De Efteling stuurde ons zojuist onderstaand persbericht:

Efteling brengt voorleessprookjes thuis tot leven

7 juli is het De Dag van het Sprookje, daarom lanceert de Efteling Wonderlijke Voorleessprookjes:
online voorlezen met de originele geluiden uit het Sprookjesbos.

Kaatsheuvel, donderdag 4 juli
Op zondag 7 juli is het De Dag van het Sprookje, daarom lanceert de Efteling nu Wonderlijke Voorleessprookjes: een online omgeving waar de voorlezer een hoorspel creëert door een verhaal voor te lezen. Met Wonderlijke Voorleessprookjes wil de Efteling ouders en verzorgers stimuleren om samen met hun kind(eren) de bekende sprookjes te lezen. De originele en herkenbare geluiden uit het Sprookjesbos, die hoorbaar zijn tijdens het lezen, maakt het voorlezen nog leuker. Dat is goed voor de woordenschat van peuters en kleuters. En het fijne is: het kan altijd, vanaf een telefoon of tablet. Thuis of op vakantie. De Wonderlijke Voorleessprookjes zijn vanaf nu voor te lezen via de website van de Efteling: Efteling.com/voorleessprookjes

Het gelach van het volk als de keizer in zijn blootje verschijnt, het geluid van de schaar die de buik van de wolf openknipt om Roodkapje te redden - en de heks uit Hans & Grietje, die zich afvraagt wie er aan haar huisje zit te knabbelen. De Efteling is in 1952 begonnen met het Sprookjesbos, een wonderlijke plek waar bekende sprookjes tot leven komen. Nu, 72 jaar later, brengt Efteling bekende sprookjes weer terug naar de voorlezer, met Wonderlijke Voorleessprookjes. Efteling biedt zeven korte versies van de populaire sprookjes aan. Waaronder Hans & Grietje, Roodkapje en Sneeuwwitje.

Iedereen kan de bekende sprookjes voorlezen vanaf efteling.com/voorleessprookjes. Wie de microfoon van de telefoon daarbij openzet, activeert de interactieve geluiden om een waar hoorspel te creëren. Een grote stimulans om de eeuwenoude sprookjes voor te lezen en opnieuw te ontdekken.

Heb net al even geluisterd naar een paar van de geluidsfragmenten maar hoorde geen speciale geluiden.
Waarschijnlijk omdat ik de microfoon niet aan had.

Op zich wel een leuk iets.

Onderwater maakt men gebruik van https://geniusvoice.ai.

Leuke pagina's. Het enige jammere vind ik dat er geen plaatjes bij staan. Zeker omdat ze weten hoe ver je bent in het verhaal kan dit een aanvulling zijn om het nog interessanter te maken.

• Rvv heeft hierop gereageerd.

John Eens, je weet niet goed waar je even moet inhouden voor het geluidseffect.

Zou ook mooi zijn als er een soort van popup plaatje naar voren komt die de scène laat zien als bij een geillustreerd sprookjesboek. Dan zou je de tablet met plaatje kunnen laten zien aan het kind. Plaatje wegklikken en verder lezen. Dan heb je een echt mooi modern sprookjesboek.

Zou mooi zijn bij een eventuele volgende iteratie van dit idee.

Interessant dat nergens wordt gevraagd om toestemming voor je stem op te nemen.

laprikantan dit is inderdaad iets wat ik ontzettend mis in de hele opzet.
      Er wordt een connectie opgezet waarin audio doorgestuurd wordt richting een (Nederlandse) externe partij die voor mij (en waarschijnlijk voor iedereen) onbekend is.

Wat gebeurt er met die data? Waar wordt die data verwerkt? Wordt het opgenomen?

Voor het concept zal het niet anders kunnen. Je kunt dit niet volledig binnen je browser maken zonder externe connecties omdat de herkenning van audio en van woorden simpelweg niet in je browser kan. Maar als je dan een dergelijk concept uitrolt dan lijken mij een privacy verklaring en veelgestelde vragen een must om aan te bieden.
      Zeker omdat het in een privé omgeving gebruikt wordt met kinderen als doelgroep.

Precies mijn gedachten, wat gebeurt er met de data? Waarom wordt niet gevraagd of ik akkoord ben met het opnemen van mijn stem? En hoe doe je dit met voorleessoftware?

Heel leuk! Volgend jaar thema sprookjes in mijn kleuterklas, hopelijk zitten er dan inderdaad plaatjes bij.

Ik heb de Efteling gevraagd hoe het zit en ze gaven, nadat ze navraag deden bij de leverancier, het volgende antwoord:

• Het systeem draait op beveiligde servers en de spraakdata van gebruikers wordt niet opgeslagen, maar enkel gebruikt om spraak naar tekst te transformeren.
      • De matches van geluidsfragmenten slaat deze partij wel op per willekeurig gegenereerde gebruikers-ID om de applicatie te kunnen verbeteren en het functioneren hiervan te toetsen.

Dat klinkt aannemelijk en prima. De software werkt op bepaalde triggers van woorden. Door de matches hierop (en alleen hierop) te bewaren kun je eventuele fouten eruit halen. De rest wordt verwerkt maar wordt dus niet opgeslagen.

De tool zelf werkt overigens verbazingwekkend goed en snel. Er zijn een aantal triggers waarop je de geluiden kunt laten starten. Probeer alleen de volgende teksten maar eens bij de Wolf en de Zeven geitjes.

"zei moeder"
      "weg was"
      "daar zagen"
      "zacht geworden"
      "zachte stem"
      "de grendel"
      "een schrik"
      allerkleinste
      "daarna had"
      "het kleinste"
      "een verwonderd"
      "de vijver"

laprikantan Dat kan technische niet. Je browser zal altijd om toestemming vragen als een website dit probeert. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat er nergens een uitleg staat...