Het aantal apecten in een beleving zijn niet te onderschatten. Het weer en gezelschap spelen daarbij bijvoorbeeld ook een behoorlijk belangrijke rol en dat heeft een park zelf niet bepaald in de hand.
Voor wat betreft de details waar "de meer actievere leden" op letten. Dit word heel gemakkelijk onderschat. Men heeft al snel de neiging om te denken dat een Algemene bezoeker het niet op valt.. maar wat vergeten word is dat er een behóórlijk verschil is tussen niet waarnemen, niet bewust waarnemen (maar wel onderbewust) en bewust waarnemen.. Parken die veel details hebben, scoren vaak ook bij een gewone gast hoger in de relevante categoriën (theming/sfeer) dan parken die de details niet hebben. Simpelweg omdat ze onderbewust wel degelijk een groot verschil kunnen maken in hoe personen een themagebied beleven.
Desondanks zijn er ook genoeg parken die zonder theming een hele goede sfeer kunnen neer zetten op andere manieren. Vooral in Amerika merk je bijvoorbeeld dat kleurgebruik enorm van belang is.
Ik kan zelf zodoende ook niet echt aan geven hoe ik een pretpark beleef. Omdat dit nou eenmaal enorm van park tot park verschilt. BIj een eerste bezoek laat ik dingen vaak over me heen komen en geniet ik van het moment. Het is meestal bij een 2e bezoek of later op de dag als ik nog eens terug kom in bepaalde gebieden dat ik wat kritischer word.
Logischerwijze: Een park dat een immersief verhaal probeert te vertellen ben ik kritischer op deze punten dan een park dat gewoon vette attracties wilt zetten. Er word veel geklaagd over Walibi bijvoorbeeld, maar het is nooit een echt themepark geweest en zal het ook nooit worden. De theming die ze doen is naar mijn idee enorm slim bekeken rekening houdende met de gemiddelde bezoeker die in het park komt. Veel belangrijker is dan dat de attracties goed draaien en een meerwaarde hebben.
Bij een Disney daarentegen ga je juist wél op die details letten. Maar zelfs dan beleef je het park héél anders als je meer voor de attracties gaat, of juist characters gaat hunten. En juist dan reken ik een park er keihard op af als die immersieviteit breekt direct al op het eerste gezicht. (want dan let ik er dus nog niet eens op). Nu realiseer ik me ook wel dat ik zelfs dan iets eerder zal opmerken dan het gewone publiek, maar toch: Het gewone publiek zal dit onderbewust uiteindelijk óók merken.
Nu ben ik zelf enorm geinteresseerd in de technieken die toegepast worden. Mensenspreiding, Hufter-Proof, Operations, F&B, infrastructuur, etc. Ook daar let ik dan op bij diverse parken. Dan merk je dat zowat alle disneyparken ter wereld een enorme "one-trick-pony" zijn als het aan komt op het themen van Achtbanen en daar stiekem bar weinig creativiteit achter zit. Daar reken ik de parken verder niet op af ofzo, want het werkt (voor hun) wel, maar ik kan er óók uit concluderen dat dit ervoor zorgt dat ze enorme beperkingen hebben bij het zetten/bedenken van een nieuwe achtbaan. Bij een park als Phantasialand zie ik dan weer veel meer hoe dingen gebouwd zijn puur en alleen om een stukje geluid tegen te houden en hoe krap dingen soms verwoven zijn zonder dat de meeste mensen het zullen herkennen.