Hoi hoi,
Hierbij mijn eerste trip-report van onze dagen in Europapark.
Het was voor ons (ik was op pad met Rutger, Femke (5) en Milly (3)) het eerste bezoek aan Europapark en Rulantica.
Op 5 mei reden we rond 5 uur weg uit Alkmaar, op naar Rust! Gelukkig was het heerlijk rustig op de weg, luisterden we nog wat AfterParkLounge en zouden we veel eerder aankomen dan de planning was. We hadden dus extra tijd en konden eerst rustig de hotels bekijken voordat we in konden checken bij het pension. We keken even bij de opnames van Deutschland sucht ein superstar en dronken wat bij het restaurant van Bell Rock.
Na het inchecken bij het pension in Rust reden we naar Rulantica om van 5-10 uur het waterpark te ontdekken, wat is dit prachtig! We begonnen met de Lazy River met Snorri, speelden in het buitenzwembad en daarna vermaakten Femke, Milly en ik ons bij het kindergedeelte en Rutger deed wat glijbanen en checkte of de wildwaterbaan kidsproof genoeg is. We aten pizza in het restaurant en bekeken de glijbanen van het ijzige gedeelte. Daarna deden we de wildwaterbaan, met de meiden vlakbij ons was hij voor ons gezin prima te doen.
Conclusie: zeker door de Lazy River, het kindergedeelte en de wildwaterbaan is dit waterpark ook voor gezinnen de moeite waard!
Maandag: Na een kort nachtje hebben we lekker in ons kamertje ontbeten met een ontbijtje van de Lidl en waren we klaar voor onze eerste Europapark - dag. De voorspellingen waren de hele week veel regen maar vanochtend leek het mee te vallen, dus met alleen een regenjas reden we naar het park. We waren al snel enorm onder de indruk van hoe groot, hoe veel, hoe enorm de attracties hier zijn en moesten allemaal echt even landen in het park. Van de podcasts en de trip-reports hadden we 'geleerd' dat het slim was om eerst richting Arthur te gaan, maar dat plan faalde eigenlijk direct, want we konden op de foto met een geit, er waren auto's waar in gereden moest worden en bootjes - die doen we later, we moeten naar Arthur - en Doornroosje, Hans en Grietje en nog meer afleiding die niet te weerstaan was voor Femke en Milly... Met een lading beloftes aan wat we later / morgen nog gingen doen kwamen we aan bij Arthur en mocht Milly niet naar binnen (99 cm 😅), gelukkig kregen we een babyswitch kaartje en stapte ik met Femke in de rij van 30 min.
Milly en Rutger waren ondertussen in de speeltuin en het kabouter mijntreintje. Arthur is een onwijs leuke baan, sommige stukken (spin) een beetje spannend maar vooral heel mooi met de geur-effecten en het binnen en buiten stuk.
Daarna liepen we naar Spanje waar stond dat de ijsshow om 12.15 zou zijn ipv de half 2 die op het bord bij de ingang stond, in eerste instantie dachten we dat we dat wel gingen halen met de EP express, maar die reed net weg en besloten we om naar de show van half 4 te gaan en nu te proberen om per land te gaan kijken. We bekeken de marionettenshow en de paardenshow en deden de Spaanse attracties, Rutger ging in de nieuwe bootjesbaan en Femke en ik stapten in de Alpenexpress.
We haalden in Nederland pasjes voor de kinderen zodat ze punten konden verzamelen. Daarna liepen we richting Griekenland voor de ijsshow, die echt schitterend was. Daarna waren we lichtelijk de weg kwijt en waren we behoorlijk overprikkeld van de grootheid van dit park om uiteindelijk maar een stukje te gaan treinen liepen we in Italië weer met zn 4en voor de Volo da Vinci en de Picollo Mundo om daarna zingend a la Jokie en Jet "in Italië moet je zeker weten ijsjes eten" er achter te komen dat de ijssalon dicht was. Gelukkig waren we ook tevreden met Churros en dat ijsje beloofden we voor een andere dag.
We stapten nog even Frankrijk in om aan het einde van de dag een rondje CanCan coaster te kunnen doen en daarna in het dorp op zoek te gaan naar een restaurant. Helaas waren de restaurants waar we langs waren gereden vol of mochten we alleen op het terras eten (maar het was koud buiten dus dit vond ik geen optie) en uiteindelijk konden we wel een tafeltje krijgen bij Mythos waar we heel lekker hebben gegeten.
Conclusie van de dag: Je hebt in het park eigenlijk geen bolderkar nodig, want de attracties liggen dicht bij elkaar en er is een trein / monorail.
Het is WEL handig om een plan te maken en je daaraan te houden.
