John Begrijp ik nou goed dat je voor die €21,- die het waarschijnlijk gaat kosten je de film tijdelijk huurt?
Dat betekend dat je hem na 2 dagen niet meer kunt zien.
Waar haal je die twee dagen vandaan? Je huurt de film niet voor dat bedrag; hij wordt voor jou eerder beschikbaar op Disney+. Zoals ik het begrepen heb blijft hij gewoon beschikbaar zolang je Disney+ abonnement loopt (zoals iedere andere film op Disney+). Na een maand of 6 a 7 wordt de film dan ook beschikbaar voor de abonnees die er niet extra voor betaalden. Het is dus geen huren; je betaalt voor het eerder kunnen zien. Normaal zou je dat in de bioscoop doen, maar nu dat in grote delen van de wereld niet mogelijk is, biedt Disney die optie thuis aan.
Marvin Het fijne van een streaming dienst is juist dat je voor een bepaald bedrag toegang hebt tot alle content. Iets wat ze overigens sowieso al aan het verpesten zijn door allemaal hun eigen dienst op te willen zetten in plaats van eens samen te spelen en delen, maargoed. In mijn ogen past een premium bedrag om een bepaalde film tijdelijk te kunnen huren omdat hij zo nieuw is niet bij een streaming dienst. Hou hem dan nog maar gewoon een tijdje op de plank tot hij wel in de bioscoop kan als je dat geld niet wilt missen.
Tja, het hele argument dat het aanbod versnipperd raakt nu alle aanbieders eigen streamingdiensten opzetten heb ik nooit zo begrepen eerlijk gezegd. Het aanbod zit inderdaad niet op één plek (dat zat het al nooit), maar tegelijkertijd is er meer aanbod dan ooit. Want alle aanbieders openen langzaam hun archieven om maar een zo breed mogelijk aanbod te hebben en investeren tegelijkertijd kapitalen in nieuwe eigen content. Natuurlijk wordt het (mede vanwege deze investeringen) een dure grap om een abonnement op alle streamingdiensten te hebben. Maar dat is ook nergens voor nodig, aangezien je toch niet alles tegelijk kan kijken. Ik denk dat we naar een situatie toe gaan waarin veel mensen een, misschien twee, ‘vaste’ streamingdiensten hebben met af en toe een kortlopend abonnement op een andere om een bepaalde serie te kunnen zien of zo.
Wat betreft Disney: in de huidige situatie is het wellicht niet aantrekkelijk voor ze om potentiële kaskrakers op de plank te houden tot de bioscopen weer opengaan. Niet alleen zullen veel andere studio’s dan ook hun kaskrakers uitbrengen (dus minder opbrengsten voor iedereen), maar elke cash flow die nu gegenereerd kan worden is voor een bedrijf als Disney essentieel. Niemand weet wanneer ‘normaal‘ (lees: rendabel) bioscoopbezoek weer mogelijk wordt, dat kan misschien nog wel jaren duren. Als je dan nu het platform hebt om een deel van je productiekosten terug te verdienen en wie weet zelfs een minimaal winstje te maken, waarom die kans dan niet grijpen? Het is niet dat we er als consument slechter van worden; je hebt een vrije keus om dit bedrag ervoor neer te leggen of niet.