Een van de meest besproken attracties in de Efteling, dan wel niet negatief, blijft Fabula en nog meer de voorloper daarvan; PandaDroom. De attractie zelf is niet per se het grote probleem, vooral het gebouw en het impact daarvan op de omgeving laten de fans niet koud.
Geruchten waren er dat deze, laten we het beestje bij haar naam noemen; loods, aangekleed zou worden met de bouw van het Grand Hotel Efteling. Echter lijkt dit niet meer het geval. Voor mij was dit een teken aan de wand dat de toekomst van Fabula na al die jaren toch onzeker begint te worden. Immers zodra de Efteling een attractie niet meer de liefde geeft die het verdient, is dat vaak een signaal dat die wel eens kan gaan verdwijnen.
De conclusie die ik uit de geruchten haal is dat het in 2027 eindelijk zover is en de vervanger van Fabula dan haar deuren gaat open. Fabula is in 2019/2020 geopend en de Efteling kijkt elke 7 jaar of er groot onderhoud nodig is aan een attractie. 2027 is precies 7 jaar na opening. Klinkt plausibel.
Vraag blijft natuurlijk wat wordt het? Gaan ze een media attractie vervangen voor een andere media attractie zoals een Flying Theater? Houden ze het bestaande natuur/dieren thema in stand of gooien ze het dit keer over andere boeg? Gaat dit stuk land straks misschien bij het Huyverwoud, Rijk Der Fantasie of toch bij Max en Moritz horen? Laat de voorpret maar beginnen. Een schot voor de boeg:
Aangezien met de verdwijning van de Raveleijn show en daarmee ook de enige parkshow in het park, zou je hier natuurlijk een nieuwe indoor theater kunnen maken. Had Ton van de Ven himself hier origineel ook niet het idee om theater te bouwen?
Wat mij betreft wordt dit dan in het thema van het Huyverwoud. Ik denk namelijk dat je met het duistere sfeertje een hele vette illusionisten show met vele special effects kan maken. Maak het af met wat dans er tussendoor en ik denk dat je echt een toffe show hebt. Als ze dan ook meteen even de gevels van het Spookslot terug weten te brengen en ook de doorsteek naar de Pardoes Promenade dan heb je denk ik heel veel blije fans.