Ik ben gisteren ook speciaal naar de Efteling gegaan om de nieuwe show van Aquanura te kunnen bewonderen. Ik persoonlijk ben wel fan van deze nieuwe versie. Bij de vorige symfonieën werd er gekozen om de show op te delen in een aantal losse segmenten waarbij enkele attracties in de spotlight werden gezet op een subtiele manier die we van de Efteling gewend zijn. Deze nieuwe show ervaar ik meer als een knallende afsluiter van je dagje Efteling waarbij je in een hoog tempo meegenomen wordt door het park van rijk naar rijk. Een ander ritme, maar wel een ritme waar ik aan kan wennen.
De show heeft een nieuwe (eigen) melodie gekregen die we blijkbaar ook op andere plekken in het park terug gaan horen. Die melodie vormt de rode draad door de show en hoor je ook al een beetje tijdens de pre-show, zodat je er alvast aan kunt wennen en hem tijdens de show zelf ook beter gaat herkennen. Vervolgens hoor je tijdens de show diverse attracties voorbij komen, soms in een alternatieve versie. Bij enkele muziekstukken moet je dan ook even goed luisteren naar welke attractie er gerefereerd wordt, maar juist dat er gekozen is voor deze alternatieve klanken kan ik wel waarderen.
De show is nu niet alleen een feestelijk verlichte fontein. Nee, tijdens de show gebeurt er nu zoveel meer! Tijdens het zien van deze show had ik een beetje hetzelfde gevoel als bij Illuminations in Disneyland Paris. Op een positieve manier. Je kijkt naar een kleurrijke waterfontein, projecties op de fontein zelf, projecties op het meer, projecties op de gebouwen om je heen, de bakens van licht roepen steeds om je aandacht, in de bakens van licht zit ook nog een disco-bol effect verwerkt die voor een extra touch zorgt, de kikkers produceren mist … er gebeurt ineens zoveel! Op sommige momenten eigenlijk té veel zodat je niet precies weet waar je naar moet kijken. Maar dat zorgt er juist voor dat je de show nog een keer wil zien!
Over die bakens van licht gesproken, die hebben tijdens de show steeds een andere functie. Met beeld en geluid beelden ze steeds iets anders uit: van een tikkende klok om af te tellen naar de show tot een mechanisme dat aansluit bij de themawereld van Max en Morrits. Het geeft een nieuwe laag aan de show die we nog niet eerder zagen. Iets extra’s om naar te kijken en een manier om de show dynamischer en avontuurlijker te maken.
De finale geeft mij helemaal Disney vibes. Een knallend einde waarbij ze de kraan helemaal openzetten qua effecten. Alle effecten komen daar samen tot een spectaculaire climax. Ik was onder de indruk. Ik merkte wel dat het geluid op de vlonder aan de kant van Max en Morrits nog een beetje zacht was afgesteld. Hopelijk gooien ze dat volume nog omhoog, zodat je de show nog beter kunt beleven.
Als de show eenmaal is afgelopen, dan is het niet meer gelijk stil rondom de Aquanura vijver. Dat vond ik bij de vorige versies namelijk wel jammer. Als de show is afgelopen start er nog een liedje dat volgens mij wordt gezongen door OGENE. Een manier om de sfeer van de show nog even vast te houden we ervoor te zorgen dat niet iedereen in één keer de benen neemt richting de uitgang. Deze manier om het gevoel van de show (en van de dag in de Efteling) nog iets langer vast te houden zie je ook vaak bij de Disney shows … ik kan het goed waarderen dat de Efteling dat nu ook doet bij Aquanura.
Ik ben wel positief over deze Aquanura Symfonica en ga morgen opnieuw een kijkje nemen. Dan kan ik gelijk nog een ritje DMC meepakken. 😁