Ik denk dat het boekdelen spreekt dat er over een herbouw van een simpel huisje in het Sprookjesbos zoveel geschreven wordt en zo'n extreme meningen zijn.
Betekent dat we de Efteling allemaal in ons hart sluiten en er heel passioneel over zijn, waar het park alleen maar blij mee kan zijn.
Maar hou er rekening mee dat er al eerder vervangingen in het Sprookjesbos gebeurd zijn: bijvoorbeeld Doornroosje en recenter Roodkapje en de grot van Sneeuwwitje. Dat is soms ook gewoon nodig.
Dat het dan niet 100% identiek teruggezet is, is een beetje onvermijdelijk. Maar wat soms ook ons oog niet volledig ziet, is dat het origineel mogelijk niet meer in een goede staat was en eigenlijk er ook zo niet uitzag toen het gebouwd was. Van bijvoorbeeld Roodkapje weten we dat het dakje heel wat doorgezakt was en veel schever was dan het eigenlijk bedoeld was origineel - een deel door de gebruikte materialen, een deel door de tijd. Wat moet je dan terugzetten, een identieke kopie zoals het was, of het terug naar de originele plannen brengen?
Soms was het origineel ook niet 100% optimaal. Voor mij zelf is het geen probleem dat iets niet 100% exact teruggezet wordt, je hebt namelijk bij een herbouw de kans om te leren van de fouten van het origineel.
Ik denk dat veel mensen, mochten ze de kans krijgen om hun huis te herbouwen, heel wat wijzigingen zouden doorvoeren, hoe klein ook. Wie zou er geen extra stopcontacten steken, netwerkkabels leggen of zelfs een raam iets anders zetten?
Voor mij zou het pas écht een gemiste kans zijn mocht de Efteling geen wijzigingen doorgevoerd hebben. Het moet niet altijd exact hetzelfde zijn, maar liefst beter. En in dit geval uit zich dat in een meer gedetailleerde gevel. Ik twijfel niet dat ze de gevel exact hetzelfde zouden kunnen krijgen, maar deze is een pak meer gedetailleerd dan de voorgaande, maar ook wat symmetrischer.
Is dat spijtig? Misschien, maar het is pas echt detailkritiek om daar over te vallen denk ik. Maar kritiek, ook detailkritiek, heeft altijd waarde. Hoeveel belang er aan gehecht moet worden, dat is iets anders.