Ik ben inmiddels bijna twee weken op reis. Fantastische dagen gehad in Parc Asterix, daarna lekker rondgereisd door Frankrijk en Italië. Nu is het weer tijd voor een dag pretpark: op naar Gardaland!
Ik weet dat andere forummers als Liampie en Luc136 lopend naar het park zijn gegaan. Op zich zat ik daarvoor, met een fijn hotel in Peschiera del Garda, dichtbij genoeg… maar mijn benen zijn nog niet bijgekomen van de dagen hiervoor en de verbinding met de bus is prima. Vanaf een half uur voor openingstijd rijdt er een bus vanaf het station in Peschiera en dat is voor mij nog geen tien minuten lopen. Na het lezen van eerdere tripreports ga ik met gemengde verwachtingen naar het park. Ik ben er zelf een jaar of vijftien geleden al geweest, maar daar kan ik me niet heel veel meer van herinneren. Volgens mij was het toen wel leuk… maar veel concrete beelden komen niet naar voren. In reports van de afgelopen jaren las ik over matige operations en gekke dingen met gespreide opening en sluiting van parkdelen. We gaan het wel zien!
De parkopening ging in ieder geval beter dan ik had verwacht. Ik stond mooi vooraan te wachten, zo vooraan zelfs dat ik de openingsshow boven de poort niet kon zien omdat die boven mijn hoofd plaatsvond. Geen Italiaans volkslied, wel een aanstekelijk liedje, en toen gingen de poorten al open. Soepeltjes! Veel hekjes ook tegelijk beschikbaar, dus ik liep al in het park toen de feestelijke slierten nog in de lucht hingen. Op weg naar de eerste attracties volgde ik maar gewoon de meute. We kwamen onderweg veel entertainment tegen, dat doet het park goed. De start is beter dan verwacht!
Hallo Gardaland! Het is nog vroeg, maar het is al lekker warm. Ik heb er zin in vandaag!
Een van de klachten uit eerdere tripreports: attracties die eerder of later open gaan. Het park is er nu in ieder geval transparant over, want dit hangt bij de ingang.
Het is druk! Al deze mensen wachten achter me.
Slingers in de lucht: we mogen het park in!
Niet verwacht: entertainment dat ons op meerdere plekken op staat te wachten. Hier een draak...
en een stukje verderop deze dames.
Iets voor opening bij het park zijn loont echt. Er stonden al veel mensen achter me te wachten. Als ik de wachtrij van Mammut in loop, staat daar nog bijna niemand. Mammut is een mijntreinbaan met een bijzonder thema, voor Italië dan: terwijl het vandaag ruim 25 graden is, zien we hier mammoeten uit de ijstijd. De baan zelf vond ik lekker lang maar ook een beetje traag. Je kunt er prima met kleine kinderen in, mij deed het niet veel. Overigens mocht mijn tas hier gewoon mee; ik had in tripreports gelezen dat ze daar vaak een punt van maken. Dat viel dus mee.
Toch gek, ijsrotsen onder de zomerse zon
Op naar Oblivion. Wat een heerlijke baan! Alleen de kleur verdient de originaliteitsprijs, maar toch voelt het meer als een achtbaan dan veel vergelijkbare coasters. Lekkere elementen na natuurlijk een spectaculaire eerste drop. Ik deed maar direct twee ritjes, en zag de rij in die tijd al flink groeien. Fijn dat ik deze al kan afvinken.
Prachtig met die witte track tegen de blauwe lucht
De thematisering is dik in orde. Rondom Oblivion is het allemaal wat strak, futuristisch? Een stukje verderop, in het western-deel, hebben ze flink uitgepakt om de toiletten aan te kleden.
Nu het toch over toiletten gaat: je kunt het water drinken en dat benadrukken ze met deze stickers. Dit was in het verleden anders, zo las ik. Ik snap wel dat er stickers nodig zijn, want het water dat net uit de kraan komt is nog wat wit/kalkachtig en heeft een klein chemisch smaakje. Als je het even in een flesje laat staan, verdwijnt de witte kleur. Echt lekker is het niet, maar ik vind het prima drinkbaar.
Ook het eten sluit aan bij het Westernthema
Schappelijke prijzen in de Saloon
Hier kan ik niet verder, dit gaat pas vanaf 11.00 uur open
De volgende achtbaan is even zoeken. Ik wil naar Raptor, maar hoe kom ik daar? Een heel leuk paadje door de jungle brengt me hier naar toe. Mooi om zo een nieuw park te ontdekken.
