Mark Toen ik twee weken geleden voor het eerst uit Danse Macabre stapte had ik een beetje hetzelfde gevoel. Misschien lagen mijn verwachtingen net wat te hoog na alle lovende reacties. Ik vond het een toffe attractie, maar geen wauw-wat-vette attractie.
Twee dingen vielen me negatief op: het eerste was inderdaad het ritsysteem. Ook daarvoor geldt: er is niet echt iets mis mee, het is alleen niet zó bijzonder als ik gedacht had. Ritsysteem en decor versmelten niet zoals ik gehoopt had. Het grootste deel van de rit draai je rondjes door een decor. Natuurlijk is het tof dat die schijf kan kantelen en dat er een dropeffect in zit, maar het voelde voor mij als riteffecten die los staan van de thematisering.
Laat ik duidelijk zijn: dat vind ik geen gigantisch manco, het zorgt alleen dat de attractie voor mij gewoon gaaf is en niet briljant. Als je de vergelijking met Villa Volta maakt, waar ritsysteem, thema én verhaal helemaal samenvallen, dan wint voor mij Villa Volta zonder twijfel. Maar dat ligt vooral aan hoe briljant ik Villa Volta vind, en niet aan de tekortkomingen van Danse Macabre.
Tweede punt wat me eigenlijk tegenviel is hoe veel er te zien is tijdens de rit. Er zijn, voor zo ver ik tijdens twee ritjes heb kunnen zien, een stuk of 8 taferelen in de hoofdshow? De dirigent, de vent die zn hoofd door de harp heen slaat, de viool, nog enkele muzikanten en een paar zaken in de catacomben die een halve seconde zichtbaar zijn. En dan nog twee dansende hekken natuurlijk. Maar daar blijft het bij. Hoe mooi alles ook gemaakt is, ik vond dat eigenlijk best weinig. Ik miste het gevoel dat ik kan blijven rondkijken om kleine bewegende details te vinden. Wederom de vergelijking met de Villa makend, met de bewegende ogen in de kandelaars, de schommelende vazen, etc. Dat soort details miste ik, maar wellicht heb ik die gewoon nog over het hoofd gezien. Hoe het ook zij: de eerste twee ritten voelde die immense ruimte redelijk ‘leeg’ qua wat er zichtbaar was.
Klinkt erg negatief wellicht; zoals ik zei, ik licht nu vooral uit wat me in negatieve zin opviel, want puntje bij paaltje blijft het gewoon een goeie attractie. Maar ik kan ergens wel begrijpen als mensen hier licht teleurgesteld uitstappen. De hype en de eerste reacties leggen de verwachtingen misschien iets té hoog.