Crowket Ik woon in Jakarta en hier hebben ze een systeem bedacht dat even nummers en oneven nummers op de nummerborden om en om mogen rijden. Op zondag is er een autovrije zondag op bepaalde stukken in de stad. Uiteindelijk is bewezen dat het wel de drukte verminderd maar de pollutie niet minder. Enkel in het regenseizoen wordt smog minder (dat merken we aan het zicht en aan mijn longen) maar de vervuiling is net zo aanwezig. Het hangt dan in het regenseizoen niet in de lucht, maar het ligt wel op de grond. Electrisch rijden onder de auto's is nog niet echt geintroduceerd hier. Ze rijden er wel, maar te weinig.
Het openbaar vervoer kost hier in de stad en naar de agglomeratie niet veel. Voor een enkele reis met de trein betaal je 3.500 IDR wat neer komt op € 0,17 cent. Maar het probleem is dat er net zoveel mensen het openbaar vervoer gebruiken als weggebruikers. Het openbaar vervoer is immens druk. Wel aantrekkelijk voor de prijs die je betaald, maar comfort heb je niet.
Er rijden net zoveel scooters als auto's in de stad (misschien wel meer). Maar over heel Indonesie gezien maakt men meer gebruik van de scooter dan van de auto. Electrisch scooter rijden wordt hier wel steeds populairder. En voor electrische rijders hebben ze een enorm goed systeem bedacht:
De electrische scooters zijn van een bepaald merk. Dus ze hebben allemaal dezelfde accu. Op diverse plekken, meestal bij supermarkten, hebben ze grote kasten waar zo'n 50 accu's tegelijkertijd opgeladen worden. Tegen betaling (vergelijkbaar met een volle scooter tank), plaats je je accu in zo'n kast en je neemt een andere accu mee. Je hoeft dus thuis nooit je accu op te laden en je hoeft ook nooit bang te zijn dat je ergens stil staat want er is altijd ergens een opgeladen accu in de buurt.
Er wonen in Jakarta bijna net zoveel mensen als in heel Nederland. De vergelijking gaat ook niet op natuurlijk. Maar even om kenbaar te maken hoe ze hier het stikstof probleem proberen te verminderen, maar dat het tot op heden weinig tot niets doet, hoe mooi bepaalde oplossingen ook zijn. Uitstoot blijft tenslotte uitstoot.
EDIT: Ik vergat nog een hele belangrijke verandering hier in Jakarta. En dat is thuiswerken. Thuiswerken is immens populair en bijna normaal. Ik woon zelf in Kalibata City in Zuid Jakarta. Dit is een soort wooncommunity waar zo'n 7000 mensen wonen. Cafe's en restaurants hier zitten afgeladen vol met thuiswerkers. Aan elke tafel zie je wel iemand werken. Laat staan hoeveel mensen er in huis werken. Maar zelf dit lost nog niks op.