Progress Het zou echt een stuk goedkoper moeten zijn... ik vraag me af of mensen überhaupt bereid zijn om te betalen om daarna nog 15-20 minuten in de bus te moeten (inclusief in-en uitladen).
Wat betreft P1 EV/Premium maken: dan zouden er heel wat laadpalen bij moeten komen denk ik. Zou dat nu kunnen met het volle electriciteitsnetwerk? Of kan de Efteling dat zelf opvangen met nog meer zonnepanelen?
Die moeten uiteindelijk sowieso gaan komen omdat het wagenpark steeds meer electrisch zal worden dus de behoefte er toch is, ik heb t al eens eerder beschreven, maar met een gestuurd laadplein moet er nog zeer veel mogelijk zijn (in het kort: niet iedereen heeft 100% ev laadvermogen van een paal nodig de hele dag. (niet elke auto is leeg bij aankomst, maar daar is nu wel op gedimensioneerd, je kan palen aansturen om minder snel te laden mensen zijn er vaak toch lange tijd en wanneer er bijvoorbeeld capaciteits issues zijn schaal je ze af, dan zijn auto's een paar uur later vol, meestal zal dat geen probleem zijn, en hoe meer auto's "klaar" zijn met laden hoe meer capaciteit weer beschikbaar komt voor de auto's die meer energie nodig hebben)
Overigens hoeft niet elke EV (zeker niet gezien de oplopende actieradius) te laden bij elke bezoek, dus je hoeft niet perse meteen 100 laadpalen extra te plaatsen.
Progress Begrijp me goed, ik zou het fantastisch vinden als die transferiumoptie kan werken! Maar ik ben er vrij pessimistisch over. Hoofdreden is het piekcapaciteits-vraagstuk (is het haalbaar?), maar het ongemak voor de bezoeker telt ook zwaar mee (zeker gezien het feit dat de perceptie nog steeds is dat de Efteling een duur uitje is). Het verbaast me dat de heren van KB en de personen waarmee ze dit voorstel hebben vormgegeven totaal niet over dat ongemak lijken te hebben nagedacht. Hun idee van het leed verzachten door 'storytelling' onderweg helpt natuurlijk niet als je op elkaar gepropt staat in een volle bus.
Zoals Michael al eerder schreef is het idee voor een transferium niet nieuw, daar wordt al jaren over gepraat, Tim zijn aanzet is gewoon weer een hergebruik van het idee ivm de stikstof problemen en ik geloof wel dat t kan werken.
De uitwerking is verder iemand die dit gewoon hobbymatig heeft opgepakt nav Tim zijn idee in kboodschap.
is een transferium ideaal? zeker niet, maar het kan wel capaciteit bieden die de Efteling nu niet krijgen kan.
en wat ik al schreef, je hoeft geen 5 miljoen bezoekers te verleiden er gebruik van te maken, en door bijvoorbeeld alleen al parkeer-abbo's daarop te laten parkeren haal je al een groot deel druk weg.
Progress Dat denk ik ook.
De maatregelen die al genomen zijn om stikstofuitstoot door het park zelf te beperken, kunnen wel nuttig zijn voor goodwill denk ik; hier is de Efteling echt hard zijn best aan het doen.
Op goodwill krijg je alleen geen vergunningen.
De parkeerabbo stop is gewoonweg om minder parkeeracties/bezoeken te krijgen van relatief onrendabele abbo houder bezoeken (ik schreef het al eerder, die aantallen kunnen niet kloppen die ze noemen, dat zijn niet gemiddeldes, dat zijn gewenste bezoeken van de Efteling).
Dat geeft gewoon wat lucht te komende tijd binnen het aantal bezoeken.
Daarnaast geeft het data om aan te gaan tonen dat de bezoekers van de Efteling "schoner" komen dan de standaard berekeningen (alhoewel het twijfelachtig is of je van Aerius berekeningen zou mogen afwijken).
Maar het geeft in iedergeval data die je onderbouwen kan in een berekening, samen met het stoppen van een hoop eigen uitstoot kan je dan in iedergeval (als vergunningen weer gaan lopen) aantonen dat je minder gaat uitstoten met meer bezoekers.
Quefox_ Die route omvat ook het stuk N629 waar de provincie al jaren mee in hun maag zit. Die weg is nu al niet geschikt voor de verkeersdruk die er heerst en uitbreiding zit er niet in omdat het ook al te dicht bij een Natura2000 gebied ligt, waardoor ze onder de huidige regelgeving geen vergunning krijgen.
Het zal juridisch natuurlijk onmogelijk zijn, maar door gewoon 1km van de loonsche en drunnense duinen af te halen zou je een hoop problemen voorkomen 😅