De marketingmachine heeft gewerkt: naar aanleiding van een nieuwe achtbaan in Plopsaland en een waanzinnige aftermovie in mijn YouTube feed, voelde ik eind vorig jaar plots de intense behoefte om mijn horizon te verbreden en eens een kijkje te nemen op het EDM festival Tomorrowland.
Sedert 2005 biedt het recreatiedomein De Schorre in het Belgische Boom, nabij Antwerpen, onderdak aan een van ’s werelds grootste dance events. Met 400.000 bezoekers, 16 stages en zo’n 800 artiesten verdeeld over twee weekenden zijn alleen de cijfers al een opgetrokken wenkbrauw waard.
Maar er is meer - Tomorrowland is storytelling, thematisering, fantasy, immersie - ja plak er gerust oneerbiedig alle buzz-woorden uit pretparkland op. Vanaf het moment dat enkele weken voorafgaand aan het festival thuis je bracelet in een schatkistje arriveert, wordt het aftellen naar de onderdompeling ter plekke in Boom.
Afgelopen zondag vond ik mezelf, in goed gezelschap, een hele dag terug op het festivalterrein en ik kan niet anders zeggen dan dat er niks is overdreven aan de vibe van de aftermovie die ik zag. Het is precies zo in real life. Een zeer breed internationaal 18+ publiek is van begin tot eind niks anders aan het doen dan keihard genieten. En terecht. Ik heb er een mooie fotoreeks van samengesteld voor jullie.
Entrance.
Een goede plattegrond is de hoeksteen van elke leisure aangelegenheid.
We zijn er!
Gelijk met de deur in huis vallen - de mainstage. Die is ieder jaar anders. Dit jaar is het thema ‘Life’.
Insane!
De mainstage bevindt zich in een kuil, prettig voor het uitzicht.
Veeg mij maar op.
Lust ik! Met de bracelet hebben we ook toegang tot de comfort zones, alwaar je net wat relaxter kunt zitten of nog beter uitzicht hebt.
Ik vind het allemaal mooi.
Aardig parkje! Normaliter kun je hier ook lekker wandelen, al durf ik niet te zeggen welke elementen hier zichtbaar, permanent zijn.
Eten en drinken in overvloed.
Library stage.
Goed toeven.
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik vrijwel geen artiesten ken. De enige naam die deze zondag acte de présence maakt en waar ik eerder van heb gehoord, is Afrojack. Maar dat maakt zo’n dagbezoek eigenlijk wel heel erg lekker in mijn geval. Geen gedoe met timetables, overal is het leuk, interessant en nieuw. Geen stress. Daarbij komt ook dat veel artiesten gewoon elkanders muziek spelen. Het maffe is dat je daardoor aan het eind van de dag sommige nummers wel drie of vier keer voorbij hebt horen komen.
Droomvlucht vibes.
De infokiosk 🙂
Corona leeft weer helemaal op deze weken.
Inspiratie uit Changi Airport in Singapore?
Even binnen kijken.
Wat zijn die lichtshows fan-tas-tisch. Kan er uren naar kijken.
De hele dag niks anders dan hardstyle nabij deze draak, dat is dan het subgenre waar ik overall het minst mee heb. Maar de draak mag er zijn!
Ja hallo!
Ook hier zit je goed.
En hier.
Kaartje naar huis sturen? Dan heb je deze postduif nodig.
Core, qua vormgeving een van mijn favoriete stages.
Beter te duur dan niet te koop zeggen ze dan toch? Tomorrowland hanteert overigens een eigen munteenheid, de Pearl. Online koop je Pearls die op je bracelet staan en vervolgens reken je daar overal contactloos mee af.
Feest! Naarmate de middag vordert stroomt het publiek meer en meer toe.
Afrojack aan het werk.
Druk, maar de sfeer is goed, ik kan niet anders zeggen.
Vlotte tred!
Ahhh de zon begint onder te gaan.
Tijd voor de toegevoegde waarde van lampjes dus.
Nog mooier 🙂
Woei.
An enchanted water ballet.
Meer van dat moois.
Tijd voor avondeten.
Hoewel er op meerdere locaties feest is tot middernacht, is de mainstage vanzelfsprekend de place to be.
😎
😎 😎 😎
Wat een feest! Het was het volledig waard. Ik vind dit soort dingen altijd interessant om te bekijken met de gedachte wat andere plekken hier nu van kunnen leren. Het is fascinerend om te zien hoe dit event in de afgelopen jaren in ieder geval op zijn beurt al heeft geleerd - en daarmee in zijn eigen genre bovenaan de top staat. Klaarblijkelijk zorgen muziek, een open geest, vrijheid, onderlinge tolerantie en een optimistische blik op de wereld voor genoeg inspiratie en creativiteit hier.
Live Today, Love Tomorrow, Unite Forever!