Hoop dat gauw echte statiegeld bekers komen met deksel. Zoals nu is, is het verkapte versie om extra geld binnen harken. En 5 locaties om ze inleveren schiet niet bepaald echt op. Wat vinden jullie ervan zoals het nu het is?
Statiegeldbekers in de Efteling
- Bijgewerkt
Het is best een zooitje, maar ik ben niet vies van een paar statiegeld bekers uit die manden te vissen als ze een beetje schoon zijn of van apparaten zodat villa pardoes ook weer wat extra heeft.
Ik had gewoon 8 euro het laatste bezoek aan bekers die achterbleven op tafels etc.
Daardoor merk je dus dat het totaal niet ingeburgerd is om kartonnen bekertjes in te leveren.
Olaf Zoals nu is, is het verkapte versie om extra geld binnen harken.
Leg eens uit hoe en waarom ze hiermee extra geld binnenhalen dan?
- Bijgewerkt
Loekiloeki Elke niet-ingeleverde beker is 25 cent winst. Al zou het ze sieren om elke niet ingeleverde beker als donatie aan Villa Pardoes te beschouwen.
Dus slim om inleveren zo moeilijk mogelijk te maken met slechts 6 inleverpunten. Vervolgens moet je ergens anders weer heen om je bonnetje om te zetten in geld wanneer je de tikkie app niet wilt (ben tevreden met mijn bankapp voor betaalverzoeken) of niet kunt (geen Nederlandse bankrekening) gebruiken.
Naar mijn idee zou je op elke plek waar ze je een beker verkopen hem ook weer moeten kunnen inleveren.
Gert-Jan Naar mijn idee zou je op elke plek waar ze je een beker verkopen hem ook weer moeten kunnen inleveren.
Eens.
Gert-Jan Al zou het ze sieren om elke niet ingeleverde beker als donatie aan Villa Pardoes te beschouwen.
Misschien doen ze dat wel.
Al lijkt het me sterk dat ze de huidige werkwijze gebruiken om dus extra geld binnen te harken zoals Olaf het hierboven benoemd.
Loekiloeki je kan ze wel hergebruiken maar bijv na koffie heeft erin gezeten en je wilt thee hebben dan kost het weer 25 cent.
Ik vind dat het overal wel goed staat aangegeven hoe het functioneert. Het is - ook als abonnementhouder - even zoeken naar waar de automaten staan. Het zijn er inderdaad niet heel veel, maar bij alle grote locaties kun je statiegeld inleveren. Het is nog even onwennig, maar ja het is nu eenmaal wetgeving, dus een andere oplossing zie ik ook niet. Je kunt mijn inziens écht niet de schuld geven aan “onduidelijkheden” want het staat echt goed aangegeven.
Het enige struikelblok is wel dat je de “Tikkie” app moet hebben. De gemiddelde Nederlander zal dat wel hebben, maar de buitenlandse medemens niet (of is dat een doorgaande app in België en Duitsland?)
Afgelopen zaterdag had ik me meester gemaakt van een van de “Freak Shakes” op het ruigrijkplein. Deze (luxe) milkshakes zitten ook in een statiegeld beker. Hoe ernstig je ook je best doet er blijft altijd wat drap over. De dichtbijzijndste automaat, die staat onder de overkapping tegenover de entree van de Halve Maen, zat helemaal onder de muik omdat die bekertjes met een rotgang naar binnen worden getransporteerd. Het lijkt me toch dat deze continue in storing moet zijn.
Al met al even wennen. Meer automaten zijn dus altijd welkom en wellicht ook terug innen zonder Tikkie app.
- Bijgewerkt
RobinKFotografie Al met al even wennen. Meer automaten zijn dus altijd welkom en wellicht ook terug innen zonder Tikkie app.
Je kan gewoon met contant geld terug krijgen met bon als je ze heb ingeleverd en vervolgens met de bon naar de kassa gaat .
Ben wel benieuwd want Tikkie is inderdaad niet courant in België. Ik heb alvast toch nooit iemand de term hier horen gebruiken. Als wij iets digitaal doen is dat gewoon via de QR van de bank-app.