Hier voelt het even alsof ik in de natuur ben, in plaats van in een pretpark.
Leuk paadje is dit!
Raptor valt me bij de eerste rit wat tegen. Dat komt vooral door de beugel: die plakt oncomfortabel tegen mijn bovenlichaam. Ik heb blote armen en schouders, dat is niet prettig. Bovendien voel ik een beetje een rammel, die wordt versterkt doordat die beugel zo beroerd zit. De ervaring wordt ook niet beter door de wachtrij: dit is veehok-xxl, waarbij je echt opgehokt staat tussen stalen hekken met weinig beschutting tegen de warme zon. Geen pretje! De baan geeft me ook niet echt een thrillgevoel bij deze eerste rit. En om de treurnis te vergroten: het personeel werkt niet echt door, waardoor het treintje (ze rijden met twee treinen) lang in de remmen staat. Nee, Raptor weet niet direct mijn hart te veroveren. Spoiler: later op de dag komt dat helemaal goed :-) Met een t-shirt aan, zodat de beugel niet hinderlijk schuurt tegen je huid, is deze baan namelijk wel heel leuk!
Het blijft een machtig gezicht, deze brede treinen op zo'n brede track
Uitzicht vanuit de wachtrij: hekken, hekken, hekken
Hier sta je niet lekker te wachten. Zonde!
Inmiddels ben ik een uur in het park. Drie achtbanen gedaan, best een aardige score. Het park opent in delen, zoals bij de ingang al staat aangegeven en ook duidelijk wordt op de plattegrond. Een van de delen gaat om 11 uur open en om 12 uur komt dan nog het achterste stuk van het park erbij. Jumanji is een van de attracties uit het deel dat om 11 uur open gaat. Ik heb de afgelopen dagen via de wachttijden-apps gezien dat deze dark ride best druk kan worden en dat dan ook de hele dag blijft. Hier ga ik dus maar direct naar toe. Een indrukwekkend groot gebouw met fonteinen ervoor, dat schept verwachtingen!
Indrukwekkende facade
We starten met een voorshow waarin ze gebruik maken van een slimme mix tussen Italiaans en Engels: voor iedereen goed te volgen. Ervoor worden we al gegroepeerd in een andere ruimte, ik vermoed dat de voorganger van deze attracties twee voorshows had? Hoe dan ook is het effect wel mooi als je uit de voorshow komt en het station in gaat: je bent echt in een andere wereld, er wordt goed gebruik gemaakt van geureffecten. Dit station heeft bovendien een van de leukste/best vermomde operatorruimtes die ik heb gezien in een pretpark.
Super leuk gedaan: achter dit marktkraampje wordt gewerkt :-)
Ik vind de rit heel bijzonder, het is voor mij de eerste keer dat ik in een attractie met dit ritsysteem zit waarbij je wel de track volgt maar de karretjes alle kanten op bewegen. Ik vind het systeem op zich leuk, maar ik ben minder enthousiast over hoe het in Jumanji is uitgevoerd. Je hebt in mijn ogen veel te vaak dat het karretje voor je zichtbaar is waardoor verklapt wordt wat je te wachten staat, en bijvoorbeeld bij de spinnenscène word je bijna gedwongen om naar het niet afgewerkte plafond te kijken. Zonde, dat haalt je echt uit de ervaring. De rest van de dag was de rij fors en ik vond het niet de moeite waard om meer dan 20 minuten te wachten voor een tweede ritje. Ik moet mijn oordeel dus baseren op 1 rit en dat oordeel is gemengd: er zijn toffe onderdelen, maar het totaal mist voor mij toch echt de puntjes op de i om echt een topper te zijn.
Door naar Shaman; die verdacht veel op de Python lijkt, maar dan met andere kleuren. Er was geen rij op dit moment en tot mijn grote vreugde onderweg ook geen gerammel. Ik was voorbereid op een pijnlijke knik ergens rond de tweede looping of corkscrew. Ik wist het niet meer zeker, en zette me dus schrap, maar hij kwam niet. Prima baan dus om een keer te doen.
Een bekende baan, maar toch anders dan de Python door de andere kleuren, het water en de nieuwe toren die erbij staat.
