Jules Wij weten als liefhebbers wat je zoal voor moois voor dat soort centen kunt neerzetten. Inflatie heeft nogal een impact gehad, maar Symbolica was ook 35 miljoen.
Maar Symbolica vinden velen hier ook een mislukking. Dus dat zegt weinig 🙂
Zoals ik al eerder zei: al besteedt de Efteling 150 miljoen, dan nog zal het resultaat een aantal mensen tegenvallen. Dat is al 72 jaar zo en dat gaat niet meer veranderen.
Daarnaast: de meeste reacties die ik heb gezien zijn echt wel positief. Veel positiever dan ik verwacht had. Zelfs van een aantal fans die ik als uiterst kritische Efteling-watchers beschouw.
En alle mensen die vandaag bij de preview een ‘B-modus’ hebben gezien zijn premium abonnementhouders, dus hebben nog ontelbare bezoeken aan de attractie in het vooruitzicht. Zo’n drama is het dus allemaal niet. Bovendien was er duidelijk gewaarschuwd dat de ervaring mogelijk nog niet volledig zou zijn, dus niemand hoeft zich bekocht te voelen.
Áls er al een B-modus bestaat overigens, wat ik ten zeerste betwijfel. Eventuele verschillen in ervaring kunnen net zo goed te maken hebben gehad met een andere positie op de schijf, een andere kijkhoek, belichting die misschien niet altijd functioneerde, etc.
Iedereen heeft de show maar één keer meegemaakt en het was voor iedereen nieuw. Ik lees bv. ook verschillende verhalen over hoe aanwezig het geluid van de aandrijving van de schijf was. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat iedereen vandaag gewoon dezelfde show heeft gezien (eventuele storingen/defecten daargelaten). Er zijn nog een aantal dagen te gaan tot de opening en de show zal tegen die tijd waarschijnlijk alweer wat gewijzigd zijn.
Blijkbaar is het ‘catacomben-effect’ (wat dat ook moge zijn) nog niet aanwezig. Misschien is het er volgende week wel, misschien niet. Ik betwijfel echter dat het dermate essentieel is dat het uitstel van de opening rechtvaardigt. Is het jammer dat het nog niet helemaal af is? Ja. Is het heel erg? Nee, waarschijnlijk niet.