Progress Waarom zijn al die infills toch nodig?
capaciteit.
Als de Efteling echt naar max. 15 minuten wachten per attractie wilt (ooit een keertje benoemd door Fons dacht ik), dan moet je ervoor zorgen dat er genoeg andere dingen te doen zijn om de drukte te spreiden. Mochten meer attracties een Virtuele Rij a la Droomvlucht krijgen, dan moet je dus zorgen dat je in de omgeving genoeg kleinere attracties hebt die die capaciteit kunnen overnemen.
Progress Er is voldoende in de Efteling om dagvullend te zijn. Daarnaast ligt de focus meer dan in andere parken op attracties om rustig naar te kijken. Sprookjesbos, Lavenlaar, Diorama… allemaal zonder wachtrij.
Ja klopt. De Efteling is dagvullend. Maar dat komt omdat er soms lange wachtrijen staan, waardoor je keuzes moet maken. Ik denk dat dat als effect ook ervoor zorgt dat het Lavenlaar en Diorama minder goed bezocht worden dan bijv. het Sprookjesbos. Is dat erg? Niet per se, maar het moet natuurlijk geen plek worden door die iedereen gemeden en daardoor slecht gescoord gaat worden.
Daarnaast zou het ook kunnen dat de Efteling als commercieel bedrijf helemaal niet een ééndaags park wil zijn. Vanuit commercieel oogpunt denk ik dat het juist interessant is om zo groot te worden, dat gasten vaker terugkomen óf blijven overnachten op locatie. Wat de gast daarvan vindt, is een tweede, maar het zou zomaar een strategie kunnen zijn 😉
En vergeet niet wat een infill is he; een kleine attractie waar je snel bij aansluit en weer wegloopt. Technisch gezien kan Villa Volta ook als infill aangeduid worden, maar heeft de Efteling dit vrij groot aangepakt. Dat is hoe de Efteling veel attracties aanpakt: groot en met een verhaal.
Wat mij betreft mogen her en der dus echt wel kleine infills komen om dat te doorbreken en de capaciteit te goede te komen. Moeten dat allemaal molentjes zijn? Absoluut niet. Maar er mag wel wat extra komen.