Het park verdient niet de creativiteitsprijs, met al die attracties die elders ook staan. Ook de namen van attracties zijn niet creatief. Colorado Adventure is hier echter geen mijntreinachtbaan, maar een log flume, die gethematiseerd is als log flume. Ik kan het niet anders omschrijven, haha. Boomstammetjes die varen door het bos. Twee lifthills, eerst een kleine en dan een grote drop. Origineel is het niet, verfrissend wel. En met een voorspelde temperatuur van dertig graden vanmiddag... Durf ik er voor 12 uur al in. Het is nu al warm genoeg voor een waterattractie en deze had de afgelopen dagen de hele dag door een flinke rij. Leuke rit, prima om te doen op een warme dag, maar niet memorabel.
Men heeft een groot vertrouwen in de medemens in Italië. Tassen worden vaak zo op een hoopje achter gelaten bij de ingang. Mijn tas mocht overigens gewoon mee.
Foto'tje onderweg. Het is niet allemaal even mooi, al gaat de route wel prettig door het bos.
Klassieke log flume
Hier werd je onverwacht een beetje nat: niet door de waterval over de baan, maar door spetters direct daarna. Leuk element!
Over lange rijen gesproken: dat is het meest opvallende aan Kung Fu Panda Master. Deze kermisbaan heeft de langste wachtrijen van het hele park, wat mede komt door de belabberde capaciteit. Dit parkdeel gaat om 12 uur open en ik zorg daarom dat ik iets voor twaalven bij het touwtje sta te wachten. Ha, dat hebben meer mensen bedacht. Om twaalf uur sprinten sommigen naar de achtbaan. Ik vind het overdreven, maar later begrijp ik het. Ik heb echt doorgelopen maar sta alsnog ruim 20 minuten te wachten. Er zijn dus mensen die om 12 uur klaar stonden die zelfs zo’n 30 minuten wachten.... De rij blijft dan ook even stabiel. Tip: kom je toevallig om 12.02 aanlopen, doe dan gerust eerst andere attracties, want om 12 uur is er echt een piek. Vandaag bleef de rij de hele dag door schommelen rond 30 minuten, wat echt veel te veel is voor een attractie als dit. Ik vind 1 rondje wel genoeg.
Tien voor twaalf en de mensen verzamelen zich al...
De wachtrij heeft gelukkig schaduwdoeken, maar die houden niet al te veel zon tegen.
Magere aankleding van de baan zelf.
Heel magere aankleding...
Op naar het compleet maken van de bingo. Daar mag ik Ortobruco Tour niet voor overslaan. Deze kiddie is heel lang en heeft zelfs twee treinen. Een mega capaciteit, die niet echt nodig is. Dat de rit zo lang duurt komt overigens vooral doordat de baan heel langzaam rijdt en veel lifthills heeft. Spectaculair werd het pas toen we terugkwamen en de Italiaanse rockmuziek door het (heel erg lange) station knalde. Ik denk dat het Maneskin was, maar dat paste totaal niet bij deze omgeving!
De fruit-decoratie is leuk gedaan.
De baan zelf is lang en traag
Overal zitten upstop- of booster-wielen.
Het station is gigantisch. Hier rijden we nog voor het in- en uitstapdeel.
Om dit gebied, nu het eindelijk open was, maar direct helemaal af te vinken deed ik zelfs de monorail en de theekopjes. Bij die laatste had ik een bakje dat niet op de draaischijf bleek te staan… Dat werd dus een saai ritje. Oeps. Het goede nieuws was wel dat ik inmiddels veel al had gedaan, en dat terwijl het nog maar een uur of 1 was. Het park is open tot 23 uur, dus ik heb alle tijd om de rest te doen.
Vanuit de monorail viel me op dat het park netjes is afgewerkt. Dit is een stuk backstage dat netjes in thema is meegenomen.
Achtbanen domineren de skyline. Het barretje op de voorgrond: daar kom ik later vandaag nog terug.
Een suf ritje in nauwelijks draaiende theekopjes... Ik had beter moeten kijken waar ik ging zitten.
Ik had inmiddels wel trek en liep langs het Aladdin restaurant. Hoewel minder sfeervol dan verwacht, stond het menu me wel aan. Even zitten, wifi aanslingeren, ontprikkelen en afkoelen. Echt een pauze!
Eten! In Italië, dus pasta.
Sfeervoller van buiten dan van binnen.
Gardaland kan het wel, mooi aankleden.
