Persoonlijk vinden wij als volwassenen Europa Park beter.
Vorig jaar zijn we zowel naar Disneyland/Studio's als Europa Park geweest met onze dochter van nu bijna 4 jaar.
Tijdens de Disneytrip was ze nog net geen 3 jaar, waardoor ze gratis binnen mocht. We gingen vooral voor de thematisering, shows en de characters. Frozen, Ratatouille, Spiderman, Cars, maar ook de klassiekers zoals Sneeuwwitje, Leeuwenkoning en Pinokkio.
Ze vond het héél leuk. Wij ook, maar niet zo zoals zij.
De wachtrijen waren overal verschrikkelijk lang. We zijn midden mei op een donderdag en vrijdag geweest (geen Belgische of Nederlandse schoolvakantie). De vrijdag regende het zelf de ganse dag, maar toch stonden we minimum 40 minuten voor alles in de rij (quasi alle wachtrijen zijn overdekt, dus dat is een groot pluspunt). Het is er héél druk. In Fantasyland kwamen we gefrustreerd omdat er overal, echt overal buggy's stonden geparkeerd. Op sommige plaatsen zelf 3-4 dubbel. Volgens de website gaven die dagen aan dat het juist rustig ging zijn en waren de tickets goedkoper. Dus zijn we die dagen gegaan, wat achteraf een grote fout bleek.
De shows waren van hoog niveau. (We moesten wel 45 minuten op voorhand wachten om zeker een plekje te krijgen).
Onze dochter keek daar allemaal door en vond het fantastisch om daar te zijn. Ze heeft er ook lang over nagepraat.
Europa Park is leuker als volwassene omdat het rustiger aanvoelt en er veel meer attracties zijn. De wachtrijen zijn daardoor ook minder lang.
We gaan ooit nog eens teruggaan naar Disney wanneer onze beide dochters iets ouder zijn. Voorlopig houden we het bij Europa Park.
Dus als je kiest voor de kinderen zou ik je Disneyland aanraden. Hoe vroeger je boekt in een Disneyhotel, hoe goedkoper je verblijf. In januari/februari is het goedkoop, maar zijn er ook verschillende attracties in onderhoud. Dus zelf wat afwegen wat je belangrijk vindt.
Wij hadden 3 maand op voorhand een Airbnb geboekt (living met zetelbed + aparte slaapkamer + balkon + gratis parking) op 25 minuten wandelen (er was ook een busstop nabij) voor 228 EUR. 2 nachten, 3 personen. De tickets heb ik via Benefits At Work gekocht aan 59EUR per stuk 1 park en 79 Eur per stuk voor 2 parken.
Binnen 2 weken gaan we naar Europa Park en slapen we 3 nachten in een gästehaus in de uithoeken van Rust aan 225 EUR in totaal op 20 minuten wandelen van het park. Dit is wel kleiner dan ons appartement van Disney, maar ook goedkoper. Kinderen overnachten gratis en mogen gratis binnen onder de 4 jaar en wij betalen elk rond de 98 Euro voor 2 dagen. (40% korting via Plopsa abo + via getyourguide had ik 10% korting op de gewone entreeprijs)
3000 Euro zou ik persoonlijk nooit geven aan enkel entree en overnachting. Ik snap wel dat jullie met (oudere) kinderen zijn en hierdoor meer moeten betalen, maar ik denk toch dat je met wat opzoekwerk de prijs naar beneden kan krijgen.