Nieuwe bouwfoto's vanaf de overkant van het water genomen.
Tilt Coaster voor Cedar Point
Nieuwe bouwfoto vanuit het park.
Ook in Cedar Point is het nu mooi wit.
De treinen krijgen - voor zo lang het duurt - LED-verlichting, onride-audio en een soundtrack.
Testen in Mei 2025. Opening begin zomer 2025.
Blijft zo zonde dat er geen enkele thematisering bij komt, zelfs voor een achtbaan in Cedar Point wordt die kaal gethematiseerd.
broodje123 Zo'n probleem is dat toch ook weer niet.
Een coaster moet het hebben van de rit zelf, theming is dan mogelijk alleen maar toegevoegde waarde, zeker bij familiecoasters. Bij Thrillcoasters is theming zelfs zo goed als helemaal onzin, of het word zo duur dat alleen Disney en Universal het kunnen betalen.
The_Bullgod niet mee eens. Zet Black Mamba helemaal kaal op een parkeerplaats en het was nooit zo goed geweest als dat hij nu met theming is. Het zelfde geld voor FLY en Taron.
Taronco In beide gevallen is dat ook veel meer dan alleen theming van de coaster.
In beide gevallen is het aankleding van het complete gebied.
Maar zelfs als er weinig budget voor theming is, kan er toch op zijn minst een beetje fatsoenlijke aankleding vanaf voor het station?
The_Bullgod Het verbaast mij dat ze altijd nog ruimte weten te vinden/maken op dat tsjok volle schiereiland! Een mooie project om te volgen. Helemaal omdat het een zeldzaamheid is dat Vekoma 'iets' mag bouwen in Cedar Point.
Het wordt wellicht weer eens tijd om een vliegticket te boeken....
- Bijgewerkt
The_Bullgod Die achtbanen zijn inderdaad wel een overdreven voorbeeld. Ik denk niet dat iemand hier van CP verwacht dat ze een achtbaan op die manier in een themagebied verwerken.
Maar een klein beetje thema kan echt wel impact hebben. Een leuk aangekleed station, een comfortabele slingerende wachtrij met e.e.a. om naar te kijken (al is het maar landscaping), interactie tussen de paden en de achtbaan d.m.v. bruggetjes of flyovers, een paar leuke near misses langs de baan, etc...
Dat soort elementen hoeven echt niet van extreem hoog niveau te zijn om wel de spanningsopbouw, het wachtcomfort en de ritervaring te plussen.
JrmWrm Six Flags heeft de afgelopen best aardige dingen afgeleverd met prima wachtrijen en ook Cedar Fair voegde de laatste jaren wel steeds meer toe. Het hoeft geen hoogstandje te zijn maar een fatsoenlijke rij en wat leuke boompjes langs de baan is genoeg in combinatie met een mooi station. Ik verwacht geen Disney of Silvar Dollar City maar iets meer had best gekund voor een flagshippark als Cedar Point.
In Cedar Point zijn de achtbanen de theming!
Overigens vond ik het park groener dan ik van te voren had verwacht.
FlyingTimo In Cedar Point zijn de achtbanen de theming!
In de voorste helft van het park is het zeker waar (in meerdere Amerikaanse parken overigens). De vrolijke kleuren van de banen overal om je heen geeft gewoon een aparte eigen sfeer. Het is geen immersive theming, maar toch heeft het wel wat.
The_Bullgod In beide gevallen is dat ook veel meer dan alleen theming van de coaster.
In beide gevallen is het aankleding van het complete gebied.
Voor Black Mamba en FLY had je prima de achtbaan kunnen zetten zonder theming en alleen het station vanuit het park toegankelijk kunnen maken. Sterker nog: Bij black mamba is het lange tijd zo geweest dat de theming van de achtbaan ook het gebied was. Meer dan dat was er niet te doen.
Maar je kunt ook kijken naar de verschillende versies van Space Mountain.. De Amerikaanse versie heeft wat theming op de lifthill, maar tijdens de rit is het niet meer dan enkele discoballen waar een lampje op schijnt.. Maar dan heb je onze versie die van boven tot onder theming en effecten heeft en gewoon een véél betere ervaring alom is. Hetzelfde kunnen we zeggen voor RnRC.
