Coasterfrenzy Dit is niet met liefde herbouwen, dit is simpelweg zo goedkoop mogelijk herbouwen, maar wél op een manier zodat het nog op het oude lijkt.
En nee.. héél erg kwalijk nemen zou ik het niet mogen doen, want uiteindelijk gaat het 80% van de bezoekers nooit opvallen. Maar van de ziel (en nostalgische waarde) van de Efteling blijft op deze manier straks weinig over. Liefde zit in de laatste decennia al amper nog in de projecten, het draait vooral om bezuinigingen. Dat raakt mij diep als iemand die al meer dan 30 jaar Efteling Bezoeker is.
Ik denk dat er weinig parken zijn dat zoveel details zouden steken in een heropbouw. Dat het niet volledig hetzelfde is, lijkt me normaal: het huisje was al lang niet meer in optimale staat en was aan het verzakken. Het stond er al op voorhand en is dan, met goedkope materialen voor die tijd, opnieuw gethematiseerd.
Nu wordt het huisje grondig opnieuw gebouwd, met aanpassingen (die bouwkundig vereist zijn, want de regels veranderen regelmatig), maar is er zeer veel aandacht voor details.
Op foto's kun je nuances ook moeilijk zien. Wat mij opvalt, maar dit kan natuurlijk door het verschil van camera en lichtinval zijn, is dat het huisje er nu iets meer beige uitziet. Is op zich niet slecht, maar het verkleurt natuurlijk wel wat. Zijn er verschillen? Absoluut, de stenen aan de bovenkant springen er niet zo goed uit, maar dat lijkt mij een kwestie van de afwerking welke nu nog niet gebeurt lijkt te zijn.
Ik vind dat het nieuwe huisje vooral meer karakter heeft, het lijkt meer op een bakstenen-werk dan wat plaaster zoals het vroeger was, je kan nu heel goed zien hoe de afwerking van het oude huisje veel ruwer was.
Op zich stoort mij dat allemaal niet, maar van wat ik zie lijkt dit absoluut een goede heropbouw, welke zeer dicht in de buurt komt bij het originele huisje. Ik ken geen enkel park die een compleet nutteloos gebouw zou terugzetten in quasi dezelfde vorm, gewoon voor nostalgie.
Dan kan je het hebben over dat het niet volledig hetzelfde is, absoluut. Maar is er een ander park dat exact zou doen wat de Efteling gedaan heeft? Ik denk dat menig park het gebouw gewoon zou herontworpen hebben om er een extra functie aan te geven of om het gebouw anders te kunnen gebruiken.
Dat de Efteling dat niet doet, en er voor kiest om het quasi identiek terug te zetten, is iets wat hulde verdiend. Want persoonlijk ken ik geen enkel park, besparingen of niet, dat dit zou doen. Want, objectief gezien, was dit een stokoud gebouw zonder functie in het park, met een klein sprookjestafereel toegevoegd. Zouden bezoekers dat missen? Waarschijnlijk in het begin, maar ik denk niet dat het een ramp geweest zou zijn mocht dit niet terug gekomen zijn, buiten voor de fans.
Om op @Fatouche terug te komen... ik denk persoonlijk dat Pieck het prachtig zou vinden hoe met zijn werk in de Efteling omgegaan wordt. Hij was een Milde Dictator, waarvoor eigenlijk niets perfect mocht zijn: het mocht niet té recht zijn, het moest wat scheef zijn. Iemand met een duidelijk beeld en een visie, een eigen stijl.
Het grootste compliment voor een artiest moet volgens mij zijn dat je een inspiratie bent voor anderen, en dat is Pieck tot op heden nog steeds. De Efteling koestert zijn stijl en zijn visie nog steeds, bij Symbolica is er bijvoorbeeld echt koper gebruikt op de daken terwijl elk ander park dat waarschijnlijk in plastic had uitgevoerd.
Op dat vlak denk ik dat de visie van Pieck nog altijd in de Efteling te vinden is: authenticiteit, warmte en simpliciteit. Zelfs in de tijd van Pieck was er geen onbeperkt budget, maar toen kenden we natuurlijk veel minder wat de plannen waren en konden we minder bespeuren waar besparingen in gekropen kunnen zijn.
Maar down the line, ik denk niet dat ik een ander park ken dat z'n roots zo koestert en zoveel werk maakt van het behoud ervan. Een park dat onlangs nog een sprookje neergezet heeft waarvan ik oprecht denk dat Pieck er zeer trots op zou zijn met de Zes Zwanen.
De Efteling nu is niet meer die van in de tijd van Pieck, maar om te doen dat Efteling alles zo goedkoop mogelijk wilt neerzetten en overal bezuinigt lijkt mij ook absoluut niet terecht. Er zijn zeker dingen die minder zijn, maar projecten van de laatste jaren zoals De Zes Zwanen, Bäckerei Krümel, De Zes Zwanen, Symbolica, Baron 1898, De Wereld van Sindbad als voorbeelden stellen mij echt gerust.
Zou het beter kunnen? Absoluut, want perfectie bestaat niet. Maar ik denk dat je, objectief gezien, moeilijk kan zeggen dat in de projecten die ik vermeld heb geen liefde zit, absoluut niet.
Om terug te gaan naar het topic: ik ben oprecht blij met het resultaat van de heropbouw, er lijkt veel aandacht hierin gekropen te zijn en de scan-techniek is echt iets wat oprecht een meerwaarde lijkt te zijn.
Ik ben benieuwd hoe het sprookje eruit zal zien eens het geïnstalleerd is, en of er verbeteringen aan aangebracht zullen zijn (wat ik wel verwacht). Mooi om te zien dat zoiets simpel als dit huisje, toch zoveel liefde en aandacht gekregen heeft.
Ik gok dat het ruim voor de winter klaar zal zijn, maar officiëel zal openen in de winter zelf. Ik hoop nog dat het huisje binnenin ook nog een functie krijgt, maar dat zal de tijd wel uitwijzen.