Donderdag en vrijdag heb ik ook mijn eerste ritjes kunnen maken. Eerste oordeel: briljant!
Veel is natuurlijk al besproken. De wachtrij zit bomvol details, maar blijft toch ingetogen en niet te overweldigend. Perfect om je langzaam het creepy sfeertje in te trekken. Ik vraag me alleen af of de binnentuin en kruidentuin straks genoeg zijn om de wachtrij aan te kunnen als de drukte wat normaliseert. Het zou me niks verbazen als er ooit een stukje voorplein omgebouwd wordt tot extra wachtrij, net als bij de Vliegende Hollander.
Mijn eerste rit was in bank 3. Het kleine kamertje waar je daar even moet wachten deed me denken aan het laatste stukje gang van het Spookslot. Heerlijk onheilspellend! De tweede rit was in bank 5. De rij waar je dan terechtkomt is veel onaangenamer (en niet op de goede manier). Daar had ik het idee dat we in een betonnen nooduitgang stonden te wachten. Jammer, maar ach, het is maar voor even.
De rit zelf is gewoon overweldigend goed! De aankleding van de ruimte, de on-Eftelingse horror aan het begin van de rit (wat werkt dat goed!), vervolgens het walsen op de muziek en de zwiepers tijdens de apotheose, de animatronics, de knipogen naar het Spookslot, de spannende finale… Wauw, wauw, wauw!! De twee ritten gaven trouwens hele verschillende belevenissen. Vanuit bank drie zag de animatronics veel beter (de orgelspeler, het triangeltrio, het harphoofd, Esmeralda in haar kist!), terwijl terwijl bank vijf vrij slecht zicht had op de muzikanten (en Esmeralda heb ik zelfs gemist?) maar wel meer nadruk legde op de viool, de monniken en de de ruimte an sich. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de linkerkant van de schijf, maar beide ritten waren fantastische ervaringen. Misschien moet ik nog wat extra ritjes maken om echt een voorkeur te hebben.
De viool is het enige echt grote minpunt van de attractie. Dat ze een van de grootste sterren van het Spookslot moesten degraderen tot een bijrolletje in Danse Macabre snap ik volledig. Maar dat ze dat doen met zo’n slechte (en ik bedoel echt slechte) projectie... Het lijkt wel alsof de fysieke viool nog niet klaar was en dit een quick and dirty fix is om maar iets in dat nisje te kunnen presenteren. Bijna 50 jaar geleden (!) lukte het wel met een fysiek decorstuk, dan moet dat nu toch ook wel kunnen?! Snel wegtyfen die projector en een echte spookviool neerzetten!
Een tweede klein kritiekpuntje is de personifi-kat-ie van het onnoembare. Het onnoembare zelf vind ik een toffe rol in het verhaal/de attractie, maar het cartooneske katje dat hier en daar opduikt voegt echt geen drol toe. Dat beestje lijkt er alleen maar te zijn voor de merchandise, en dat doet een beetje af aan de authenticiteit van de attractie. Maar is dat echt storend? Neuh, dat ook weer niet.
Dus, terug naar m’n eerste oordeel: briljant. Het is een absolute topattractie. Geen infill, geen Villa Volta 2.0. Dit is gewoon een meesterwerk! 🎻 👻