een rij zitten waardoor de plekken niet goed verdeeld waren en groepen alsnog opgesplitst moesten worden over verschillende rijen.

Je moet een park ook even de mogelijkheid geven om ingewerkt te worden he? 🙂

msnguy Ja, het zijn previews, maar wél voor de groep gasten die de duurste abonnementhoudersvorm betalen en daarvoor iets moois verwachten. Een attractie die niet af is, is dan niet hetgeen wat je verwacht als premium abonnementhouder

Wees blij dat je gegarandeerd bij een preview kon zijn en dat er überhaupt previews waren. Dat is namelijk nooit beloofd toen je deze keus maakte voor dit abonnement.

Er zijn genoeg abonnementhouders die ook betalen en niet de luxe van een preview hebben. Er zijn duizenden mensen die graag deze B-Modus in jouw plaats hadden gedaan. Ik vind dit een beetje overkomen als verwend diva gedrag en in mijn mening mag je wel iets dankbaarder zijn dat je deze uniek ervaring hebt mogen meemaken als een van de aller eerste.

Prachtig om de eerste reacties te lezen, het is behoorlijk positief en dat is een pak van het hart. Ik kan niet wachten om er snel in te gaan

Marvin Er zijn vandaag 2 verschillende programma's gedraaid. Degene die ik zelf had en B-modus genoemd wordt, maakt de vrije val niet volledig. In dat geval maak je de val van de hoogste positie terug naar het begin niveau van de attractie. Personen die ik sprak die voor mij de preview hadden beschreven dat zij wel tot in de kelder de vrije val maakten (A-modus), echter waren daar geen effecten ingeschakeld. Wat waarschijnlijk de reden is geweest om over te schakelen op de B-modus.

Dit is iets te kort door de bocht.
                  Tijdens één van de eerste Premium-groepen is er een fout ontstaan in het ride-systeem. Dit was merkbaar door de storing-aankondiging. Wat er gebeurde was dat het ride-systeem onder een hoek stil kwam te staan net voor de drop.
                  Na een paar minuten is het ride-systeem terug gehaald naar de opstappositie. De groep is hierbij uit de ride gehaald.
                  Vervolgens zijn er twee lege testritten gedaan. Éen in de door jou zo genoemde 'A-modus'. Hierna kwam er weer een storing-aankondiging omdat het ride-systeem weer vast bleef hangen (de muren in de wachtrij waren voelbaar aan het trillen wat duidde op een draaiende attractie). Daarop is het ride-systeem naar de 'B-modus' gezet. Hierop heeft er weer een testrit plaatsgevonden (de muren waren weer voelbaar aan het trillen in de wachtrij). Deze draaide wel naar behoren en kon er weer met vervolging gegaan worden.

In mijn optiek was draaien in de 'B-modus' een betere optie dan het evenement afbreken. Dan waren er namelijk héél erg teleurgestelde gasten geweest en stond dit forum vol met teleurgestelde reacties. In dit geval heeft iedereen gisteren de kans gehad om Danse Macabre toch mee te maken. Ondanks dat het niet helemaal optimaal was.

Jeroen Verheij gaf buiten ook aan dat het ridesysteem technisch nog niet helemaal optimaal werkt. Dit zal nog wat tweaken worden. Dus om Danse Macabre écht helemaal optimaal mee te maken kan ik iedereen aanraden over een paar maandjes nog een rit te maken.

Hoe zit het eigenlijk met de animatronics? Bewegen ze echt soepel of niet?

Simonland het was een kwestie van wachten voor de eerste “premium” abonnementhouder zichzelf toch beter vond dan de rest en het ging filmen. Het is ook zo moelijk om je gewoon aan de regels te houden…

msnguy Ja, het zijn previews, maar wél voor de groep gasten die de duurste abonnementhoudersvorm betalen en daarvoor iets moois verwachten

Hoe bedoel je ondankbaar en verwend…