Polarisatie gaat uiteindelijk enorm escaleren, je gaat ongetwijfeld 2 enorme kampen krijgen die 't met elkaar aan de stok krijgen.
Als we alles maar correct en iedereen het naar z'n zin moeten maken, is het einde zoek.
Heel simpel voorbeeld:
''nederland heeft massaal voor PVV gestemd en gaat rechtsaf in de politiek''
Ik heb wellicht voor links gestemd, of voor rechts maar niet voor pvv. Maar ik voel me aangevallen door deze statement. Gaan we dan alles zo opschrijven zodat ik me niet meer aangevallen voel? Terwijl de (overgrote meerderheid) wel op rechts en op pvv heeft gestemd?
Dat is onmogelijk. Je hebt zelf hersencellen gekregen om te kunnen relativeren dat jij daar niet mee bedoeld wordt.
Idem voor fata morgana. Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand erover horen klagen. Nog nooit. en ik heb behoorlijk wat mensen gesproken met arabische achtergrond, en geen van allen heeft problemen met de fata.
Is de attractie een beetje achterhaald? Jazeker. maar er is in principe niks mis met ''het verhaal 1001 nacht'' dat uitgebeeld wordt. je beeld een verhaal uit, en het klopt daar redelijk mee. Sterker nog, er is een bewuste keuze gemaakt om de maantjes op de fata morgana niet naar mekka te richten, omdat het geen religieus gebouw is. Er is zelfs rekening gehouden met de moslimgemeenschap om geen aanstoot te doen.
Wat er zou kunnen veranderen?
Ten eerste, de wachtrij/station. Ouwbollige meuk is dat. 0 thema ten opzichte van de decors tijdens de rit. Wanneer je deze rethemed, maak er gebruik van om er een stukje ''storytelling'' bij te gooien. Niet zodanig dat je een compleet verhaal volgt ala symbolica. Maar benadruk tijdens de wachtrij dat het om een uitbeelding van het verhaal van 1001 nacht gaat. Dat zou een gedeelte van de eventuele klagers allicht al wakker schudden dat het niet om een karikatuur van hun samenleving gaat, maar om een karikatuur van een verhaal.
Ten tweede, Kleding van animatronics kunnen wellicht iets moderner, en sommige figuren zou je wellicht kunnen vervangen voor wat anders. De meest aanstootgevende vind ik overigens de bedelaars, het figuur met het geweer voor de gevangenis scene en de gevangenis scene himself. De bedelaars zijn in mijn ogen niet persee nodig om zo prominent in beeld te zijn. Ja het is iconisch wat er wordt gezegd ''een centje, of een gulden alsjeblieft'' Maar als we dat skippen, is heel fata naar de klote? nee. naar mijn idee niet. Je zou dat eventueel verder naar de achtergrond kunnen plaatsen. en een ambacht op de voorgrond neer kunnen zetten om de ''armenwijk'' uit te beelden.
Voor de gevangenis scene vraag ik me af (aangezien dat vrij bruut over kan komen op bepaalde mensen die zich vrij snel aangevallen voelen door vanalles en nog wat) is deze hele scene wel nodig?
Er zit een bepaalde mate van spanningsopbouw in doordat je beschoten wordt, door de bijl die dreigend hangt etc. Maar er zit in 1001 nacht vast iets anders dat spannend ervaren kan worden in een grot of iets dergelijks. We zien immers ook een djinn & een tovernaar tijdens de rit. Waar is de geest/genie in de hele fata? Daar kan vast iets mee gedaan worden in deze scene. Je gaat immers van een wat armere volksbuurt over naar het paleis van de sultan. Ik zie daar wel een mooie rol voor een ''wens'' weggelegd om naar de rijkere delen te varen.
Er zijn in mijn ogen genoeg mogelijkheden om de boel te updaten, en wellicht wat moderner te maken. Probleem is dat je aan de nostalgie komt. Maar feit is ook dat de wereld van nu ook niet meer het zelfde is als de wereld van 40 jaar geleden.
Dus ik stel voor dat je 1 van de 2 dingen doet:
optie 1: je besteed geen aandacht aan looopings en zijn sensatie nieuws & alle andere overdreven social media bombers die 't puur om de centjes en views doen, maar eigenlijk niks zinnings te melden hebben.
optie 2: de wereld veranderd toch, dus haal je schouders op, en laat ze 't maar aanpassen. want feitelijk gezien is elke aanpassing aan nostalgie verkeerd voor je gevoel. totdat je op een gegeven moment niet meer beter weet. je kunt wel tijd gaat zitten rekken, maar des te sneller het is aangepast, des te sneller je van 't gezeik af bent.
Overigens zou ik een heel pleidooi kunnen houden over andere zaken in & rondom de efteling, en over hoe social media een (slechte) rol speelt etc. Maar dat is een ander verhaal. Het is ergens gewoon ironisch dat de efteling wel in gesprek gaat met 1 persoon die een klacht zou hebben over de fata, en zich helemaal wil inzetten voor inclusiviteit. Terwijl ze praktisch gezien daar totaal niet mee bezig zijn achter de schermpjes. Naar mijn mening glijden ze behoorlijk af sinds 2018. Het resultaat is alleen nog niet goed genoeg zichtbaar van deze afglijding. Maar wanneer je de stuiptrekkingen kunt herkennen is het alleen maar zichtbaarder.
Ohja kleine sidenote.
Michael Oproepen te stoppen met discussie op een discussieplatform is vragen aan een automobilist op de weg te stoppen met autorijden.
Toevallig doet de politie dat wel eens, een auto laten stoppen op een autoweg, omdat het een gevaar is voor de samenleving. Inkoppertje. Wellicht moet je soms ook gewoon een discussie afkappen omdat het téveel polariseert. En dat vind ik in het algemeen in de huidige wereld dat we soms discussies eerder mogen afkappen omdat het anders ontspoort. Niet zozeer met dit topic overigens. Maar het is wellicht een mooie metafoor om in ons achterhoofd te houden.