Ik viel na de lunch met mijn neus in de boter toen ik naar I Corsari liep. Ik pakte precies het einde van de piratenshow mee. Leuk om er een klein stukje van te zien, al was het natuurlijk wachtrijtechnisch slechte timing voor i Corsari... Mooi moment om opnieuw in te smeren en tadaa, de rij was een stuk korter. De rij loopt ook super goed door, dus even wachten was niet erg. En wat een toffe attractie! Heel mooi, groots aangepakt. Het contrast tussen de ingang en de uitgang vond ik wel groot: de ingang gaat door het schip in een van de meest indrukwekkende wachtrijen ooit. De uitgang zijn twee roltrappen in een kale gang. De rit daartussen is, vond ik hartstikke leuk. De projecties voegen niet zoveel toe, maar dit is al met al gewoon een prima darkride die echt nog wel even mee kan. Ik vond ‘m zo leuk dat ik hem later zelfs nog een keer heb gedaan.
Een indrukwekkend schip met een op het oog best acceptabele show.
Maar na een prachtige entree en een leuke attractie, valt deze uitgang wel echt tegen. Op de roltrap onder de TL-verlichting, dit kan beter Gardaland!
Om het goed te maken, vervolgt de uitgang niet door de gift shop maar door dit mooi aangeklede restaurant.
Om even uit de brandende zon te blijven: op naar de volgende binnen attractie. Deze aangeklede 4D-cinema...
...bevat nu een Looney Tunes film. Wél een leuke, overigens. Een van de betere 4D-cinema's die ik heb gedaan.
Na deze rustige attracties had ik wel behoefte aan wat meer spanning en sensatie. Op naar de bingo, dus op naar Blue Tornado. Volgens mij had ik deze 15 jaar geleden al gedaan, dus voor de bingo heb ik hem eigenlijk niet nodig. Toch gedaan dus, en dat was stom. "Au" vat deze rit namelijk goed samen. Gelukkig heb ik er nauwelijks voor in de rij gestaan want dat was pas echt stom geweest. Opvallend genoeg werd er ook vaak een leeg treintje weggestuurd. Wellicht om met volle treinen te kunnen rijden?
Je ziet niet hoe pijnlijk dit is.
Gardaland heeft een groot theater met 1300 stoelen. Vandaag stond daar twee keer een voorstelling geprogrammeerd en ik heb ze beide gezien. Eerlijk gezegd ging ik naar de Nautilus-show met het idee dat ik me wel weer lekker zou gaan ergeren. Ervaring uit het verleden leert namelijk dat ik sowieso niet zo’n fan ben van parkshows en al helemaal niet van shows in het buitenland, die vaak alleen leuk zijn voor mensen in de lokale taal en vol zitten met flauwe grappen die zelfs voor een buitenstaander wel te begrijpen zijn, maar dat maakt ze nog niet leuk. Ik werd echter positief verrast. In Gardaland is er aandacht en budget voor het entertainment vrijgemaakt en dat merk je. Het verhaaltje is dat je met een onderzeeër onder water gaat en dat er dan onder water iets mis gaat, maar uiteindelijk komt het allemaal goed. Niet heel verrassend, maar het is leuk uitgewerkt, met zeer goede dansers, prima zang, en de typische macho Italiaanse kapitein wordt mooi weggezet door zijn ‘domme maar mooie’ assistente, die uiteindelijk de glansrol krijgt. Verrassend. De gesprekken zijn in het Italiaans, maar er is ondertiteling waardoor het prima te volgen is. Al met al een aanrader.
De show is beter dan de foto. ;-)
Even een uitstapje tussendoor: Bosco degli gnomi. Als tuindwerg moest ik daar natuurlijk naar toe. Ik had geen idee wat ik moest verwachten.
Het bleek een walk through langs sprookjesfiguren met een Italiaans sprekende acteur/reisleider te zijn. De Italiaanse kinderen vonden het fantastisch.
Na deze show besloot ik ook maar om naar de Magic Show te gaan en weer werd ik verrast door het niveau. Een goede illusionist (leek als ik ben, heb ik echt geen idee hoe hij zijn trucs gedaan heeft) ondersteund door prima dansers. Twintig minuten prima entertainment!
