Pascal-Manu De electrische scooters zijn van een bepaald merk. Dus ze hebben allemaal dezelfde accu. Op diverse plekken, meestal bij supermarkten, hebben ze grote kasten waar zo'n 50 accu's tegelijkertijd opgeladen worden. Tegen betaling (vergelijkbaar met een volle scooter tank), plaats je je accu in zo'n kast en je neemt een andere accu mee. Je hoeft dus thuis nooit je accu op te laden en je hoeft ook nooit bang te zijn dat je ergens stil staat want er is altijd ergens een opgeladen accu in de buurt.
Ik heb dit systeem ook in Taiwan gezien.. waarbij er ook nog eens gratis electrische laadpalen voor deze scooters bestaan zodat je niet altijd hoeft te betalen voor een nieuwe accu.
Nu weet ik niet hoe het in Jakarta geregeld is, maar ik kan niet echt zeggen dat het in Taiwan goed werkte. De tweede batterij die we kregen ging bijvoorbeeld maar de helft aan kilometers uit dan de eerste, met als gevolg dat we dus wél op een punt stonden zonder stroom. De meters die aangeven hoe veel energie er nog in de accu zit, bleken erg onbetrouwbaar (wat overigens niet zozeer aan de meter ligt, maar wat vrijwel elk elektrisch toestel last van krijgt als de batterij oud word).
Pascal-Manu Ik vergat nog een hele belangrijke verandering hier in Jakarta. En dat is thuiswerken.
Het is inderdaad enorm zonde dat we langzaam maar zeker terug aan het verzakken zijn naar "kantoor-werk".. Naast dat we in een overvol land enorm veel ruimte kunnen vrijmaken door Thuiswerken te normaliseren (veel kantoren kunnen beduidend kleiner of gewoon verdwijnen ten gunste van woningen) creëer je uiteraard ook minder uitstaat. Maar er mocht wat mij betreft ook wel meer gedaan worden om "alternatieve werktijden" te promoten. De spitsen zijn op bepaalde dagen weer net zo erg als voor Corona. En juist in files is de uitstoot enorm. Door meer gespreide werktijden te promoten kun je de drukte op zowel de wegen als in het OV beter spreiden en de uitstoot door files flink verminderen.
Pascal-Manu En in Nederland is reizen met het openbaar vervoer simpelweg te duur. Ik vind het knap hoe ze mensen proberen te stimuleren om het openbaar vervoer te nemen, maar juist het openbaar vervoer een stuk duurder te maken.
DIT!.. je vergeet er echter nog een puntje bij: Het OV is enorm inefficient. Het werkt wellicht prima binnen een stad, of om van het centrum van stad A naar het centrum van stad B te komen.. maar zodra je een béétje buiten de steden bent.. óf als je juist vroege/late dienst hebt kun je het wel vergeten om met het OV ergens te geraken.
Een mooie anekdote.
Voor een trip naar japan vertrok ons vliegtuig 10:15 vanaf Schiphol. Niet uitzonderlijk vroeg. Denk je dat ik met het OV op tijd in schiphol kon komen?? Nee dus.
"Ja.. maar.. je woont ook in een uithoek" word dan gezegd.. Ok, prima. Destijds werkte ik voor een werkgever in Utrecht en kon ik mijn auto parkeren direct bij het treinstation Utrecht Leidsche Rijn. één halte verwijderd van HÉT OV-Knooppunt van Nederland..
Denk je dat ik op tijd in Schiphol kon zijn??
Uiteraard nog steeds niet.
Ja, maar er rijden de hele nacht door treinen tussen Utrecht en Schiphol...
Juist.. Maar wat heb ik daar aan als ik met geen mogelijkheid bij Utrecht centraal kan komen? Al het andere OV rijd zo vroeg nog niet (want een vliegtuig dat om 10:15 vertrekt betekent wel dat je om 7:15 al op het vliegveld wilt zijn), en met de auto wil je nog niet dood gevonden worden in Utrecht omdat ze het centrum tot een nachtmerrie voor automobilisten gemaakt hebben.
Dus wie heeft er dan iets aan die treinverbinding?? De mensen die rondom Utrecht centraal wonen?? Daar woont echter amper iemand op een afstand die je gaat lopen met je reiskoffer.. Rondom het station is een winkelcentrum (woont niemand), aan de ene kant is het Beursgebouw (woont niemand) dus er blijven slechts een handjevol mensen over die boven de winkels en café's in het centrum wonen.. wat dan weer vooral studenten zijn.
In mijn optiek moeten we naar een hybride systeem toe, willen we het OV laten slagen. Mensen moeten met de auto van hun gehucht, uithoek, boerendorp of whereever naar een belangrijk OV knooppunt kunnen rijden, en daar moet BETAALBAAR parkeren beschikbaar zijn.
Maar nee.. als er al parkeren beschikbaar is, dan is het meestal zó duur dat je net zo goed op schiphol zelf kunt gaan parkeren.. dus waarom dan het OV nog nemen??
In Maastricht zie je een mooi voorbeeld dat wél werkt. Een enorme P&R buiten de stad waar je GRATIS kunt parkeren en voor slechts 2,55 (als de prijs inmiddels niet gestegen is) een retourtje kunt nemen om met de bus de stad in te gaan. Word massaal gebruikt door mensen die de stad moeten bezoeken.. Vooral mensen die er werken. Helaas is het systeem nog niet bekend genoeg bij buitenlandse bezoekers, want die staan op de typische dagen (Bijvoorbeeld de dag van de Arbeid) nog steeds in de file om te kunnen parkeren in een overpricede parkeergarage in het centrum.
Recentelijk dacht ik hetzelfde systeem te gebruiken voor de Kermis in Dusseldorf, maar het ticket voor de "Rheinbahn" was zó duur dat ik de volgende keer wel weer in het centrum parkeer, dan ben ik voor 2 personen goedkoper uit. Te hoge prijzen hebben dus wel degelijk een averechts effect.. maar laten we vooral óók de beschikbaarheid niet vergeten.