Deze nieuwe abonnement-opties vind ik best opmerkelijk te noemen. Met name de Premium-variant. Ook het moment van introductie is bijzonder. Aanstaande 1 januari lag natuurlijk het meest in de lijn der verwachting. Temeer omdat de prijs pasgeleden nog met 35,- is verhoogd. Wanneer men, al binnen een half jaar, nog eens 25,- erbij doet, komt het neer op 60,- verhoging binnen een half jaar tijd. Op 215,- is 60,- nogal een forse verhoging. Wanneer men dan ook nog het aantal blokdagen verhoogd van 14 naar 25 kun je wel stellen dat men niet bepaald als doel heeft om over te komen als een sympathiek bedrijf. Want dan zou je kiezen voor kleinere stapjes. Het doet me wat dat betreft denken aan de veranderingen die de Efteling in 2019 doorvoerde aangaande de aardappelsnack Eigenheymer. Er werd overgestapt naar een andere fabrikant waarbij de snack dunner werd en lichter in gewicht. Ook hield het in dat deze aardappel-spiraal niet meer vers werd bereid maar kant en klaar en ingevroren werd ingekocht. Dat maakte dat je minder kreeg voor je aankoop en daarnaast ook nog eens een product van een lagere kwaliteit. Tegelijkertijd werd ook nog eens de prijs fors verhoogd van 2,75 naar 3,60. Dat is drie op een rij! Ik wil maar zeggen: dat doe je niet als je de intentie hebt om zo sympathiek mogelijk over te komen bij je (vaste) publiek... Zo kun je overigens nog lang doorgaan met het geven van voorbeelden - waarbij bovenstaande verbleekt.
De Classic-variant lijkt misschien nog niet zo gek wanneer je graag doordeweeks gaat en niet al te veel waarde hecht aan het weekend-entertainment (bijvoorbeeld in het winterseizoen). Dan is de korting van 50,- misschien wel aantrekkelijk - hoewel het wegvallen van de korting op je aankopen je ook weer geld kost, wat al gauw kan oplopen tot over de 15,- over het jaar. Dat moet je dan nog van die 50,- aftrekken, waardoor het voordeel al een stuk minder uitvalt en het alsnog aantrekkelijk is om die paar tientjes bij te leggen. Als zijnde een gezin met twee kinderen loop je nog veel meer korting mis, waardoor het allicht gunstig is om in dat geval voor één van de gezinsleden alsnog een Plus-abonnement te kopen, enkel voor de korting.
Maar het meest opmerkelijke is natuurlijk de Premium-variant. Met een meerprijs van maar liefst 115,- ten opzichte van Plus (bij maandbetaling is het verschil zelfs 120,-). De korting op je aankopen betreft hier 5% extra. Dat is dus 10,- op elke 200,-. In het geval je het park frequent bezoekt en een redelijk budget hebt zou een bedrag van bijvoorbeeld 500,- aan uitgaven realistisch kunnen zijn. Daarvan uitgaande zou je dus 25,- kunnen aftrekken van 115/120,- en dan kom je uit op een meerprijs van 90/95,-.
Wat krijg je voor die 90/95,-?
Je krijgt bij een overnachting gratis hapjes en een drankje. Dit krijg je bij de Plus-variant ook min of meer, maar bij Premium krijg je nog wat extra hapjes en wat luxere. Als je een abonnement hebt woon je doorgaans niet zo ver weg en ben je dus niet geneigd om te overnachten, maar als je dat toch zou willen doen dragen de gratis hapjes natuurlijk weinig gewicht bij het overwegen om te kiezen voor Premium. Dus dit extraatje is de 90/95,- zeker niet waard.
De 2 extra vrienden-tickets met 50% korting leggen ook geen gewicht in de schaal. Hier heb je zelf immers nauwelijks iets aan. Je gaat deze tickets namelijk niet beschikbaar stellen aan je vrienden voor meer geld dan ze jou kosten. Je gaat natuurlijk geen winst maken op je vrienden want zo ga je niet met ze om. En als je dat wél doet, tja, dan heb je waarschijnlijk überhaupt geen vrienden en dan heb je die hele vrienden-tickets ook niet nodig. Het is eigenlijk een cadeautje voor je vrienden in plaats van voor jouzelf. Dus dit extraatje is - voor jouzelf - die 90/95,- ook zeker niet waard.
