Simon zo'n termijn bestaat meestal uit meerdere jaren.

Hangt ook veel af van complexiteit. Dit is basically een "parking lot coaster". Veel simpeler kan het dus niet.

Meestal kunnen meerdere fabrikanten een bod doen op wat ze kunnen zetten. Meerdere layouts, fabrikanten en types worden bekeken en overwogen. Pas daarna word een contract getekent wanneer het park een type/fabrikant gekozen heeft. Dus het kan best al zo zijn dat dit toch al enkele jaren speelt.

Hjalmar Niek

Dit is de layout die Energylandia zou hebben besteld. De tekening die Hjalmar deelt was voor een ander park bestemd , maar de layout van Niek klopt. Of de theming er zou uit zou zien geen idee.

    Zit de bottleneck bij de capaciteit hem niet ook voor een deel in de tilt zelf? Het kantelen gaat nu eenmaal niet zo heel snel, heen en terug, dus als de tilt + layout één block zone is (wat wel zo moet zijn) dan is dat een erg lange block waardoor je überhaupt niet veel treinen door de layout kan jagen.

      QDude24 je beweert dus dat COTAland de baan van Enerylandia heeft overgenomen?

      CoasterAnne hoe zou dan de indeling van de blocksecties kunnen zijn volgens jou?
      Als er in de baan GEEN MCBR zit, dan zijn de eindremmen een volgende sectie. Ook het station zelf is een sectie.
      Maar is dan de lift, de tilttrack en de rest van de baan maar 1 sectie of zou je dit ook nog kunnen verdelen? Dan zou er boven vlak voor de tilt, ook een blockbrake moeten komen.
      Maar als het in en uitstappen net zolang duurt als de gehele rit, heeft dat verder geen nut.

        Ik vond het best meevallen hoe snel dat gaat. Wellicht bij de nieuwe modellen dat het zelfs nog een tikje sneller is.

        Op zich is er behoorlijk wat ruimte voor het tilt element om als block te kunnen fungeren. Bij Gravity Max zou in principe een trein kunnen vertrekken zodra de Tilt terug begint te kantelen. Als je nog een block ervoor hebt zitten, kan het zelfs sneller, maar dan gaat het weinig nut hebben omdat je zo snel niet kunt laden/lossen.

        The_Bullgod je beweert dus dat COTAland de baan van Enerylandia heeft overgenomen?

        Ik beweer niks, ik laat enkel zien wat de layout zou worden.

        The_Bullgod als ik de rechte stukken baan voor de tilt zie in alle lay-outs dan durf ik daar wel met zekerheid te zeggen dat daar een block sectie zit. Logisch ook want dan kan de trein al naar boven en desnoods makkelijk worden geëvacueerd als er een storing is op de tilt. Hiermee kan de trein ook sneller gedispatcht worden als de tilt nog in beweging terug is zonder dat die op de lift tot stilstand gebracht hoeft te worden.

          scagen Bedankt voor deze uitleg. Ik begrijp je helemaal.
          Maar waarom rijden ze dan niet met 3 treinen? Die mogelijkheid is er dus gewoon volgens jou uitleg.

          scagen Was het ook niet zo dat in de testopstelling die een tijdje op het terrein van Vekoma stond, dat daar op dat rechte stuk direct na de lift ook brakes zaten?

          • MrRC heeft hierop gereageerd.
          • MrRC vindt dit leuk.

            Simon Het contract voor deze baan is eind april al ondertekend.

            Dat is niet wat er wordt gezegd. Er wordt gezegd dat er een contract voor een attractie is getekend. Er wordt niks gezegd over type attractie of jaartal van opening. Dat het gaat om deze achtbaan in het jaar 2025 maakt de journalist die het filmpje retweet ervan.

            Simon Dat gaat echt niet zo vlot, daar zit een mega proces aan vooraf.

            Nou ja, waarom niet? We hebben hier te maken met één parkketen die in principe kan doen wat het wil. En wat we zeker weten is dat Six Flags Mexico een tijdje een nieuwe achtbaan heeft geteased, toen gedoe kreeg met de buren en de vergunning, en sindsdien stil is gebleven.

            Neem daarbij dat deze baan, die sowieso al op de meest willekeurige plek op het gras wordt geplempt, dezelfde kleur rood heeft als de baan van SFM, kleuren heeft die niet bij de naam passen, en pas in de zomer opengaat terwijl Cedar Point meestal in mei nieuwe achtbanen opent. Het kan zijn dat het uiteindelijk allemaal toeval blijkt te zijn, maar ik snap best dat mensen hier gedachten over hebben. Vind het zelf wel een interessante theorie.

            • Simon heeft hierop gereageerd.
            • Niek vindt dit leuk.

              scagen zoiets inderdaad. Ik zou het het meest logisch vinden als blok 1 de lift is, blok 2 de bocht na de lift, blok 3 de tilt + de baan + de brakes, en blok 4 dan het station. Dan mag de trein pas de tilt track op als je zeker weet dat de block brakes vrij zijn, en kun je ondertussen de andere trein in het station laden. Zodra die trein dan op de tilt track of de rest van de baan is, kan trein 2 dispatchen.

