Ik heb vandaag ook voor het eerst Danse Macabre mogen beleven. Expliciet werd vanuit de Efteling gevraagd om géén foto's te maken, dus ik had dit keer mijn fototoestel dan ook thuis gelaten.
Vanuit de laan vanaf de Piranha naar Symbolica hebben we ons gevoegd in de rij die daar was gevormd. Stipt op tijd werden dan ook bezoekers voor het betreffende tijdvak binnen gelaten. Bij binnenkomst ontvang je dan ook van een van de medewerkers een munt welke later ingeleverd kon worden voor een bakje popcorn of suikerspin.
Na de eerste controle kom je op het plein uit waar je eigenlijk zelf kan bepalen wat je doet. Je kun als eerste de munt nuttigen voor de snack die je krijgt, je kunt in de rij gaan staan voor de souvenirwinkel maar ook uiteraard direct de attractie bezoeken. Persoonlijk vond ik het een mooi groot plein, met ook diverse bankjes met een mooi uitzicht op het pand zelf. Daarnaast kun je ook in wat uithoeken een bezoek brengen aan Broeder Gijs of een van de vele details / affices bekijken bij diverse borden en schilden om de attractie. Vooral het bord bij de uitgang met de diverse artiesten van het Muziek Concours zijn leuk om te bekijken. Zo is er een videoafbeelding van Francis van Broekhuizen maar ook van Jeroen Verheij!
Vanzelfsprekend kozen we ervoor om eerst de attractie te bezoeken. Al daar wordt opnieuw je QR code gescand om te garanderen dat iedereen maar één keer in de attractie gaat. Ik heb me verder to-taal NIET ingelezen dus ik omschrijf hoe het op mij overkwam. Je begint de wachtrij in een soort van tuin met diverse planten. Dit oogt nu nog wat kaal maar de tijd zal daar verbetering in brengen. Vervolgens kom je uit op het kerkhof met de diverse graven van de overleden muziekleden. Diverse leuke verwijzingen naar de oude spookslot attractie komen we tegen. Zoals het bordje van "aangeraden wordt te letten op uw beurzen en tassen", maar ook de oude deur die klopt als je aan de hendel trekt. Een van de fonteintjes spuit af en toe water en het is bijna niet te zien waar het uit komt. Even worden we opgehouden om de groep een beetje te verspreiden. Aansluitend loop je de houten vlonder op richting het Huyverwoud. Veel details zijn ook hier zichtbaar zoals bijv. de vleermuizen in de bomen. Vanaf hier komen ook alle wachtrijen samen (single rider en regulier) en splitst de mindervalide rij zich weer af.
Vanaf hier loop je dan ook daadwerkelijk de attractie in. De grouper plaatst ons vervolgens vlotjes in een van de zes wachtrijen. Enige verwarring ontstaat hier met de groep personen voor én achter ons. Je krijgt een nummer toegewezen, in ons geval 5. Desondanks hebben veel mensen moeite met de romeinse cijfers (I, II, III, IV, V en VI) om dit te koppelen aan het juiste getal. Zo moest de (single) rider voor ons naar hal 4, maar had geen idee welke van de tekens hiermee correspondeerde. De groep achter ons had moeite om 6 te vinden. Er was meer-dan-voldoende personeel ingepland, dus dit werd snel ondervangen. In de halletjes wachtende op de attractie is relatief weinig te beleven. Wat mij persoonlijk opvalt is dat het extreem donker is, je ziet echt geen hand voor ogen. Ik vraag me af of dit bij grotere drukte helemaal goed komt.
Zodra de deuren openen loop je direct de attractie binnen. Er is één medewerker per koorbank die iedereen in de attractie begeleid. Leuk detail is dat de medewerker een lantaarn bij zich heeft wat mijn inziens sfeerverhogend werkt. Opnieuw vraag ik me af of het e.e.a. niet vertraagd wordt omdat het ook hier weer enorm donker is. Eenmaal zittende zijn er details in overvloed. Werkelijk waar je ook kijkt is er van alles te zien. Het grote orgel valt uiteraard direct op, maar ook de muziekinstrumenten in het midden waar af en toe de zwarte kat uit springt.
