PretparkPower
Ik zal niet zin voor zin reageren op je bericht want dan wordt het zo’n welles nietus spelletje en daar hebben we weinig aan. Ik ben me daarnaast heel bewust van het feit dat ik mijn mening verkondig, maar wel één gebaseerd op honderden pretpark bezoeken en een dosis ervaring hoe zaken anders aangepakt worden, en soms ook beter.
Kleine zijnoot; op heel veel vlakken waardeer ik daarmee het park ontzettend en ben ik trots wat ze goed doen.
Ik begrijp ook best dat daarmee mijn menig gekleurd is en ik niet in het bezit ben van de data de het park heeft. Maar ik zal je desondanks meenemen in mijn argumentatie waar mijn wantrouwen bij het park vandaan komt betreffende ride operations en het ontwerp ervan, doormiddel van enkele quotes uit je reactie, maar daarbij niet de rest van je post te negeren.
PretparkPower maar hoe je je bericht typt lijkt het alsof je het beter weet dan de Efteling zelf,
PretparkPower Maar het lijkt soms alsof de Efteling totaal geen verstand van zaken heeft
De Efteling is eigenzinnig, en dat heeft ze heel ver gebracht, tot ruim 5 miljoen bezoekers per jaar. Door die eigenzinnigheid kunnen ze wereldniveau attracties bouwen tegen budgetten waar de grootheden in de branche net aan een kleine flatrides voor plaatsen. En ze hebben een unieke sfeer gecreëerd die ze terecht zo populair maakt.
Ik ben inderdaad wél van mening dat het park op het vlak van (het ontwerp van) haar ride operations, diezelfde eigenzinnigheid in de weg gaat zitten. Ze vinden de afgelopen 15 jaar net iets te vaak het wiel opnieuw uit als het gaat om optimaal je wachtrij en station inclusief instapprocedure in te richten en daar is een aantal keer ook vervelend pleister en plakwerk voor nodig geweest ná opening van de attractie die de beleving alleen maar verstoord hebben.
Zo is er zoals ik aangaf de win/verlies procedure voor Joris, iets wat vertragend werkt bij een achtbaan die toch al manken heeft van een remsectie die ver van het station gelegen is en riempjes die de dispatch tijden enorm vertragen.
Nu zie ik ook elk bezoek het plezier wat dat winnen/verliezen te weeg brengt maar ik had er alles aan gedaan te zorgen dat de baan dan op andere vlakken sneller kon dispatchen.
Want het blijft frappant dat zo’n achtbaan met vier lange treinen nog altijd dagelijks de langste wachttijden kent (en ja, hij is populair, daar hebben we geen data voor nodig), de capaciteit is niet slecht maar had een stuk hoger kunnen liggen.
En gezien verhalen van trainingen en coaches van het JedD personeel om de capaciteit te verhogen is hier nodig reparatie werk geweest om de capaciteit enigszins op orde te brengen.
Bij Baron is het helemaal onduidelijk wat hier allemaal mis is gegaan, maar het pleisterwerk is helaas lelijk zichtbaar.
Ten eerste zijn de voorshows voorzien van meer deuren dan nodig, gerucht gaat dat de voorshows heel anders ingericht zouden worden maar door de brandweer zouden zijn afgekeurd qua vluchtroutes. Een gerucht, maar het ontwerp met drie deuren en meerdere rijen op de trap naar de Baron toont aan dat hoe we door het gebouw bewegen van origine anders is bedacht.
En daarmee is uit nood het bonnetjessyteem geboren.
Maar ook de afhandeling van bagage waar nooit goed over na is gedacht (ondanks bezoek aan in ieder geval een Heidepark) en wat tot een lelijke verbouwing van het pand heeft geleid is jammer.
Tenslotte is het thematisch prachtig dat je in een loonruimte staat met dichte deuren, maar daardoor is het station en de instapprocedure voor de gemiddelde bezoeker een grote verrassing en heb je ook nog een trap op weg naar de trein. Het helpt een vlotte doorstroom allemaal niet en ook Baron zou hogere capaciteit kunnen hebben.