- Bijgewerkt
RobinKFotografie Het is nog even onwennig, maar ja het is nu eenmaal wetgeving, dus een andere oplossing zie ik ook niet.
Gewoon fatsoenlijke stevige herbruikbare bekers introduceren. Deze bekers zijn alleen toegestaan omdat men ze in die automaat apart kan scheiden. Het is een geitenpaadje in de wetgeving die dit soort bekers nog mogelijk maakt. Sommige festivals (oa Breda Live) en carnavalssteden (toevallig ook Breda) maken daardoor ook nog steeds gebruik van wegwerpplastic. Wat ik begreep is dat dit alleen toegestaan is als je die stroom afval kan scheiden van de rest zonder ander plastic erbij. Met deze wegwerpbekers kan de Efteling dat ongetwijfeld ook. Ik hoop nog steeds op een tijdelijke oplossing en dat we in de toekomst een oplossing gaan zien waarbij bekers voor een hoger bedrag worden gekocht en je ze gewoon kan inleveren via de uitgiftebalie. Die machines van Tomgra zijn gewoon heel lelijk voor een omgeving als een pretpark (ze staan ook in Toverland geloof ik) en ook in EP vind je nu al automaten. Had ik al eens gezegd dat ik geen fan ben van automaten?
- Bijgewerkt
Het huidige systeem is niet zo prettig. Voor elk flesje of bekertje moet je op zoek naar zo'n automaat. Als Belg heb ik geen Tikkie app. Ik moet dus steeds een bonnetje vragen dat ik niet zomaar eender waar in het park kan inleveren. Nee nee, het is op één specifieke locatie per automaat. Een flesje inleveren bij de automaat aan Halve Maen? Dan mag je je bonnetje inleveren bij de kebabzaak in De Oost. Erg omslachtig is dat eigenlijk. Vaak moet je ook nog behoorlijk lang in de rij staan. Ik heb het al meermaals zo gelaten en mijn flesjes gewoon in de prullenmand gegooid. Laatst twee flesjes ingeleverd in de automaat, wil je je geld terug dan moet je een halfuur in de rij bij Frau Bolte. Dan maar niet hoor...
Wanneer je weet dat 10% van je bezoekers uit België komen, moet zo'n systeem klantvriendelijker.
- Bijgewerkt
Ik weet dat zeuren over spelfouten niet gewaardeerd wordt en ik houd me al heel erg in want ik zie in bijna iedere post op dit forum minstens 1 spatiefout, maar in een topictitel vind ik het wel erg storend...
Statiegeldbekers is één woord. Het is ook wel lastig met die automatische spatiefoutfunctie die het toetsenbord op een mobiele telefoon tegenwoordig heeft. In het Engels heb je geen samengestelde woorden en schrijf je alles los maar in het Nederlands niet. Als iets één ding is zoals een statiegeldbeker is het één woord.
Ik ben juist niet zo’n fan van hard plastic bewaar bekers. Je moet dan de hele dag met zo’n beker rondzuilen.
Ze mogen van mij ook gerust het drinken in een glas doen, wat je dan voor statiegeld weer inlevert. Hoef ik er niet de rest van de dag mee te sjouwen en is afwasbaar en dus herbruikbaar!
Michael Deze bekers zijn alleen toegestaan omdat men ze in die automaat apart kan scheiden
Maar dat aparte scheiden is natuurlijk onzin, want deze kartonnen bekers met plastic coating zijn slecht te recyclen. Die belanden voor het merendeel gewoon op de stapel met restafval. Dan hadden ze beter voor normale plastic bekers kunnen gaan. Of nóg beter: bij alle sit down locaties echt glas en steengoed zoals ze dat in Duitsland ook vaak doen. En op andere plekken zou je met herbruikbare plastic statiegeldbekers en PET-flesjes kunnen werken.
Maar statiegeld op niet recyclebare kartonnen wegwerpbekers, dat is toch te kansloos voor woorden. Waarom staat die nieuwe wet überhaupt zoiets toe.