Kijk. Het statiegeld invoeren kan het park weinig aan doen, dat is gewoon wetgeving.
De uitvoering klaag ik inmiddels al maanden over want die is echt van een té beroerd niveau.
Om te beginnen het beperkt aantal en op plekken zeer onlogisch geplaatste machines. Over de looks kan je daarnaast ook wel flink discussiëren, maar de meeste staan gelukkig amper in het zicht.
Maar het zijn er te weinig en zeker bij Station De Oost op een hele maffe locatie, ver uit de locaties waar je je statiegeld bekers aangeschaft hebt. Alsof ze willen dat je ze niet retourneert...
Dat we daarnaast bijvoorbeeld al een hele winter en nu zelfs een (wat had moeten zijn) drukke zomer bijna nergens een fatsoenlijk tapbier kunnen krijgen of prettig een wijntje kunnen drinken is gewoon jammer. En dan druk ik me zeer zacht uit. Beide drinken namelijk niet uit een papieren beker.
Dat ook alle speciaaldranken in het park (op de enkele sitdown horeca na) nu uit die papieren variant wordt geschonken is natuurlijk helemaal zuur. De Mocktails, Speciaalkoffie, Fanta Frozen. Dure dranken die horen in een sjiek glas, alles wordt maar gepropt in een slappe beker en het ziet er totaal niet uit.
Ergens is het maar fijn dat het allemaal nog niet zo druk is in het park afgelopen weken, want Instagrammable is de boel totaal niet. En dat wil je met alle sjieke tijdelijke zomerspecials toch juist?
Ik bedoel maar, verwachting vs realiteit
We weten inmiddels uit dit looopings artikel dat de situatie tijdelijk is, maar ik heb al eerder mijn beklag gedaan, deze wetgeving is echt niet zomaar ingevoerd. Dit. Had. Allang. Geregeld. Moeten. Zijn.
En tijdelijk krijgt hoe ik het artikel lees een nare bijsmaak, "vooralsnog" en "test" suggereren in mijn ogen niet snel een introductie van de juiste bekers... als het bamboeproduct wat ze willen dat al is maar daar zo meer over.
Ja, ik maak me hier druk om en een ieder zal allicht zijn schouders ophalen, maar ik ben een bourgondiër, hou van lekker eten en drinken en juist de zomerdagen in de Efteling geniet ik -ook- van een terrasje en een lekker drankje. En dan verwacht ik van een premium product als de Efteling dat dat goed geregeld is.
De drang naar duurzaamheid is fantastisch, maar dat je met dít aan komt zetten omdat je zogenaamde duurzame bamboe alternatief niet, of voorlopig niet, door gaat is echt beneden alle niveau.
Ik ben overigens heel benieuwd waar ze de speciaaldranken, het bier en wijn met dat bamboe-alternatief uit hadden willen schenken, want ik kan met een snelle Googlesearch geen mooie stevige doorzichtige variant vinden.
Daarnaast ook heel benieuwd hoe duurzaam het echt is, voor het ondergoed de bamboevezels zacht maken schijnt namelijk zo ontzettend slecht te zijn dat het hele groene imago van dat spul al weer teniet gedaan is... over greenwashing gesproken. Enfin een andere discussie.