Mark Enige aanvulling, juist de ontwerpfouten in de wachtrijen/stationsindeling enz zit hem in de nieuwe attracties. Dat is zo frappant en allicht dat ik er daarom over val.
Maar is dat echt zo? Bij Fata Morgana werd de buitenwachtrij pas om 1993 overdekt, na 7 jaar dus. De bedoeling was dat de Minaret de ingang zou zijn, maar daar was de binnenwachtrij ook veel te kort waardoor ze de wachtrij naar buiten hebben moeten uitbreiden. Eigenlijk zijn we daar nu ook zo aangewend dat, dat niet is, maar dat blijft toch eigenlijk ook wel jammer dat we niet via de minaret-deur binnen komen.
Ook Droomvlucht had een veel te korte wachtrij en daardoor werd er daarna de huidige wachtrij gebouwd, die overigens ook nog steeds niet helemaal overdekt is (maar dat stuk buiten wordt in de huidige tijd nog amper gebruikt). Ook daar gaan we door een lullig systeemdeurtje in plaats van de grote deur waar we eigenlijk door zouden moeten.
Villa Volta had een gekke buitenwachtrij waarvoor je voor de linkse of rechtse kant van de voorshow kon kiezen. Echter werd later deze verdeling in de voorshows opgeheven en werden de hekjes daar weggehaald. Daardoor was de wachtrij buiten redelijk frappant doordat de kenners de linker zijde kozen en de vaak lange rij rechts ingehaald kon worden. Dat is nu pas zeer recent opgelost.
Vogel Rok zou eigenlijk een dubbelstation krijgen zoals bij De Vliegende Hollander. Het geluk is dat de capaciteit daar alsnog goed is, maar ook daar werd op beknibbeld. De wachtrij was daar echter een keer veel te uitgebreid aan de binnenkant. Die hebben ze later dus korter gemaakt, waardoor hij te kort werd.
En zo heb je ook een Sirocco/Monsieur Cannibal die voorheen geheel een buitenattractie was, maar pas een stuk later overdekt werd.
Een aantal voorbeelden door de jaren heen waarbij naar mijn idee dus hetzelfde gaande was als nu. Het verschil is echter dat de huidige ontwerpers hun kennis wel overdragen aan de volgende ontwerpers, iets wat ik in de tijd van Ton nog niet zo snel zou zien gebeuren.
Zingo Als je weet wat de intentie was zie je aan alle kanten dat het ontwerp niet overeenkomt met de uitvoering.
Maar is dat erg? Naast dat vrijwel niemand dit weet is het voor de mensen die dit weten toch geen stoorzender? Ze hebben nu een systeem dat werkt. Dat er twee van de drie deuren gebruikt worden in de voorshows is toch geen probleem?
Zingo Neem het veehok van Forbidden Journey als voorbeeld:
Ik vind de overkappingen bij Baron en Symbolica eigenlijk mooier.