Hoe je de theming gebruikt is natuurlijk een ding en het hoeft zeker niet altijd zo uitgebreid te zijn als deze voorbeelden. Maar het voegt eigenlijk altijd wel wat toe. Laten we naar een ander park kijken: Port Aventura. Dragon Khan heeft een paar momenten dat de grond rondom de track een beetje afgegraven is om de track lager te leggen dan de grond is. Ik heb het zelf altijd jammer gevonden dat ze deze stukken niet gebruikt hebben om een headchopper effect toe te voegen door de baan door een chinees gebouwtje te laten gaan. Zou ook op foto's weer net wat leuker uit zien.
Ik zou ook als voorbeeld het gebrek aan theming op de remmen van Baron in de Efteling kunnen noemen, dat toch net wat afbraak doet aan een totaalervaring die mét overdekt station wél helemaal af zou zijn, ondanks dat je na de tunnel eigenlijk geen echte theming meer tegen komt.
Meer dan genoeg voorbeelden dus. En het is ook zeker niet nieuw voor Cedar Point. De achterste helft van het park is meestal wel aardig voorzien van wat theming. Wederom niet immersief, maar genoeg dat het past en een wat andere sfeer geeft.
Thijs82 Het verbaast mij dat ze altijd nog ruimte weten te vinden/maken op dat tsjok volle schiereiland!
Er is écht wel nog veel plaats hoor. Alleen al Millenium Island is nog vrijwel volledig leeg en kun je nog makkelijk twee grote achtbanen op plaatsen. Als je een beetje compact kunt bouwen zijn er zelfs genoeg plekjes door het hele park die aardig leeg zijn. Denk bijvoorbeeld aan de binnenkanten van SteVe en Gemini: Je moet even tussen de track van beide banen door puzzelen, maar eens je dat hebt kun je op die vlaktes een behoorlijke baan weer kwijt. Je kunt nog banen het park uit laten lopen (zoals Magnum).
Ik denk dat er écht nog wel vele mogelijk is als ze willen.
Coasterfrenzy Hoe je de theming gebruikt is natuurlijk een ding en het hoeft zeker niet altijd zo uitgebreid te zijn als deze voorbeelden. Maar het voegt eigenlijk altijd wel wat toe.
Dat theming altijd wel iets toevoegt aan een baan ben ik wel met je eens. Zeker bij de grote banen en thrillcoasters is het een toevoeging, hoe uitgebreid dit dan ook mag zijn. Maar soms zijn die banen zo groot of liggen ze op zo'n locatie, dat het een ander verhaal wordt.
Maar de parkeerplaats theming van Scream in SFMM is dan wel weer het andere uiterste.
- Bijgewerkt
Officiële POV voor deze Tiltcoaster is verschenen op YouTube.
Ik vind dit best wel spannend ogen. Ik krijg kriebels in mijn maag.
Holy shit dat ding gaat snel door zijn baan.. en de uitkijk op dat hoofdpad vanaf de tilt is ook wel heel cool aangelegd zo. Lijkt weer een topper te gaan worden.
Ja, dit lijkt mij ook een topper. Wat een tempo, goeie elementen. Een mooi complete lay-out.
Holy smokes, weten we zeker dat dit filmpje niet op 1,5x wordt afgespeeld!? Ik vind de wokkel in de first drop esthetisch niet zo mooi en had gehoopt op iets meer verticale elementen in plaats van de ene horizontale roll na de andere, maar al met al ziet Siren’s Curse er echt heel gaaf uit.
Overigens vind ik het sowieso heel tof dat Vekoma’s Tilt Coaster eindelijk voet aan de grond gaat krijgen, zeker omdat dit concept voor mij zo vervlochten is met de liefhebberij. De vader van m’n beste vriend op de middelbare school werkte bij Vekoma en via die route kwam ik in de beginjaren van dit millennium aan een brochure met allerlei ideeën voor achtbanen. Daar pronkte tussen Superman the Ride, Robin Hood, Hammerhead Stall en een concept voor een enorme SLC - ik geloof dat het ding Shaolin zou moeten heten - ook de Tilt Coaster. Ik was meteen verkocht!
Wow dat is snel!
Het is wel heel duidelijk dat het een animatie is, aangezien top thrill 2 werkt