R013 De Baron heeft geen slechte operations
Tegelijk heeft Baron door het ticketsysteem wel kunstgrepen moeten uithalen om werkend te zijn. Als je weet wat de intentie was zie je aan alle kanten dat het ontwerp niet overeenkomt met de uitvoering. Dit terwijl er inmiddels wereldwijd genoeg ervaring is met hoe je dit kan doen. Je uitvoering zo laten afwijken van je ontwerp heeft dan niet meer te maken met "iets nieuws proberen", maar met een foutief ontwerp. Of dat dan komt door ruimte- of budgetgebrek is een tweede.
De Wachtrij van Max en Moritz is een lekker in de zon staand veehok op een plein, waarbij je naar een totaal onaangeklede achtbaan tussen wat zandheuvels met wat groen rijd, met een mooie loods als achtergrond. Daar is ontwerptechnisch zoveel mis mee dat ik enkel over een attractie kan spreken welke in zijn huidige vorm net zo goed in andere regionale parken had kunnen staan. De capaciteit is absoluut niets mis mee, net als de operations (station is ook groot genoeg en overzichtelijk.)
Je zegt het trouwens goed, Joris is een capaciteitsmonster 'ondanks' de gebrekkige operationele opzet. Als alles optimaal ontworpen was, was er geen enkele reden om de 2e trein niet direct het station in te laten rijden na zijn rit. Het kan altijd een keer misgaan, maar de norm zou direct doorrijden moeten zijn. Idem voor het laten wachten voor de winnaar, leuk, maar hoeveel merk je er nu echt van als berijder dat die andere trein er eerder of later is. Leuk idee, operationeel slecht uitgevoerd.
Wat een belangrijk punt is bij deze kritieken is dat het eenvoudig te voorkomen zaken betreft welke vanuit een te ver doorgedachte creativiteit ontstaan lijkt te zijn. Ik verwacht van een park welke 5,5 miljoen bezoekers per jaar heeft dat ze operationeel en ontwerptechnisch hun zaakjes gewoon op orde hebben. En dat hebben ze op veel plaatsen niet, terwijl er eigenlijk geen goede reden is het niet te hebben.
Daarbij, leuk al die indoor rijen die de Efteling wel heeft, maar op een enkele na zijn het ongeinspireerde veehokken waarin niets meer gebeurd dan strict noodzakelijk om het overdekt te hebben. Dat is mijn voornaamste kritiet, ze doen niet meer dan de bare basic. Ik vind dat een park als Efteling naar meer moet streven dan dan. Neem het veehok van Forbidden Journey als voorbeeld:
Het is een veehok, maar wel de enige bij een attractie met een megacapaciteit EN het heeft door hoogteverschil, mooie muurtjes en her en der wat groen en leuke aankleding een heel andere uitstraling. Dit is mijn inziens bare minimum voor ieder veehok in de Efteling. Al was het maar wat leuke aankleding her en der erbij, dat zou al veel doen.