              Gezien het met maximaal twee treinen lijkt te draaien zou het ook kunnen dat de lift + bocht samen 1 blok is, dat zou ook nog werken, dan rijdt de ene trein de lifthill op terwijl de andere vanaf de remmen het station inrijdt.

              • scagen heeft hierop gereageerd.

                Meint Er wordt eind april gezegd door Cedar Point het contract voor het volgende project is getekend. Het volgende project blijkt dus deze achtbaan te zijn, dus getekend en officieel voor Cedar Point in eind april. Ruim voor de fusie officiële was van Six Flags en Cedar Fair op 1 juli.

                Ik snap dat het wild speculeren leuk is en het verhaal aardig klinkt. Maar de tijdlijnen matchen gewoon niet.

                  Simon Er wordt eind april gezegd door Cedar Point het contract voor het volgende project is getekend.

                  Gezien de huidige order tijd bij Vekoma momenteel tussen de 18 en 24 maanden ligt, kan deze achtbaan alleen het project zijn als ze het over hebben gekocht van een ander park.

                  • Niek vindt dit leuk.

                  CoasterAnne ik denk dat je de tilt wel een block op zichzelf is. De trein wordt daar tenslotte letterlijk vastgehouden tot het veilig het volgende blok in kan 😉 Daarnaast kan de tilt sectie pas veilig bewegen als die als block vrij is want enkel kan als zelfstandig blok. De tilt sectie is daarnaast natuurlijk ook een bijzonder block waar het pas weer beschikbaar is als die weer horizontaal is.

                  Mijn vermoeden voor de blocksecties zijn:
                  Lift
                  Pre tilt/top lift
                  Tilt track
                  Baan + final brakes
                  Laatste bocht/station.

                    Simon Er wordt eind april gezegd door Cedar Point het contract voor het volgende project is getekend. Het volgende project blijkt dus deze achtbaan te zijn

                    Waarmee je er dus vanuit gaat dat er tussen april en nu niks kan zijn veranderd. Het hele punt is dat het wel zo zou kunnen zijn.

                    Simon Ik snap dat het wild speculeren leuk is en het verhaal aardig klinkt. Maar de tijdlijnen matchen gewoon niet.

                    Die matchen wel. Het is helemaal niet gek als beide scenario's waar zijn: Six Flags Mexico kreeg gedoe en dus is besloten voor een last-minute verplaatsing naar Cedar Point én Cedar Point heeft voor een later jaar ook al een nieuwe attractie besteld.

                    Ik sta zelf in het midden en geloof het ook niet direct, maar ik zou het ook niet als kolder willen afwijzen. We zullen het weten als een fan volgend jaar naar Mexico reist en de trackdelen er of wel of niet meer liggen. Ik hoop eigenlijk dat het kolder is, want Six Flags Mexico verdient een gave uitbreiding.

                    • Niek vindt dit leuk.

                    scagen Dat kan zeker! Vereist wel meer programmeer/instel/veiligheidswerk; het lijkt mij veiliger als de tilt track niet ook telt als een blok, ook omdat de trein op een vrij ongebruikelijke manier daar wordt vastgehouden. Deze tekst is van de Gravity Max rcdb:

                    How it works: After the train reaches the end of the horizontal tilt segment, a hook grabs the rear car of the train. This holds the train in place during the tilting. As a safety precaution, a large block of steel at the front of the tilt segment prevents the train from rolling off the end should the hook fail. After the tilt segment is vertical and inline with the vertical drop, the block is pulled away and the hook is released.

                    Bij andere achtbanen zie je meestal ook dat er een block brake is vóór een droptrack, zie bijv. bij Hagrid's, waarbij dan de drop track block zone pas eindigt na de drop bij de volgende remmen (in het geval van Hagrids, de remmen van de droptrack zelf nadat de drop al is gebeurt). De trein van Hagrid's staat dus niet stil met de trein bovenaan de droptrack, ookal zou dat in theorie wel als aparte block geprogrammeerd kunnen worden, omdat de trein op een gevaarlijkere plek hangt bovenaan de droptrack dan onderaan. Dus om diezelfde reden verwacht/vermoed ik dat tilt coasters geen block brake hebben op het tiltgedeelte, maar juist er voor en er na. Maar echt zeker weten doe ik het niet! 🙂

                    • scagen heeft hierop gereageerd.

                      CoasterAnne ik snap wat je zegt en ik denk dat we deels doelen op hetzelfde. Een groot verschil wel met een drop track vs de tilt track is natuurlijk de 'veilige' positie. Waar bij de drop track zoals je terecht zegt dit beneden is, is bij de tilt track de horizontale/inrij positie.

                      Wat beide elementen overeen komen met een normale block sectie is dat tot ze 'vrij' zijn er geen volgende trein op mag. Bij de tilt track kan de trein nog recht in de 'veilige positie' worden gehouden mocht er problemen zijn verder op de baan of het element zelf iets onregelmatigs detecteren.
                      Het block voor de drop is trouwens wel een extra toevoeging ten overstaande van Gravity max, waar die vanuit de lift meteen de tilt track op rijd.

                      een maand later

                      De eerste voorbereidingen voor de bouw van deze Tiltcoaster zijn in volle gang.

                      7 dagen later