Marco Dat is inderdaad een mogelijkheid. Universal heeft al een flink conflict met AMC bioscopen gehad (inmiddels bijgelegd) rondom de online release van hun Trolls film.
Het is natuurlijk wel zo dat Disney heeft aangegeven niet van plan te zijn hiervan een gewoonte te maken. In de VS zijn de bioscopen dicht, in andere landen mogen ze slechts lage aantallen bezoekers ontvangen. Te weinig voor Disney om ooit uit de kosten te komen; dat ze dan op deze manier toch nog iets proberen terug te verdienen is te verdedigen vind ik.
Vergeet niet dat Disney normaal gesproken enorm veel films produceert. Disney live action en animatiefilms, Marvel, Star Wars, Pixar, Fox, Fox Searchlight, er blijft nog meer dan genoeg over voor in de bioscoop. Lastige is natuurlijk wel dat niemand een zinnig woord kan zeggen over wanneer de bioscopen weer normaal kunnen draaien. In het slechtste geval duurt dat nog jaren... dan moet je misschien de verdrietige conclusie trekken dat de bedrijfstak in deze vorm niet meer in de nieuwe tijd past.
JeepeeB Ik ben niet te beroerd om iets meer te betalen, dat doen we in de bioscopen ook al, maar met het gemak van lekker thuis kijken vind ik die 29,99 wel aan de prijs.
Het ligt er ook aan met hoeveel personen je nu thuis kijkt en anders naar de bioscoop was gegaan. Een gezin met een of twee kinderen dat naar Mulan zou gaan was die 29,99 ook kwijt geweest aan bioscoopkaartjes. Dan is de prijs opeens een stuk reëler. Je moet het echt zien als een alternatief voor de bioscooprelease.
Het is aangekondigd als een experiment, dus een extra dienst verwacht ik niet. Maar als het voor Mulan slaagt (en daar is misschien maar 10-15% van de abonnees voor nodig) zie ik Disney het wel voor meer films proberen. Vergeet niet dat al hun andere business extreem hard geraakt is door corona, zonder enige zekerheid over óf en zo ja, wanneer, men ooit weer normaal kan gaan draaien. Ze zijn het aan hun aandeelhouders en werknemers verplicht om de verliezen zo beperkt mogelijk te houden. Als dit daarbij helpt kan ik ze alleen maar groot gelijk geven.