Dan krijg je natuurlijk nog de onbeperkte toegang. Maar zoals te zien op de kalender zijn er eigenlijk maar 5 weekenden met twee blokdagen, dus die andere weekenden met blokdagen zijn nog te bezoeken zolang je maar de juiste dag kiest. Van juni tot november zijn er sowieso al geen blokdagen voor een periode van bijna een half jaar. En als je toch per sé eens op een geblokt weekend wil gaan (of een andere blokdag) kun je ook gewoon een kaartje kopen. Dat kun je dan mooi betalen van het geld dat je bespaart met het niét kiezen voor Premium. En je krijgt nog 50% korting ook, dus je kunt zelfs op meerdere geblokte weekenden gaan en nóg geld overhouden. Dus hiervoor is die 90/95,- eigenlijk ook niet heel goed besteed geld.
Dan krijg je nog dat (onbekende) souvenir, waarvan je weet dat het zeker geen 90/95,- waard is. Uiteindelijk blijkt waarschijnlijk dat je een blok hout krijgt dat ze ergens vanaf hebben gezaagd - zoals van Pegasus destijds.
Tot slot krijg je de mogelijkheid om de nieuwste attractie voorafgaande aan de opening te bezoeken. Echter zal dit altijd vlak voor de openingsdag zijn, dus als je geen Premium-abonnement hebt kun je de attractie enkele dagen later alsnog bezoeken, maar dan helemaal gratis. Een paar dagen vervroegd bezoek is al dat geld toch ook niet waart?
Natuurlijk zijn die laatste 3 dingen best leuk en als je miljonair bent of een klein beetje vermogend, kan ik me voorstellen dat je denkt 'ik leef nu en wil lux leven als het even kan' en dan hoef je die blokdagen niet zo in de gaten te houden. Maar voor eenieder die wél keuzes moet maken tussen vliegvakanties, concerten/musicals, Efteling-abonnementen, uit eten gaan, etc., kan ik me niet voorstellen dat je denkt 'dat Premium-abonnement is een goeie deal'. Of je denkt gewoon niet na.
Als de Efteling een week geleden aan abonnementhouders had gevraagd: Wil je naar de Sneak Preview van Danse Macabere tegen betaling van bijna honderd euro, dan had bijna iedereen gezegd 'ben je gek geworden?' Maar als je de berichten leest lijkt Premium zowat de populairste variant te zijn en niet op de laatste plaats vanwege die preview.
Stel je voor dat je bij een bakker komt en hij biedt hele lekkere broodjes aan voor bijvoorbeeld 50,- per stuk. En het zijn echt kwalitatief goede broodjes... Gewoon echt klasse... Je kunt ook een stukje proeven en het is inderdaad wat je wil...
Toch, bij het horen van de prijs zal iedereen de broodjes laten liggen.
Bij het Premium-abonnement krijg je natuurlijk wel MEERDERE voordelen...oké...dat is waar. Maar de bakker heeft nog een speciaal aanbod: hij biedt nu 3 van die broodjes aan voor slechts 95,-!
Ze zijn alsnog wel heel hoog geprijsd natuurlijk, maar dan heb je ook wel 3 (!) heerlijke broodjes.
Mijn punt is: de voordelen van Premium stellen weinig voor in verhouding tot de (meer)prijs en het is niet zo dat als je de voordelen bij elkaar optelt het opeens wél een goeie deal is. Alsof drie van die dure broodjes bij elkaar wél een hoge prijs waard zouden zijn...
Persoonlijk: van die broodjes kan ikzelf niet echt genieten wanneer ik uitreken hoeveel ze mij per stuk hebben gekost in vergelijking met andere broodjes. Net zomin als ik kan genieten van een omzeilde blokdag in de Efteling als ik uitreken hoeveel die omzeilde blokdag mij heeft gekost ten opzichte van andere dagen.
'Geld moet rollen' zeggen ze. Maar je kan het maar één keer laten rollen. Dus denk toch nog maar eens na over die deal, want met bijna honderd euro kun je ook andere mooie dingen doen, waar je ook een eerlijkere prijs voor betaald.