Ik vind het in dit geval moeilijk om te oordelen of het racistisch of aanstootgevend is. Bij de Monsieur of de Pietjes boven het station was voor mij 100% duidelijk.
Naar mijn inziens is er tot aan de gevangenis scene niet echt iets racistisch of aanstootgevends te zien. Ik zie alledaagse taferelen in een Arabische sfeer van voorheen en in een sprookjeswereld.
De gevangenis scene wordt vaak niet goed geobserveerd. Men heeft er toentertijd al heel bewust ervoor gekozen om de bewaker zwart te maken en de slaven wit. De vraag is of het romantiseren van slavernij op zichzelf staand nog kan in 2024.
Ook de kleine persoon in de paleis scène zou een element kunnen zijn wat veranderd wordt. Immers heeft deze hier ook een dienende rol wat natuurlijk niet perse de meest fijne afschildering is voor een kleine persoon. De sterke bewakers met een zwarte huidskleur zie ik niet als racistisch.
Ik ben het misschien wel eens dat het niet heel vrouwvriendelijk is aangezien de vrouwen in de attractie vooral huishoudelijke klusjes doen, maar nog meer een lustobject zijn. Dat eerste is in het Midden-Oosten overigens nog steeds vaak wel de standaard, dus dat zou geen aanstoot moeten geven.
Ook vind ik juist dat het feministisch is dat een vrouw haar lichaam zou mogen gebruiken voor entertainment als dit haar eigen keus is. Maar misschien zijn ze in het Midden-Oosten nog niet zover om dat zo te bekijken. Echter zouden er inderdaad wel wat meer vrouwen in een andere rol mogen komen in de attractie.
De vraag blijft OF dit wel past bij het Midden-Oosten en in de tijdscapsule waar het zich in de attractie afspeelt. We moeten de Arabische wereld ook weer niet mooier gaan afschilderen dan het is. Dan wordt het haast propoganda.
Fata Morgana snijdt de luchtige en vrolijke kanten aan en de duistere serieuze kanten en dit in een geromantiseerd jasje. De attractie is bedoeld als eerbetoon en viering van de Arabische wereld. Echter zou dat anno 2024 misschien inderdaad met wat aanpassingen moeten. Moeilijke kwestie.