Precies. Ik gun iedereen hun dagje Efteling, maar ik zie niet in hoe deze abonnementsprijzen dat in het geding brengen. Voor arme gezinnen wordt zoals gezegd al het nodige gedaan. Mensen in die doelgroep zijn sowieso niet echt bezig met een Efteling abonnement denk ik? In elk geval geen substantiële groep. Dat kan per bezoekje, als je maar vaak genoeg gaat, een goedkoop dagje uit zijn, die 1000,- (voor een gezin van 4 personen) is alsnog een bedrag wat je dan niet zomaar op tafel legt. Ook niet per maand. Het hoeft niet goedkoper te zijn dan een weekje op de camping.
Dan zijn andere uitjes als een Slagharen of Toverland wat betaalbaarder en net zo fijn om de zorgen te vergeten. Misschien zelfs wel beter, want een dagje Efteling zit vol met verleidingen om extra geld uit te geven. De Efteling rekent dan serieuze prijzen, en de prikkel is gewoon minder in een park met een minder divers snackaanbod.
Prijsverhogingen zijn niet fijn, maar dat de Efteling hier vraag en aanbod gewoon invult, inclusief de gekkies die koste wat kost premium gaan nemen, kun je ze niet aanrekenen.