Tenslotte is er de voorshow van Symbolica. Hier zijn niet zozeer fouten gemaakt in het ontwerp die de capaciteit beïnvloeden, daarvoor is er gelukkig nog een stuk binnen wachtrij bedacht, maar de gehele wachtrij ansich kent wel vreemde keuzes.
Zo sta je altijd te wachten voor de voorshow op een grauw en krapogend en volledig aan de weerselementen (felle zon, warmte, regen) overgeleverd deel van de wachtrij. Juist het deel wat op de rustigste dagen nog wachtrij heeft (want die voorshow) is het slechts ontworpen.
En dan die show. Ik heb niets tegen voorshows, ik heb er alleen ook niet zoveel mee. Dat laatste is allicht een wat meer fanachtige mening want ik zie ze te vaak in herhaling (al bewijst Villa Volta en het geroezemoes dat de gemiddelde gast het op gegeven moment ook wel gezien heeft), maar het zijn zoals ik eerder aangaf ook nooit de prettigste wachtrijen omdat je telkens langdurig stil staat tot een volgende groep naar binnen mag. En volgens mij kan je prima met een slim ontworpen doorlopende voorshow je verhaal kwijt. Scheelt nog personeel ook.
Enfin, specifiek Symbolica. De show ansich vind ik hartstikke leuk. Maar het trucje wat de Efteling wilde uithalen met een onverwacht bewegende trap als toegang ipv een deur voor je neus waar je doorheen moet is nooit lekker uit de verf gekomen.
Vanaf het begin is er al gedoe met het vullen van de ruimte waardoor uiteindelijk achteraf een soort meandering is gecreëerd, wat het verrassingseffect van de trap een beetje teniet heeft gedaan.
Het probleem zit hem vooral in het feit dat het park veel te veel mensen in een te krappe ruimte wilt plaatsen. Elke keer dat doorduwen (mondeling dan hè) van personeel vind ik echt heel vervelend en gezien het chagrijn om me heen ben ik niet de enige.
Bij Villa Volta hadden we van de week een volle ride, maar was hier nergens sprake van gedoe, de ruimtes van de voorshow zijn gewoon prima bemeten.
Ik begrijp ook niet goed waarom bij Symbolica niet gekozen wordt voor net wat minder mensen toelaten en de show vaker draaien. Er moet een optimum zijn die prettiger is voor de gast maar geen lege bufferwachtrij na de voorshow oplevert omdat de doorstroom te laag is.
Voldoende voorbeelden waarom vooral de grote “recente” attracties bij mij een wantrouwen hebben opgeleverd als het park weer iets verzint op het gebied van wachten. En dan hebben we het maar niet over de -voor gasten- onprettige tests die hebben plaatsgevonden met virtueel wachten.
Het chagrijn van de voorshow van Symbolica valt in het niets bij de discussies die ik bij die testen heb gezien…
En ja, dan heb ik de wijsheid voor mijn gevoel in pacht dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn door gewoon doorlopende voorshows en wachtrijen met beleving aan te bieden.
Maar goed, ik ben een geduldig persoon als het om wachten gaat. De ‘alles moet snel maatschappij’ zal in de data wel laten blijken dat het anders en korter en sneller moet.
Want overall doet het park het best goed met de wachttijden, wonderlijk goed zou ik zeggen. Hier merk je de spreiding die werkt en het jaarrond open zijn.
Mijn geliefde Europapark heeft het momenteel op drukke dagen een stuk zwaarder ondanks de fantastische operations, en laten we over de wachttijden bij Disney maar niet praten.
Maar goed, beide verwerken ook flink meer bezoekers op de drukke dagen en als de Efteling naar 7 miljoen wil doorgroeien hoop ik dat ze toch beter blijven kijken naar de capaciteit van nieuwe attracties en het zo efficiënt mogelijk opereren ervan. Want dan krijg je dezelfde piekdagen terug die een Disney en EP nu beleven en als die dat soort stromen volk al niet meer perfect aan kunnen…