De rit begint, het wordt compleet donker en de attractie schud en trilt wat. Vervolgens draai je rustig en ineens verschijnt het orgel met Joseph Charlatan. Als de muziek eenmaal begint te spelen begint de attractie steeds harder en harder te draaien. Het gebouw is ingedeeld in een-soort-van zeshoek en steeds zijn er weer andere details die je opvallen. Naarmate het muziektstuk vordert gaat de attractie harder en harder draaien en komt ook de schijf steeds schuiner te staan. Steeds beter kun je ook alles op hogere plaatsen zien. Op een gegeven moment draaien de kleinere schijven in dezelfde richting als de grote schijf en is het toch - al is het maar kort - een wat wildere rit. Dit gecombineerd met de flinke helling van de schijf maakt het heel aantrekkelijk. Halverwege de attractie gaat de schijf helemaal naar boven, het licht gaat weer uit en een 'gecontroleerde' vrije val volgt. Het is geen echte vrije val, maar meer een versnelling naar onderen toe. Tot slot nog het laatste stuk van het muziekstuk waarbij de attractie weer zachtjes draait. Tot slot zit de rit erop...
Al met al vind ik het persoonlijk een fantastische toevoeging aan het park. De rit is precies goed qua heftigheid om er een echte familie attractie van te maken en geen thrillride. De aankleding is werkelijk fan-tas-tisch en je komt ogen tekort. De geluidskwaliteit is subliem. De herhalingwaarde is daarmee ook hoog en ik denk - maar dat weet ik niet - dat je vanuit iedere koorbank ook weer een andere rit beleeft. De aankleding van het personeel past ook helemaal in het plaatje. Het is een unieke attractie in pretparkland en met niets te vergelijken. Als ik echt een vergelijking moet maken is het een trage breakdance waarbij de hellingshoek dus is in te stellen mét een show er omheen. Begrijp me desondanks niet verkeerd, want kinderen ongeacht welke leeftijd die aan de lengte voldoen, kunnen er na mijn idee prima in! Mocht de attractie over een x aantal jaar gaan vervelen kun je ook relatief makkelijk een nieuwe rit programmeren.
Tot slot genieten we nog van de nieuwe horeca locatie en een bakje popcorn. Ook sluiten we nog aan in de wachtrij om de souvenirwinkel te bezoeken. Deze rij was in ons geval langer dan de attractie wachtrij. Ik heb zelf niet zoveel met merchandise, dus een kleine ronde hebben we er door heen gelopen en zijn weer weggegaan. Er werd in ieder geval gretig ingeslagen!
Zijn er dan geen verbeterpunten? Wat mij opviel was dat er onder de houten vlonder nét voordat je de attractie binnengaat veel rook wordt gespoten. Deze ging (door de wind) echter het huyverwoud in en zou voor het effect mooier zijn als deze over de wachtrij trekt. Na het groupen, in het halletje net voor je de attractie betreedt, is het extreem donker en zie je geen hand voor ogen. Ik ben er bang voor dat daar nog iemand gaat struikelen. Het instappen van de 18 personen gaat al met al niet heel erg vlot, wat overigens meer aan de bezoekers ligt dan aan het personeel, en zal dus de capaciteit niet ten goede komen. Een van de medewerkers vertelde me dat de ritduur 3,5 minuut was. Ik heb het niet getimed, maar voor mijn gevoel duurde het kort. Zeker het daadwerkelijk actie gedeelte met de snellere ritbeleving is mijn inziens maar 60-90 seconden, maximaal. Het had wel iets langer gemogen na mijn mening. Desondanks moet je het een familieattractie blijven en is het voor de jongere bezoekers wellicht wel wat heftiger. Tot slot viel me op dat de attractie zelf tijdens het draaien best wel wat herrie maakt, je kunt dat best goed horen.
Een paar tips voor mensen die nog naar de previews gaan:
Het tijdslot dat je hebt is om bínnen te komen. Eenmaal binnen heb je álle tijd die je wilt voor het bezoeken van de attractie, horecapunt en souvenirwinkel. Je hoeft er dus niet voor einde van je tijdslot weer uit te zijn.
Je QR code wordt gescand bij de attractie, je kunt deze dus maar één keer bezoeken
De tijdvakken gaan per uur: dit betekent dat als je tijdvak van bijv. 14.30-15.30 uur hebt je ziet dat iedereen zich om 14.15 uur bij het hek verzameld. Vervolgens gaat iedereen de attractie in, popcorn halen en vervolgens in de winkel. Als je bijv. je om 15.15 uur meldt kun je overal veel sneller doorlopen met minder wachttijd.
Je hoeft je abonnement niet te laten zien. Dus je kunt ook op de QR code van iemand binnen die bijvoorbeeld verhinderd is.