Wij hebben afgelopen najaar de keuze moeten maken, de kinderen (8 en 10) hebben namelijk een studieweek komende week en we vertrekken vandaag dan ook naar… Europapark!
Voor ons was in dit geval de reden doorslaggevend omdat we nu buiten het seizoen “goedkoop” in een hotel van Europapark kunnen slapen. In het verleden vaak gedaan maar sinds we kinderen hebben is het daar (mede door de alsmaar stijgende prijzen) nooit meer van gekomen.
Afgelopen jaren prima in het dorp geslapen maar een keer weer echt in de bubbel zitten kijk ik erg naar uit. Europapark geeft mij altijd direct een vakantiegevoel, ik kom er sinds 2005 en dat gevoel heb ik in Disneyland Parijs helaas nooit mogen ervaren. De Disney Magie heeft mij nooit echt geraakt, zeker niet in Parijs. Dat komt omdat ik erg gevoelig ben voor de operations in een park, ik moet het gevoel hebben dat het park er alles aan doet dat ik alles uit mijn dag kan halen zonder daar teveel trucs bij uit te halen. Nu draaien ze in Disney goede capaciteiten, maar de vaak grote drukte in combinatie met fastpassen (2009 Florida was ons laatste Disneybezoek, dus alle latere systemen zijn mij onbekend) en daarmee het hot naar het rennen zorgt bij mij niet voor een relaxed gevoel. De Franse slag helpt daarbij niet. En de relatief lage aantallen attracties en stilstand qua uitbreidingen in Parijs evenmin.
Tenslotte hou ik van achtbanen en attracties en heb ik weinig op met shows en parades en characters.
In Florida en Anaheim overigens ervaren hoe het wél kan en sindsdien ook niet echt meer gedurfd in Parijs te komen.
Eerlijk is eerlijk, toch was de twijfel afgelopen herfst voor het boeken groot want ik wil toch graag de kinderen eens Disney laten beleven. En kijken of na al die jaren de Magie wel aansloeg.
Gezien Disney echter vaker met acties strooit t.o.v. EP, hebben we nu we gebruik konden maken van een vroegboekkorting bij EP in een toch al goedkopere periode nu dus voor Rust gekozen om komende jaren ook eens richting Parijs te vertrekken.
Overigens, qua kosten zal het de komende 4 dagen richting 2.500 gaan. Inclusief 4 nachten EP hotel, 2 dagen park, 1 dag Rulantica en al het eten/drinken/souvenirtje.
Neem je in het dorp een hotel of B&B voor 4 nachten dan zakt het iets maar ik was vorig jaar voor 4 nachten ook al ruim 200 euro per nacht voor 4 pers. kwijt. Met toegang en eten/drinken zaten we ook al ruim boven de 2.000 euro voor 4 nachten/3dagen.
Met een appartementje + supermarkt of slapen achterin of buiten Rust, kan het vast nog goedkoper maar dan verdwijnt bij mij dat relaxedte vakantiegevoel. Persoonlijke keuze.