Een doordeweekse werkdag...behoorlijk snertweer...ik had al het gevoel dat vandaag weleens een bijzonder kalme dag zou kunnen worden en dat is zo gebleken. Bijgevolg heb ik Danse Macabre dus driemaal gedaan vandaag; de eerste keer op rij 1, een tweede keer op rij 2 en de derde keer op rij 4.
Ik was vanaf mijn eerste Efteling-bezoek een liefhebber van het Spookslot en ik pikte het bij ieder bezoek toch steeds weer mee. Als quasi geboren horror-fan - ik smokkelde als snotneus al VHS-tapes met horrorfilms uit het zicht van mijn ouders om te kunnen bekijken wanneer er een moment was waarop ik dacht niet betrapt te zullen worden - droeg ik al wat griezel-gerelateerd was in pretparken ook al snel een warm hart toe. Helaas kon ik dus ook wel al jaren zien hoe er weinig beweging was in de buurt van het Spookslot, laat staan in de attractie zelf. Dat de attractie uiteindelijk vervangen zou worden, kwam dan ook niet als een enorm schokkende verrassing.
Na de langverwachte vervanger nu een aantal keer gedaan te hebben, moet ik zeggen dat ik toch wel behoorlijk weg ben van wat Efteling hier heeft neergezet. Het gebouw en de omgeving zien er daadwerkelijk doordacht groots uit. De wachtrij, de kruidentuin en uiteindelijk het kerkhof zien er erg mooi uit. Misschien had ik iets meer rekwisieten verwacht, maar ik denk dat men hier de keuze heeft gemaakt om voornamelijk de sfeer voor zich te laten spreken en het bombasme grotendeels achterwege te laten. Wanneer je van het kerkhof naar de abdij wandelt, lijkt het - als je zelf een beetje meespeelt - ook echt alsof je in een woud terecht bent gekomen. Erg mooi gedaan.
Over de ride zelf kan ik zeggen dat ik het algemeen beschouwd uiterst sterk vind. In de eerste plaats weet het ontzettend veel punten te sprokkelen omwille van zijn innovatieve karakter - dit model van ride in deze griezelcontext...je moet er toch maar opkomen - en in de tweede plaats omwille van zijn herbelevingswaarde. Iedere andere plaats in de attractie lijkt in de beleving toch weer andere accenten te leggen. Zelf kan ik niet bijzonder veel attracties opnoemen die dat laatste op de manier klaar weet te spelen zoals Danse Macabre het voor mekaar lijkt te krijgen.
De ruimte van de kapel binnenin komt als indrukwekkend groots over. Eenmaal de rit aan de gang wordt gegooid, zijn er tal van indrukken om op te doen. De hoofddemon die in het begin in het pikdonker rond de ruimte heen lijkt te donderen, schept meteen een leuk sfeertje. De dirigent die plots opduikt, is buiten een mooi eerbetoon ook gewoon een fantastische animatronic. De pianist die zijn hoofd op zijn uils vliegensvlug omkeert, werkt verrassend bevreemdend. De kist die opent wanneer je kort de crypte inkijkt - wel afhankelijk van waar je zit - is dan misschien vluchtig, maar het voegt toch weer net dat extraatje toe aan het geheel. En een speciale vermelding wil ik verder nog gunnen aan de harpiste; de manier waarop die plots haar eigenlijk onvoorzien akelige gezicht tussen de snaren pleurt om je even verbeten aan te staren, is een mooi "uncanny valley" effectje. Er zijn voorts wel meer elementen aanwezig waarvan hier en daar enkelen mij zelfs na meerdere ritjes nog niet volledig opgevallen zijn.
Zoals aangegeven lijkt iedere plek in de attractie wel andere accenten te leggen. Zit je bijvoorbeeld in bank 1 zal je bijna oog in oog komen met de harpiste en zullen enkele projecties je opvallen, maar zal je nagenoeg helemaal niets van de crypte zien. Zit je in bank 2 dan zal de pianist plots prominenter aanwezig zijn en zal de ritbeleving zelf een tandje "steviger" aanvoelen, maar je zal alweer bitter weinig van de crypte zien. Zit je in bank 4 dan duik je als het ware schuins de crypte in en kom je voor de drop bijna face to face met de dirigent, maar zal onder andere de harpiste zelden opvallen. Op die manier herbergt iedere bank wel zijn elementen die een rit op een andere plek de moeite waard maken.
Verbeterpunten zijn er natuurlijk ook wel. Zo ben ik het er zeker mee eens dat de projectie van de viool en van de demon (valt vooral in bank 1 op) weinig scherp ogen. De animatronics zijn prachtig, maar de projecties die zouden toch echt wel beter kunnen. De "pieptoon" waarover sommigen het wel al eens hebben gehad, viel me vanop bank 1 en 2 om een of andere reden niet op, maar vanop bank 4 leek het wel hoorbaar aanwezig te zijn...bizar. Er kan dus zeker nog wat gefinetuned en getweaked worden.
Dat laatste terzijde, vind ik Danse Macabre een geweldige toevoeging aan het park.