Bobbejaanland heb ik afgelopen zomer na jaren nog eens bezocht. Wat mij betreft is het gewoon een degelijk pretpark en ik heb me er toch goed weten te amuseren. Dat er meer uit te halen valt dan ze er momenteel uit weten te halen, daar ben ik het echter wel mee eens. En voor iedere goede beslissing die ze weten te nemen, krijg je er even later een jammerlijke beslissing gratis en voor niets bij.
Zo was de toevoeging van Fury bijzonder welgekomen. Met een Gerstlauer Infinity doe je eigenlijk nooit iets mis en ook Fury is gewoon weer een prima baantje.
Voor het in ere herstellen en opsmukken van Revolution verdienen ze van mij ook wel de nodige pluimen. De coaster an sich is misschien niet geweldig spannend, maar de algemene vibe van die attractie blijft toch een glimlach op mijn gezicht toveren.
Verder had ik niet verwacht dat Sledgehammer in deze mate stand zou blijven houden - hij staat er toch ook al een mooie twintig jaar - maar het blijft gewoon een prima flat ride.
Voorts moet ik toegeven dat ik wel enigszins gecharmeerd ben van het cowboydorpje in Bobbejaanland. Dat is gewoon erg leuk van opzet en ondanks het feit dat het park verder geen opzienbarend sterke prestaties levert op vlak van theming lijken ze juist in dat Cowboys-en-Indianen-thema wel goed te zijn. Ik kan weinig tegenargumenten geven wanneer mensen bijvoorbeeld El Paso en Aztec Express aanhalen als "verouderd"...maar neem ze weg en het park zou wat mij betreft in een klap weer een deel van zijn charme verliezen.
Wat mij dan weer naadloos naar de negatieve aspecten brengt.
Meningen lijken verdeeld te zijn, maar ik vind dat Terra Magma op vlak van sfeer en charme helemaal in het niet valt bij wat Indiana River was. Nu bekijk ik het natuurlijk door nostalgische bril, maar Indiana River had een mystieke vibe welke het geheel memorabel maakte. Terra Magma heeft misschien wat modernere theming - maar toch ook niets om over naar huis te schrijven - maar op vlak van ziel slaat het in vergelijking met Indiana River toch de bal mis. Voorts slaat ook de theming als een tang op een varken in het park; een vulkaan in IJsland is iets wat ik niet meteen in Bobbejaanland zie passen...
Het park heeft op papier een aardig uitgebreide collectie aan coasters, maar buiten Fury en Revolution is geen enkel echt bijzonder of aangenaam. Dreamcatcher zwalpt wat heen en weer, maar kent weinig spanning. Naga Bay is te tam om opwindend te zijn. Speedy Bob ziet eruit en voelt aan alsof het op instorten staat. Typhoon - een baan die toevallig wel unieke elementen heeft - heeft jammer genoeg ook zijn beste tijd gehad en ik had na een ritje op die baan meer pijn in mijn nek dan ik na een volle vier dagen headbangen op Graspop heb.
Kort gezegd staan er best wel wat leuke dingen die je bij een bezoek aan het park toch een leuke tijd weten op te leveren. Helaas staat er te weinig om echt "onderscheidend" te zijn.