Een van de kleinere attracties die ik wilde doen was het Magic House. Tot mijn verbazing staat deze attractie op de kaart onder het kopje ‘adrenaline’, net als een aantal achtbanen. Niet heel voor de hand liggend bij een attractie die, weliswaar prachtig aangekleed, in het kindergebied ligt. Het is een mad house zoals alle mad houses, waarbij er tijdens de hoofdshow niet eens zoveel te zien is. Maar hier deed zich toch wat operationele gekkigheid voor, waar ik in eerdere tripreports al voor gewaarschuwd was: je tas mag niet mee, maar moet buiten blijven liggen. Toen ik aangaf dat me dat niet zo heel briljant leek omdat o.a. mijn huissleutels in mijn tas zaten en ik die daarom niet kwijt wilde raken, was de reactie van het personeel eenvoudig: dan ging ik toch niet mee? Tsja. Uiteindelijk heb ik m’n kostbaarheden eruit gehaald en los in mijn handen meegenomen. Dat mocht namelijk wel… Enige logica kon ik hier niet in ontdekken. Bij allerlei attracties mag een tas mee de attractie in of op het perron achterblijven en hier, in een mad house waarbij je altijd alles mee mag nemen, mag het niet? Heel bijzonder.
Fantasy Kingdom, een van de kindergebieden in het park. Die lagen er netjes bij. Er is ook een Peppa Pig-gebied. Ik heb dat maar overgeslagen 🙂
Deze boom zit er leuk uit. Het madhouse zit eronder.
Ook mooi als het donker begint te worden
Dit beeld uit de preshow laat wel zien dat de attractie niet indrukwekkend is. Deze kun je prima overslaan.
Aan het Gardameer is het vaker mooi weer en daarom heeft het park veel waterattracties. Naast de logflume zijn het twee prachtig gethematiseerde rides: Jungle Rapids en Fuga de Atlantide. Ze zien er echt super mooi uit, bijna teveel thematisering, zeker bij Fuga de Atlantide. Heel erg nat werd ik er niet in, maar dat kwam ook doordat ik valsspeelde bij Jungle Rapids. Ik had het bootje voor mezelf en kon daardoor de grootste golf steeds ontwijken. Het hele bootje heb ik daarbij wel gezien, want hier komt niemand helemaal droog uit. En dat is prima op een heerlijk warme dag als vandaag!
Jungle rapids
Scene onderweg
Indrukwekkend om te zien, zo'n poort.
Bij deze poort naar Fuga de Atlantide stond 's middags entertainment.
Nog zo'n voorbeeld van thematisering: dit gaat naar een uitkijkplatform.
Prachtig!
Wel nat, niet soaked. Ideaal op een warme dag
Ik ben blij
Prachtig aangekleed
Verrassing aan het einde: je kon wel doorweekt raken door mensen wat waterkanonnen...
Kortom, ik had een zalige dag. En die werd nog beter toen ik in een strandstoel even pauze hield met een cocktail. Alcohol in een pretpark… tsja, het moet geen zuipfestijn worden, ik ben daar principieel niet direct voorstander van, maar dit had een heel andere uitstraling. Lekker zomers, ik genoot ervan!
Mjum
Proost!
Inmiddels was het een uur of zeven en had ik alles gezien en gedaan. Tijd voor wat re-rides. Oblivion bleek al dicht, ook die sluit doordeweeks blijkbaar om 18.00 uur en in het weekend om 20.00 uur. Maar gelukkig deed Raptor het nog. Zonsondergang aan het Gardameer vanuit de achtbaan, prachtig! Hoe vaker ik hem doe, hoe leuker hij wordt. Die eerste drop is zalig! Inmiddels liep ik op slippers en er is toch weinig fijner dan op blote voeten door deze baan te zwieren. En heel lief: nadat ze me twee keer voorbij had zien komen, vertelde een van de personeelsleden me dat ik, in mijn eentje, wel via de fastpass ingang mocht komen. Ik wilde op dat moment nog één ritje doen, maar toen ik weer het station in rolde, bleek dat er iemand alleen voor het hekje stond te wachten. Stiekem daarnaast nog een ritje gemaakt dus en de fastpassingang niet getest.
Dicht, helaas
Het duurde even, maar ik vind Raptor nu een heerlijke baan!
Al met al heb ik een topdag gehad in Gardaland. Ik heb sluitingstijd niet gehaald, tegen negen uur zat ik in de bus terug en vond ik het mooi geweest. Het park lag er goed bij, sommige delen zijn echt prachtig. Oblivion en Raptor waren hoogtepunten, de overige achtbanen ben ik waarschijnlijk snel weer vergeten… Maar het park heeft in mijn ogen een goede mix van achtbanen, darkrides, waterattracties, andere infills en kinderattracties. Je kunt je hier prima een dag vermaken.
Arrivederci!