Het is dat de constructie best heftig (en daardoor niet verplaatsbaar) is, maar ik denk dat dit voor best veel mensen toch wel eerder als een kermisattractie dan een darkride word gezien.. Ze zullen misschien niet letterlijk die term gebruiken, maar toch wel al vaker mensen dergelijke dingen horen zeggen in het park. Uiteindelijk was bijvooorbeeld Tomb Raider ook een Kermisattractie in een gebouw.. ondanks dat KI er beduidend meer van gemaakt had.
Natuurlijk blijft het bij dit soort attracties ook wel best moeilijk om het show-element er optimaal uit te halen. Elke bank zal altijd een andere ervaring hebben, daar ga je niets aan veranderen. Ik heb programma 2 nog niet kunnen doen, maar programma 1 had wel het nadeel dat je soms iets té goed naar sommige poppen kon kijken waardoor wellicht het herhaal-effect en/of het effect zelf te gemakkelijk te doorzien is. De kracht van een attractie als bijv. Fata Morgana is ook dat je best vaak moet gaan voordat je alles details gezien hebt. Wellicht dat ze dat met een sneller programma hier ook proberen te bereiken?
Chaotisch en leeg tegelijk zijn inderdaad termen waar ik me zelf overigens best in kan vinden. Het chaotische vind ik - tot op zekere hoogte - overigens best goed passen in het verhaal, dus daar kan ik mee leven. Het lege is inderdaad een ander dingetje. Ik blijf het decor relatief plat vinden. Een kijkdoos gemaakt van een oude schoenendoos heeft vaak meer diepte, maar vooral de enorme open ruimte naar boven toe vind ik ergens wat tegen vallen. Het spookslot had geweldig leuke dingen in het plafond zitten. Vooral die lamp die vast gehouden werd door één vinger met die vlederiken eromheen.. Waarom doen zie hier helemaal niets met die ruimte?
Het is op zich een hele mooie attractie, maar voor mij zat er door de combinatie van een aantal ongelukkige factoren relatief weinig herhalingswaarde in de rit. Gezien hoe enorm snel de wachttijden inzakten lijkt het er op dat ik niet de enige ben. Dat is jammer. Misschien dat de Efteling iets meer op thrill probeert in te zetten om zo tóch weer wat meer volk in de attractie te trekken?