Dinsdag: We maakten een plan zodat het voor iedereen overzichtelijk en gezelliger zou worden
We liepen met bolderkar naar de bakker in Rust en ontbeten daar in het ochtendzonnetje met heerlijke koffie en goede broodjes. We parkeerden de bolderkar bij een bankje bij het Voletarium en namen om 9 uur de monorail naar Spanje waar Rutger al snel doorliep naar Blue Fire en ik met de meiden rustig erachteraan hobbelde, we keken even bij de Supersplash, telden hoe snel de boot naar beneden ging en of je er in zou durven.
Daarna deden we een rondje Whale Adventure. Rutger kwam uit de Blue Fire met een babyswitch kaartje voor mij en ik maakte nog snel een reservering voor Wodan (wat een geluk!) zodat ik beide achtbanen achter elkaar kon doen en Rutger daarna Wodan nog kon doen met een babyswitch.
Lekker effectief voor 10.15 al 2 achtbanen gedaan. Daarna liepen we naar Scandinavië voor Fjord Rafting en werd Milly wel 1 meter gemeten, kreeg ze een bandje en mochten we in de attractie. We deden de Snorri touren en liepen door naar Nederland voor alle attracties en de Junior Club Show waar de kinderen mee mochten doen met de dansjes op het podium en zo samen met de Europapark figuren een film maakten, daarna aten we in de Bamboe Baai met uitzicht op de bootjes, heerlijk eten, fijne omgeving.
We verkenden Engeland voor de auto's, bus en draaimolen en gingen naar de Crazy Library show, een show met muziek van elk decennium. Ik ging met de meiden naar Liechtenstein voor de luchtballonnen, (en we moesten in de rood-witte want dat is de luchtballon van Jokie en Jet 😂) bekeken de parade en kochten chocolaatjes in de Lindt winkel terwijl Rutger een rondje deed in de bobbaan en wederom een babyswitch kaartje voor mij meenam. We gingen eten in Foodloop waarbij het heerlijk is om de bakjes door de achtbaan te zien gaan. Daarna deden we rond een rondje in de auto's en schoten we er op los in Abenteuer Atlantis en zochten we naar de Pegasus, waar we de laatste rondjes reden toen het park dicht ging.
Conclusie van de dag: met een plan en het park van land op land ontdekken werkt erg fijn.
Woensdag: Vandaag willen we ontbijten bij het Rock Cafe en staan we rond 8.15 aan de poort waar we rond 8.30 door het poortje mogen en wij met een fijn ontbijtje in het zonnetje kijken hoe het park vol stroomt.
We splitsen zodat Rutger de Poseidon en Matterhorn Blitz kan doen en ik een van mijn beloftes waarmaak, we gaan naar het sprookjesbos en ze mogen bij alle sprookjes kijken en ik vertaal en verzin vooral de vertaling van de sprookjes die we bekijken.
We beklimmen het kasteel van Doornroosje, kloppen aan bij de heks, laten het sneeuwen bij vrouw Holle en bewonderen de poppen verzameling. Ze rijden 5 rondjes met de kabouter door het kabouterbos.
Rutger komt weer bij ons en vertelt dat het park echt druk begint te worden, fijn dat we vandaag eigenlijk alleen nog maar kleinere attracties en Voletarium hoeven te doen. De hele dag blijven de grote attracties op zo'n 70-90 minuten staan.
We gaan in de zweefmolen, maken een rondje in het keizerlijke bootje en gaan naar de illusie -show, ook deze show zorgt voor open monden van verbazing.
We bekijken de dino's bij het onwijs rustige Madame Freudenreich, ik doe de Matterhorn Blitz en we schieten nog eens in Atlantis. Op naar Kroatië om daar op het dak van Sunce i Lavanda een heerlijk ijsje te eten. Het was hier rustig, vol in het zonnetje, met een super uitzicht op Voltron, goede plek!
De rest van de middag vermaken we ons in Ierland waar we een trekker-rijbewijs halen, draaien met dino's, kijken naar de bellenblaas-show en onze kinderen 'kwijt' raken in het Limerick castle terwijl wij een biertje drinken op het terras van O Macky's, we besluiten hier op tijd te gaan eten en hopen dat het nog rustiger wordt bij Voletarium (vandaag ineens de hele dag rond de 50 minuten terwijl hij de andere dagen wel tot 10 minuten zakte in de middag).
Na het eten doen we nog een aantal Ierland attracties en lopen dan terug om de nog beloofde marionetten-boottocht en de elfenvaart te doen. Voletarium staat nog steeds op 50 minuten, we besluiten eerst een souvenirtje te kopen en dan toch aan te sluiten in de rij. De wachtrij is echt fantastisch mooi en het is helemaal geen straf om hier even stil te staan, hij loopt ook best lekker door en na 30 minuten mogen we de attractie in. Wat ben ik blij dat we hier zijn ingestapt, een prachtige film met overal passende geurtjes waarbij je door Europa 'vliegt'.
Conclusie van de dag: sla Voletarium niet over.
We slapen nog een nachtje in ons pension en rijden dan blij dat we niet nog een dag gaan gezien de files richting het park (Hemelvaartsdag) terug naar huis.