Na 2 jaar eindelijk weer eens de Efteling bezocht en uiteraard ook Danse macabre. Eerste keer gewoon via de normale wachtrij. Het is geen straf om in de wachtrij te staan in ieder geval. Het gebouw vind ik van buiten echt prachtig! Mooi hoe je door die tuin loopt, die gang met kaarsen en dan de kruidentuin in. Het ziet er goed uit allemaal en is geen vervelende plek om te wachten. De voorshow verraste me! Ik wist helemaal niet dat daar het verhaal verteld wordt 😁 En ook goed hoe je daar echt niks van hoort als je in de kruidentuin staat. Het is mij in ieder geval niet opgevallen. Het verhaal wordt mooi verteld, goede keus om daar Raymond Thierry voor te nemen. Die heeft een prachtige stem en past goed bij de sfeer.
We konden daarna vrij snel over het houten pad richting de ingang lopen. Er werd gevraagd of het erg was als ons groepje zou opsplitsen, maar dat was geen probleem. Ik ging met nog iemand naar bank 3, de rest naar bank 5. Het is wel echt ontzettend donker in die gangetjes! Ik liep echt bijna rechtdoor tegen een muur aan. Eenmaal binnen zaten we op rij 1, maar moest de hele rij wisselen met rij 2 omdat bij 1 iemand de beugel niet dicht kon. Stoeltje zat niet heel fijn, was wat smal voor mijn heupen. Prachtig hoe de show begint met de bewegende instrumenten in het begin, het kleine katje dat te zien is en dan ineens alles donker. Ik was even bang voor een schrikeffect met een val naar beneden, maar het viel mee. De dirigent is echt geweldig om ineens te zien! Mooi hoe de show opbouwt naar een climax en steeds iets wilder wordt. Echt zoals ook het oude Spookslot was. Ik was in het begin even bang dat het een attractie zou zijn waar ik misselijk in zou worden, omdat het in het begin vooral veel ronddraaien was. Gelukkig veranderde dit snel in andere bewegingen, want ik kan niet goed tegen constant dezelfde beweging. Vanaf bank 3 heb ik wel wat dingen gemist. De tombe onderin met het skelet, maar ook het hoofd dat door de harp kwam bijvoorbeeld. Er is teveel om op te letten en tijdens de 2e rit op bank 5 heb ik weer compleet andere dingen gezien. Leuk dus om de attractie vaker te doen! En niet alleen daarom, want het is ook gewoon een prachtige attractie die echt leuk is om vaker te doen. Ik vind het een mooie vervanging voor het Spookslot. Past qua type attractie goed in de Efteling, niet al te spannend maar toch net genoeg thrill vind ik. Mooi om veel elementen uit het oude Spookslot weer terug te zien! Echt een soort ode aan het oude Spookslot met een flinke upgrade naar deze tijd 😊 het hele gebied er omheen is geweldig qua sfeer ook! Wat mij betreft een heel geslaagd project en ik vond het ook leuk dat ze zijn gegaan voor een uniek type attractie.